Gå til innhold

Bipolar og søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere med Bipolar her som periodevis sliter med søvn? Er så frustrerende når man ellers er i "friske" perioder og får 2-3-4 netter hvor søvnen er dårlig. Enten man våkner i løpet av natta eller våkner altfor tidlig.

 

Anonymkode: 6b41e...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg opplever også dette, tar seroquel men ikke alltid det fungerer tydeligvis.

Anonymkode: 48a7e...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja opplever det selv. Er spesielt ille nå når jeg sliter med å sovne og blir vekket tidlig på morgenen pga arbeid rett utenfor soveromsvinduet. Blir litt lite søvn da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bp2. Har slitt med søvn siden jeg var barn. 

-innsovningsproblemer (som er det jeg alltid kommer tilbake til og også er det første problemet jeg husker) 

- hypersomni (ifm depresjon) 

-døgnrytmeforskyving så fort en rutine glipper... 

- kan også huske perioder der jeg har våknet etter eksakt 4 timer søvn hver eneste natt flere uker i strekk. Sikkert symptomer på hypomani vil jeg anta. 

Normal innsovning med normalt antall timer og følelse av uthvilthet dagen etter er mer unntak enn regelen for mitt vedkommende, også i relativt stabile faser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er normen det for de fleste med bipolar. Jeg har det og er våken på andre natten akkurat nå. Helt uten en åpenbar årsak... det er noe herk.

Anonymkode: 946c2...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er normen det for de fleste med bipolar. Jeg har det og er våken på andre natten akkurat nå. Helt uten en åpenbar årsak... det er noe herk.

Anonymkode: 946c2...67b

Jeg er våken fordi jeg leser faglitteratur, løser quiz, leser på forum og ser på artige memes på SoMe. Litt uheldig fremfor å ta sovepille og legge seg ned for å sove. Men natta er så digg å være våken (når jeg ikke skal jobbe dagen etter) 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bipolar og søvn er meget nært knyttet sammen. Noen fagpersoner ser til og med på bipolar som en form for søvnlidelse.

Anonymkode: 3f483...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig søvn igjen i natt. Utrolig slitsomt og utmattende. Denne gangen våknet jeg i 4-tiden 

Anonymkode: 6b41e...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dårlig søvn igjen i natt. Utrolig slitsomt og utmattende. Denne gangen våknet jeg i 4-tiden 

Anonymkode: 6b41e...c16

Men da lurer jeg på: når sovnet du? Er du deprimert? Eller føler du deg heller aktivert og energisk? Regner med at du ikke kjenner deg uthvilt mtp vinklingen i innlegget ditt. For det er ikke det at du er opptatt av at det ble få timer søvn? Hvordan er formen sammenlignet med antall timer søvn og hva slags følelser har du når du våkner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
krøll9 skrev (Akkurat nå):

For det er ikke det at du er opptatt av at det ble få timer søvn?

Ikke meg du spør men for min del er det ofte at timene går fortere og fortere jo mindre jeg sover. Plutselig sitter jeg der to-tre+ dager uten søvn og begynner å se og høre ting og i verste fall får skikkelig angst og forhøyet irritabilitet. Det er vel det man kaller ‘’mixed episodes’’ tror jeg.

Anonymkode: 946c2...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du spør men for min del er det ofte at timene går fortere og fortere jo mindre jeg sover. Plutselig sitter jeg der to-tre+ dager uten søvn og begynner å se og høre ting og i verste fall får skikkelig angst og forhøyet irritabilitet. Det er vel det man kaller ‘’mixed episodes’’ tror jeg.

Anonymkode: 946c2...67b

Oi. Såpass ja. To-tre dager kan vel være psykosefremkallende hos mennesker uten underliggende årsaker også. Går ut fra at du har et effektivt sovemiddel da og selvdisiplin til å bruke dette når det trengs 😶

Selv kan jeg bli litt håpefull hvis jeg merker mindre søvnbehov. Men det er aldri tilfelle at jeg er våken mer enn 36timer i strekk. I verste fall har jeg liksom få timer søvn,men aldri ingen søvn. Da hadde det tippet over for meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...