Gå til innhold

For tidlig å slutte med bleie?


tingelinn

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en jente på 2 år og 9 mnd. som siden i fjor sommer har gått på do for å bærsje. Hun var dessuten helt tørr i to uker i august (ingen uhell verken dag eller natt), helt til hun byttet dagmamma og begynte hos en som ikke var flink til å "sette henne på do" etter noen timer. Derfor begynte vi med bleier igjen, og så lenge hun har på bleier gidder hun ikke å løpe på do for å tisse. Ettersom hun har gått først hos dagmamma i hele høst og deretter i park har det vært upraktisk å slutte med bleier nå på vinteren. I januar fikk hun en lillebror og begynte da å bærsje i bleie igjen (etter et halvt år uten). Nå har jeg bestemt meg for å forsøke å la henne gå uten bleie i parken, og det har gått bra hver dag i over en uke nå. På den måten slipper vi også bærsjebleiene. Synes det er en unødvendig jobb og utgift med bleier når hun har hatt kontroll såpass lenge over disse funksjonene, men er samtidig redd for å være streng på dette området. Hun vil ofte ha på seg bleie om morgenen, men godtar og gå uten hvis jeg lirker litt. Og da har hun jo ikke uhell... så hun TRENGER jo ikke bleia. Burde jeg allikevel la henne gå med bleie når hun vil det? Hvis hun går med bleie er hun uinteressert i å gå på do, og tisser bare i den. Skader jeg psyken hennes ved å presse litt på avvenning? Hun i parken sier det er ikke noe problem, hun kommer og sier ffra når hun skal på do. Her hjemme sier hun også ifra, men hvis jeg ikke løper med henne på do med det samme tisser hun bare i buksa - og det føler jeg er helt bevisst og med vilje for å protestere mot at hun ikke får min fulle oppmerksomhet (hvis jeg f. eks. ammer). Dette er også nytt, da hun i hele vinter fint har klart å gå på do selv (hun klatrer til og med opp på den store doen på egenhånd - har ofte funnet henne der på morgenen når vi står opp), eller potte (hun velger selv).

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren din har tydligvis kontroll over de nødvendige kroppsfunksjonene som kreves for å være tørr. Men hun har tydligvis problemer med å takle endringer i hennes omgivelser, som ny dagmamma, bli storesøster osv. Da reagere hun med å regressere i alder og ville være liten. Jeg syns hun skal få ha bleia si jeg hun er ikke så stor, og kanskje vil hun nå i løpet av sommeren finnet ut at det er veldig deilig å gå uten den varme og klamme bleien på stumpen. Å skulle tvinge henne til å gå uten bleie nå som hun har blitt storesøster og tydligvis har behov for ekstra oppmerksomhet og stell tror jeg er negativt for hennes selvfølelse. Hun får inntrykk av at mamma ikke er glad i henne og ikke vil stelle henne som hun gjør med den nye babyen. Så mitt råd er å fortsette med bleier en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til tingelinn. Det er ikke uvanlig at barn som er såpass små som din datter ikke helt klarer seg uten bleie i en periode med endringer i hverdagen. Dette kommer til å gå seg til snart så la henne evt. gå med bleie en periode å se hvordan det går. Prøv alikevel å få henne på toalettet regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Maria

Når man er 2 år og 9 mnd er i alle fall ikke for sent å begynne med og slutte med bleie. Når barna er gamle nok til å sitte på potta og kan gå, er de gamle nok til å gå uten bleie. Det er i alle fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...