Gå til innhold

Vits å klage til Kontrollkommisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du formulerer deg helt utmerket :- )

Anonymkode: 3fac8...565

det var meg, kom borti anonymknappen på mobilen

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (2 timer siden):

det var meg, kom borti anonymknappen på mobilen

Takk for det.

Anonymkode: f0259...a29

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe vits i å spørre om å få være innlagt frivillig i stedet? Noen som har noen tanker eller erfaringer rundt det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det noe vits i å spørre om å få være innlagt frivillig i stedet? Noen som har noen tanker eller erfaringer rundt det?

Men hva er vitsen? Du er jo uansett innlagt. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (10 minutter siden):

Men hva er vitsen? Du er jo uansett innlagt. 

Da kan jeg kanskje være innlagt noen få dager også skrive meg selv ut? Så blir innleggelsen kortere enn om jeg hadde vært på tvang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da kan jeg kanskje være innlagt noen få dager også skrive meg selv ut? Så blir innleggelsen kortere enn om jeg hadde vært på tvang.

Fortell meg om jeg har forstått dette riktig: Du ble altså tvangsinnlagt fordi du hadde tanker om å ta livet ditt og fordi du leverte x til legevakten for å forhindre eventuelt selvmord?

Anonymkode: b2b1a...ef5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fortell meg om jeg har forstått dette riktig: Du ble altså tvangsinnlagt fordi du hadde tanker om å ta livet ditt og fordi du leverte x til legevakten for å forhindre eventuelt selvmord?

Nesten. Jeg leverte det ikke til legevakten men til teamet som jeg har kontakt med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nesten. Jeg leverte det ikke til legevakten men til teamet som jeg har kontakt med.

Skjønner ikke hvorfor man trenger tvangsinnleggelse fordi man har selvmordstanker og ikke egentlig ønsker å ta livet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor man trenger tvangsinnleggelse fordi man har selvmordstanker og ikke egentlig ønsker å ta livet sitt. 

Hvordan kan helsevesenet vite at man "egentlig" ikke ønsker å ta livet sitt? 

Anonymkode: e8d57...a5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel jeg var(/er) veldig ambivalent. Legevaktslegen sa til meg da jeg spurte at å dra hjem ikke var ett alternativ fordi man kan raskt bestemme seg for å ta selvmord på andre måter så han mente det ikke var trygt nok selv om jeg sa jeg kunne love å ringe de om det var tilfelle. Hvorfor overlegen på akuttposten bestemte seg for å videreføre tvangen vet jeg ikke helt for det sa hun ingenting om. Kan man be om å få lese tvangsvedtaket?

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke nå bare forsøke å tenke at du heller skal benytte deg av disse dagene til å få snakket med noen og få litt hjelp til å sortere tankene? Få hjelp til å finne litt mer ut av hva du vil og hvorfor du tenker som du gjør? Ikke tenk mer på om du er på tvang eller frivillig. Bare vær der. Det er letter for dem å vurdere deg og eventuelt oppheve tvangen dersom du faktisk snakker med dem og sier hva du tenker. Ikke fokuser på rammene, men heller på de tankene du går og bærer på. Få hjelp med de tankene.

Hva sa de når du tok opp dette med å levere en tekst? Har du levert det til dem? Hele poenget med teksten er at du ikke skal tenke så mye mens du skriver. Bare skriv alt som faller deg inn. Eller vis dem denne tråden. Det er ikke noe riktig eller galt du kan skrive. Det er bare tankene dine. Hvis det blir litt rotete så er det bare fint; det viser litt av det rotet som er i hodet ditt akkurat nå.

Anonymkode: 2bb38...add

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan du ikke nå bare forsøke å tenke at du heller skal benytte deg av disse dagene til å få snakket med noen og få litt hjelp til å sortere tankene? Få hjelp til å finne litt mer ut av hva du vil og hvorfor du tenker som du gjør? Ikke tenk mer på om du er på tvang eller frivillig. Bare vær der. Det er letter for dem å vurdere deg og eventuelt oppheve tvangen dersom du faktisk snakker med dem og sier hva du tenker. Ikke fokuser på rammene, men heller på de tankene du går og bærer på. Få hjelp med de tankene.

Hva sa de når du tok opp dette med å levere en tekst? Har du levert det til dem? Hele poenget med teksten er at du ikke skal tenke så mye mens du skriver. Bare skriv alt som faller deg inn. Eller vis dem denne tråden. Det er ikke noe riktig eller galt du kan skrive. Det er bare tankene dine. Hvis det blir litt rotete så er det bare fint; det viser litt av det rotet som er i hodet ditt akkurat nå.

Anonymkode: 2bb38...add

Jo det høres jo fornuftig ut det bare er vanskelig å ta i mot hjelp pga jeg føler at jeg ikke fortjener det.

Jeg har skrevet men ikke turt å si at jeg ønsker at de skal lese det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det høres jo fornuftig ut det bare er vanskelig å ta i mot hjelp pga jeg føler at jeg ikke fortjener det.

Jeg har skrevet men ikke turt å si at jeg ønsker at de skal lese det.

