Gå til innhold

Hvor gammel skal barnet være ?


Gjest Chaya

Anbefalte innlegg

Gjest Chaya

Vi har en sønn på 6 år som må bruke bleie om natta pga. sengevæting. Lillebroren på 4 sluttet med bleie om natta da han var 2 år. Til nå har vi ikke sett på dette som noe problem, men ser at det nå begynner å bli ubehagelig for sønnen vår. Han ønsker å sove over hos venner, men våger ikke pga. sengevæting.

Hvor gammel synes dere barnet skal være når en starter med en form for behandling ?

Hva er det første en bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest EvaL

Vel, barn kategoriseres ikke som sengevætere før de er i samme alder som din sønn er nå, nemlig 5 - 6 år.

Så lenge din sønn ikke har hatt for store problemer med dette er det jo ingen grunn til å stresse med dette, så dere har ikke gjort noe galt så langt og bleie er jo et godt hjelpemiddel.

Men nå som han begynner å slite med dette problemet kan dere forsøke behandling, han er ikke for liten til det på noen som helst måte.

Regner med at du har lest en del om dette problemet og vet hvilke behandlingsformer som er de meste brukte, men ramser de opp allikevel:

1. Minirin (legemiddel som senker urinproduksjonen om natten.

2. Alarm-matte som piper når ungen tisser på seg.

3. Kiropraktor.

4. Fotsonebehandling.

5. Endring av barnets søvnmønster

6. Ta opp barnet for å ta det på do om kvelden.

Hvilke metoder som er best skal ikke jeg uttale meg om, det må dere finne ut av selv. Men vær klar over at ingen av disse behandlingsmetodene nødvendigvis vil gi noen resultater for din sønn, det er nemlig ingen som kan garantere at de klarer å kurere sengevæting. Desverre er det slik at de aller fleste barna må slite med dette problemet til de vokser det av seg.

Så, jeg syns dere godt kan forsøke med en eller annen form for behandling, men behold bleia på dersom deres sønn aksepterer det. For problemet kan komme til å vedvare i flere år enda om ikke noen behandling hjelper, eller han ikke vokser det av seg med det første.

Slutter dere med nattbleien nå, er det ingen garanti for at han vil ha bleie på seg igjen senere, så gjør en avtale med han at dere tar en liten pause fra bleiebruken om dere prøver en behandlingsmetode som krever dette, men at han skal bruke bleie igjen om det ikke lykkes.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chaya

Vel, barn kategoriseres ikke som sengevætere før de er i samme alder som din sønn er nå, nemlig 5 - 6 år.

Så lenge din sønn ikke har hatt for store problemer med dette er det jo ingen grunn til å stresse med dette, så dere har ikke gjort noe galt så langt og bleie er jo et godt hjelpemiddel.

Men nå som han begynner å slite med dette problemet kan dere forsøke behandling, han er ikke for liten til det på noen som helst måte.

Regner med at du har lest en del om dette problemet og vet hvilke behandlingsformer som er de meste brukte, men ramser de opp allikevel:

1. Minirin (legemiddel som senker urinproduksjonen om natten.

2. Alarm-matte som piper når ungen tisser på seg.

3. Kiropraktor.

4. Fotsonebehandling.

5. Endring av barnets søvnmønster

6. Ta opp barnet for å ta det på do om kvelden.

Hvilke metoder som er best skal ikke jeg uttale meg om, det må dere finne ut av selv. Men vær klar over at ingen av disse behandlingsmetodene nødvendigvis vil gi noen resultater for din sønn, det er nemlig ingen som kan garantere at de klarer å kurere sengevæting. Desverre er det slik at de aller fleste barna må slite med dette problemet til de vokser det av seg.

Så, jeg syns dere godt kan forsøke med en eller annen form for behandling, men behold bleia på dersom deres sønn aksepterer det. For problemet kan komme til å vedvare i flere år enda om ikke noen behandling hjelper, eller han ikke vokser det av seg med det første.

Slutter dere med nattbleien nå, er det ingen garanti for at han vil ha bleie på seg igjen senere, så gjør en avtale med han at dere tar en liten pause fra bleiebruken om dere prøver en behandlingsmetode som krever dette, men at han skal bruke bleie igjen om det ikke lykkes.

Lykke til.

Takker for svar, Eva L. Jeg må innrømme at vi ikke har tatt min sønns sengeværing så seriøst og vet derfor svært lite om dette problemområdet. Det er som sagt kun den siste tiden vi begynner å forstå at det nå er vanskelig i noen situasjoner for han å bruke bleie ( som overnattingsbesøk ) Vi har prøvd med adferdstrening, gitt stjerner i boka, og når han har sammlet 10 så får han noe osv. Men jeg ser at dette ikke har fungert særlig bra, gutten vil jo så gjerne klare dette, men han våkner ikke før det er for sent. Er redd for at han skal få nye nederlag om vi prøver oss med for mange tiltak, som tissematte, medisinering e.l. Håper jo at han snart skal vokse det av seg, men han har søskenbarn som ikke ble tørre før de var 12, og eldre.

