Gå til innhold

Ville dere ha tillatt det?!


Noraførr

Anbefalte innlegg

Hei,

første gang jeg stiller spørsmål her, men vi har en diskusjon gående hjemme.

Litt bakgrunnstoff om oss: Vi er gifte - han har 3 døtre fra forrige forhold. Vi har (ennå) ingen barn sammen.

Yngste (14 år) og mellomste (18 år) bor 50% av tiden hos oss og hos sin mor.

Vi har lenge avtalt at vi skal reise bort (langhelg) nå til helga. Skal reise i morgen ettermiddag og være borte til søndag. 18-årigen sa plutselig at hun ville være hjemme og det er jo helt OK. Nå kom det fram i går at hun skulle få en type på besøk denne helga. Han skulle bo hjemme hos oss. Dette er en gutt hun traff for første (og eneste gang) for 2 uker siden - noen timer en lørdagskveld. Ei venninne av 18-årigen sier at hun kjenner gutten. Han bor ikke i vår by og blir dermed som tilreisende å regne.

Jeg synes ikke man skal la vilt 'fremmede' mennesker bo i vårt hus - spesielt ikke når vi voksne er bortreist. Jeg mener at dersom venninnen kjenner gutten, så må han vel kunne bo der.

Hun synes selvsagt at jeg er streng. Mannen min mener vi bør stole på henne, selv om han nok skjønner hvordan jeg føler det.

Er det bare jeg som reagerer negativt på sånnt, og hva ville dere ha gjort i denne situasjonen?!

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nei det ville jeg ikke

Jeg ville ikke tilatt det. Da ville jeg ihvertfall hatt noen andre boende der samtidig (en tante, bestemor etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildegunn Moltebakk

I utgangspunktet ikke. Men det springende punktet blir vel når man skal begynne å stole på avkommet og "tørre" slippe tøylene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sagt nei - og hadde heldigvis vært enig om det! :-) eksen og jeg har hatt dette problemet oppe enkelte ganger, han har vært borte med sin samboer hele helgen og bedt meg "passe" da - 17-åringen, hun ville ikke det selvfølgelig - så hun sov hos han, men hun spiste hos meg, og jeg ringte og skjekket hele tiden at det ikke var "full fest" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke. Men det springende punktet blir vel når man skal begynne å stole på avkommet og "tørre" slippe tøylene?

Tøylene slippes når de bor for seg selv, har vi sagt, da kan de selv bestemme hvem de vil ha boende der. Her hjemme er det VI som bestemmer, og vi skal være hjemme selv om fremmede skal bo her, -også når det er venninne-overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde sagt ja. For hun har iallefall vært ærlig og sagt ifra. Hun kunne latt være å sinoe. du kan jo spørre om venninnen ikke kan være der i helga også, hvis du er redd forat han skal gjøre henne noe. Hvis det er andre ting dere er redd for....18 år...det er som voksent å regne, og de trenger jo også å få være det av og til uten foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde sagt ja. For hun har iallefall vært ærlig og sagt ifra. Hun kunne latt være å sinoe. du kan jo spørre om venninnen ikke kan være der i helga også, hvis du er redd forat han skal gjøre henne noe. Hvis det er andre ting dere er redd for....18 år...det er som voksent å regne, og de trenger jo også å få være det av og til uten foreldre.

At de evt. ble/blir å ha sex, ja det får de bare finne ut av selv. Det har overhodet ikke vært et tema i denne debatten.

Vi tenkte mer på at dette er snakk om en fremmed person, som vi ikke vet noenting om. Ikke bare at han kan gjøre henne noe, men vi tenker jo på det med å stjele også. Ikke at man alltid skal tro det verste om folk, men som sagt så er dette en gutt ikke 18-åringen en gang kjenner....og så skulle de bo sammen i flere dager som om de var gamle kjente!

At hun skulle velge å ikke si fra hadde vært en helt absurd situasjon. Vi har en åpen linje til ungene - og det å være ærlig er et must ...... begge veier. Tror hun selv også oppfatter det som en selvfølge å si i fra om hvilke planer hun hadde for 'hjemme-alene'-helga. Hvis hun hadde løyet om dette, så hadde det definitivt blitt siste gang hun hadde fått disponere huset på egen hånd.

Jeg tenker jo også på at dersom man tillater dette én gang - så hva blir det neste?! Jeg vil ikke at vårt hjem skal blir så 'åpent' at det blir helt legalt å dra med selv hvem-som-helst når-som-helst på overnatting.....ikke engang når vi voksne er hjemme.

Vel, trenger vel ikke si mer om hvorfor jeg tenker som jeg gjør. Har i alle fall sett at det er flere som ville ha vært betenkt med å tillate dette.

Jeg og mannen er enige om 'politikken' på dette nå og i tiden framover

.... og 18-åringen er mega-sur ..... men det går helt sikkert over igjen. Bare vent til hun trenger å låne bilen :o))

Takk for innspill fra dere alle!

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stemor

Nei jeg er enig med deg, ville ikke ha tillatt det, og gutten blir jo ikke stående på gata heller dersom venninna hennes kjenner ham så kan han bo der. Det er jo ditt hus og dine regler som gjelder, den dagen de flytter ut så bestemmer de selv. Det er ivertfall det vi har lagt oss på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...