Jeg synes du bruker veldig mye av oppmerksomheten din på helt andre ting enn å være opptatt av hvordan du kan få det bedre akkurat nå. Synes du skal ta frem din voksne side og jobbe for å bli mer stabil og klar for utskrivelse, i stedet for å virre deg inn i masse grubling om vilkår for innleggelse, alternativer, hva du fortjener og ikke osv. osv. Jeg synes det hadde vært en fordel å bruke frivillige innleggelser i slike situasjoner, for å ansvarliggjøre pasienten, men når det ikke har blitt gjort, så synes jeg du skal ta din del av ansvaret ved å akseptere at rammene er som de er akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (11 timer siden):

Jeg synes du bruker veldig mye av oppmerksomheten din på helt andre ting enn å være opptatt av hvordan du kan få det bedre akkurat nå. Synes du skal ta frem din voksne side og jobbe for å bli mer stabil og klar for utskrivelse, i stedet for å virre deg inn i masse grubling om vilkår for innleggelse, alternativer, hva du fortjener og ikke osv. osv. Jeg synes det hadde vært en fordel å bruke frivillige innleggelser i slike situasjoner, for å ansvarliggjøre pasienten, men når det ikke har blitt gjort, så synes jeg du skal ta din del av ansvaret ved å akseptere at rammene er som de er akkurat nå. 

Jeg bare fortjener ikke å få det bedre. Men du har nok rett i at jeg burde forsøke å ta frem min voksne side, det er bare vanskelig. Jeg tenker jeg skal ikke klage men jeg tenker jeg klarer ikke takke ja til behandling jeg ikke fortjener.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare fortjener ikke å få det bedre. Men du har nok rett i at jeg burde forsøke å ta frem min voksne side, det er bare vanskelig. Jeg tenker jeg skal ikke klage men jeg tenker jeg klarer ikke takke ja til behandling jeg ikke fortjener.

Kan du begynne å sette spørsmålstegn ved denne setningen. Du skriver det som om det var en sannhet, men den er kun et resultat av diagnoser og symptomer og alt du strever med. Du trenger ikke tro fullt og helt på at du fortjener hjelp, - enda. Jeg skjønner at det kan være for mye for langt. Men du kan godt sette spørsmålstegn ved selve setningen: fortjener da ikke mennesker i din tilstand/mennesker som deg hjelp? i så fall - hvorfor er det andre regler for deg, osv osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jo mer du oppfører deg forutsigbart, stabilt, er ærlig og tar ansvar, jo raskere slipper du ut. Nå bare tøyser du det til for deg selv og gjør det vanskelig for helsevesenet å stole på deg. 

Å blande inn kontrollkommisjonen nå i din situasjon er urimelig bruk av ressurser. Du blir ikke akkurat populær av det. 

Anonymkode: 34dcd...8bf

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

Kan du begynne å sette spørsmålstegn ved denne setningen. Du skriver det som om det var en sannhet, men den er kun et resultat av diagnoser og symptomer og alt du strever med. Du trenger ikke tro fullt og helt på at du fortjener hjelp, - enda. Jeg skjønner at det kan være for mye for langt. Men du kan godt sette spørsmålstegn ved selve setningen: fortjener da ikke mennesker i din tilstand/mennesker som deg hjelp? i så fall - hvorfor er det andre regler for deg, osv osv.

Det er en sannhet. Det er sånn for meg fordi jeg er et dårlig menneske.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo mer du oppfører deg forutsigbart, stabilt, er ærlig og tar ansvar, jo raskere slipper du ut. Nå bare tøyser du det til for deg selv og gjør det vanskelig for helsevesenet å stole på deg. 

Å blande inn kontrollkommisjonen nå i din situasjon er urimelig bruk av ressurser. Du blir ikke akkurat populær av det. 

Anonymkode: 34dcd...8bf

Jeg er ærlig, men der andre sliter jeg med.

Som sagt så tenker jeg ikke klage.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en sannhet. Det er sånn for meg fordi jeg er et dårlig menneske.

Du må forsøke arbeide med hodet ditt på dette. Du kan ikke bare gjenta setningen og forvente at jeg skal godta at du åpenbart mener at det finnes andre regler for deg enn for andre i tilsvarende situasjon.

Hva hvis det ikke var en sannhet. Hva hvis det var slik jeg sa, et produkt av sykdom.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Legevaktslegen sa til meg da jeg spurte at å dra hjem ikke var ett alternativ fordi man kan raskt bestemme seg for å ta selvmord på andre måter så han mente det ikke var trygt nok selv om jeg sa jeg kunne love å ringe de om det var tilfelle. Hvorfor overlegen på akuttposten bestemte seg for å videreføre tvangen vet jeg ikke helt for det sa hun ingenting om.

Hva følte du rundt dette, om du er helt ærlig?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker jeg skal ikke klage men jeg tenker jeg klarer ikke takke ja til behandling jeg ikke fortjener.

Er det lettere når andre tar avgjørelse om at du trenger behandling?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

Du må forsøke arbeide med hodet ditt på dette. Du kan ikke bare gjenta setningen og forvente at jeg skal godta at du åpenbart mener at det finnes andre regler for deg enn for andre i tilsvarende situasjon.

Hva hvis det ikke var en sannhet. Hva hvis det var slik jeg sa, et produkt av sykdom.

Jeg skjønner det ikke er så lett for andre å forstå men det gir veldig mening for meg.

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Hva følte du rundt dette, om du er helt ærlig?

Er det lettere når andre tar avgjørelse om at du trenger behandling?

Jeg tenkte at han hadde rett i det med at det kan snu raskt.

Ja. Det er det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...