Vi har prøvd perioder uten bleie, men det blir utrolig mye vask, pluss han kommer ofte til oss om natta og da hender det også at han tisser i våres seng. Så bleien må han nå bruke, og jeg tror han forstår .

Ikke lett å vite hva vi bør gjøre, ønsker jo å hjelpe han, men vet ikke om det er verd å styre for mye rundt dette. Da opplever han det kanskje enda mer som et problem.

Takk igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, Eva L. Jeg må innrømme at vi ikke har tatt min sønns sengeværing så seriøst og vet derfor svært lite om dette problemområdet. Det er som sagt kun den siste tiden vi begynner å forstå at det nå er vanskelig i noen situasjoner for han å bruke bleie ( som overnattingsbesøk ) Vi har prøvd med adferdstrening, gitt stjerner i boka, og når han har sammlet 10 så får han noe osv. Men jeg ser at dette ikke har fungert særlig bra, gutten vil jo så gjerne klare dette, men han våkner ikke før det er for sent. Er redd for at han skal få nye nederlag om vi prøver oss med for mange tiltak, som tissematte, medisinering e.l. Håper jo at han snart skal vokse det av seg, men han har søskenbarn som ikke ble tørre før de var 12, og eldre.

Vi har prøvd perioder uten bleie, men det blir utrolig mye vask, pluss han kommer ofte til oss om natta og da hender det også at han tisser i våres seng. Så bleien må han nå bruke, og jeg tror han forstår .

Ikke lett å vite hva vi bør gjøre, ønsker jo å hjelpe han, men vet ikke om det er verd å styre for mye rundt dette. Da opplever han det kanskje enda mer som et problem.

Takk igjen for svar.

Du har helt rett i at man ikke skal lage mere styr enn nødvendig med dette problemet, og hadde det ikke vært for at deres sønn nå i enkelte situasjoner syns det er leit med nattbleien, ja da hadde det beste bare vært å fortsette med bleie og vente til problemet går over.

Dere har derimot gener i familien som tilsier at dette problemet kan komme til å vedvare i en del år enda (ref. søskenbarnet) og da vil det syns jeg være greit å se om noen behandling kan hjelpe. Forsøker man med medisiner eller f.eks. kiropraktor er dette behandlingsmetoder som ikke krever særlig oppmerksomhet og innsats fra hverken dere eller han, og han kan samtidig fortsatt bruke bleie underveis. Alarm-matte derimot krever masse innsats og irriterer som oftest resten av familien også i prosessen, det samme om han sover uten bleie for da blir det masse ekstra arbeid.

Atferdstreningen som du sier vil kunne hjelpe på barn som har en vis kontroll på kroppsfunksjonene, men for barn som tisser på seg når de sover er ikke belønning for tørre netter riktig opplegg. De vil bare oppleve å streve etter noe de ikke kan oppnå, også blir nedturen enorm når de misslykkes. Barn som tisser i sengen vil oppleve det som belønning i seg selv å få våkne i en tørr seng, de trenger ingen ekstra belønning for det.

Ta en prat med gutten deres og spør om han ønsker at dere skal forsøke noe, men la han for all del fortsatt ha bleie på om han vil det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chaya

Du har helt rett i at man ikke skal lage mere styr enn nødvendig med dette problemet, og hadde det ikke vært for at deres sønn nå i enkelte situasjoner syns det er leit med nattbleien, ja da hadde det beste bare vært å fortsette med bleie og vente til problemet går over.

Dere har derimot gener i familien som tilsier at dette problemet kan komme til å vedvare i en del år enda (ref. søskenbarnet) og da vil det syns jeg være greit å se om noen behandling kan hjelpe. Forsøker man med medisiner eller f.eks. kiropraktor er dette behandlingsmetoder som ikke krever særlig oppmerksomhet og innsats fra hverken dere eller han, og han kan samtidig fortsatt bruke bleie underveis. Alarm-matte derimot krever masse innsats og irriterer som oftest resten av familien også i prosessen, det samme om han sover uten bleie for da blir det masse ekstra arbeid.

Atferdstreningen som du sier vil kunne hjelpe på barn som har en vis kontroll på kroppsfunksjonene, men for barn som tisser på seg når de sover er ikke belønning for tørre netter riktig opplegg. De vil bare oppleve å streve etter noe de ikke kan oppnå, også blir nedturen enorm når de misslykkes. Barn som tisser i sengen vil oppleve det som belønning i seg selv å få våkne i en tørr seng, de trenger ingen ekstra belønning for det.

Ta en prat med gutten deres og spør om han ønsker at dere skal forsøke noe, men la han for all del fortsatt ha bleie på om han vil det selv.

Jeg er enig i det som du her skriver, tiden er nok inne for å prøve med behandling. Vi bor i utlandet, og jeg tror ikke det blir så lett med medisiner i denne omgang, eller bør en bruke medisiner sammen med kiropraktor behandling ? Det er enkelt å få tilgang til kiropraktor her, men jeg må si jeg er mer skeptisk til medisiner. Hvordan virker medisinering av så små barn, og vet du noe om bivirkningene? Vi kan nok få tak i medisinene her, men da må jeg selv vite hvor stor dose gutten vår må ha.

Etter å ha lest litt på disse sidene, ser jeg at vi nå må prøve å hjelpe gutten vår. Prøver å få kiropraktor behandling til han allerede nå til uka.

Tusen takk for svar, jeg er svært takknemmelig for hjelpen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chaya

Vi vil nå prøve å hjelpe sønnen vår som er sengevæter. Siden vi bor i utlandet, er det spesielt viktig for oss å vite noe om den medisineringen som dere anbefaler. ( Vi har erfart at leger her gir svært sterke doser med medisiner noe som gjør at jeg er svært skeptisk til å henvende meg til leger her når det gjelder dette probemet )

Om jeg får tak i Minirin, kan jeg da prøve det ut uten at sønnen vår gjennomgår en legekontroll. Er det fare med å starte med dette medikamentet uten videre samarbeid med lege. Om du mener vi kan prøve oss, kan du si noe om hvor stor dose vi skal gi, hvor ofte, og om det er andre ting vi må være obs. på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siri Harket, uroterapeut

Til Chaya.Du har allerede fått svar på noe av det du lurte på.Når det gjelder alder på barn i forhold til behandling så er fdet først etter 5 års alderen at en kan si noe om sengevæting.Behandling starter heller ikke før barna er tilstrekkelig motivert for en endring. Barn som tisser på seg om natten har ofte har ofte ubalanse i antidiuretisk hormon som skal redusere urinmengden på natten.Disse barna kan ha god effekt av et medikament som heter Minirin. Det er en dyr behandling, men i Norge fåes dette på blå resept, dvs at en da bare betaler en egenandel.Når det gjelder effekten av dette så varierer det. Noen har veldig god effekt.Ellers så er det viktig å se litt på dovanene til barna på dagtid. Noen barn holder seg hele dagen, går sjelden på toalettet, og ofte har de litt lekkasjeproblemer på dagtid. Disse barna kan ha god effekt av blæretrening på dagen, dvs faste dotider. Blærevolumet kan være lite og dette må det jobbes litt med Noen har da effekt av denne treiningen på natten. Alarm er også en metode som kan hjelpe en del barn, men forutsetningen er at barna våkner av den, og ikke bare resten av familien.

Håper dere finner en løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er enig i det som du her skriver, tiden er nok inne for å prøve med behandling. Vi bor i utlandet, og jeg tror ikke det blir så lett med medisiner i denne omgang, eller bør en bruke medisiner sammen med kiropraktor behandling ? Det er enkelt å få tilgang til kiropraktor her, men jeg må si jeg er mer skeptisk til medisiner. Hvordan virker medisinering av så små barn, og vet du noe om bivirkningene? Vi kan nok få tak i medisinene her, men da må jeg selv vite hvor stor dose gutten vår må ha.

Etter å ha lest litt på disse sidene, ser jeg at vi nå må prøve å hjelpe gutten vår. Prøver å få kiropraktor behandling til han allerede nå til uka.

Tusen takk for svar, jeg er svært takknemmelig for hjelpen !!

Chaya,

Ettersom barnet ditt ikke er så gammelt vil alarmbehandling sansynligvis være for tidlig å starte med. Man ser at alarmen gir best effekt når de er over 8 år, og er veldig motivert.

Minirin er noen små tabletter (mindre enn fluor) som tas ved sengetid. Èn tablett inneholder 0,2 mg virkestoff, og for noen barn holder dette. Men de fleste må ha to (altså 0,4 mg), som er maks dose.

Minirin virker lokalt på nyrene; vann reabsorberes i kroppen, slik at man får en mer konsentrert urin, ergo mindre volum.

Grunnen til at mange er sengevætere er nettopp at de ikke har fått igang tilstrekkelig produksjon av dette stoffet naturlig ennå. Men før eller siden vil man nok bli tørr. (du sier andre i familien har blitt 12 år, og det kan ta så lang tid for ditt barn også.) Man skal derfor prøve å ta pause hver 3dje måned for å se om kroppen har ordnet opp selv.

Minirin kurerer ikke sengevætingen, det tar bare bort symptomet. Så det vil si at det er fint å fortsette å bruke til man blir naturlig tørr.

Bivirkninger hører man nesten aldri om, men det er viktig å vite at når man øker reabsorbsjon av vann i kroppen på natten bør man ikke fylle på med mer væske. Altså skal ikke barnet drikke noe særlig den siste timen før sengetid, og natten igjennom.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...