Gå til innhold

Blir ikke kvitt trøske / sopp


Gjest Fullammer tvillinger

Anbefalte innlegg

Gjest Fullammer tvillinger

Tvillingene våre på 3 måneder har begge mye trøske i munnen. Dette har dessverre smittet over på brystene mine, og nå er brystvortene veldig såre.

Det er vondt å amme, og jeg gruer meg til hver gang. Det blir hyppig amming med tvillinger, og brystene får lite tid til å heles.

Vi har brukt Mycostatin krem og mikstur ( 4 gangerr pr. dag ) i 14 dager nå. Jeg ser ingen tegn til bedring.

Vi koker smokken deres, og jeg unngår ammeinnlegg. Brystene lufttørres etter amming.

Finnes det noe annet vi kan prøve. Det er nå så problematisk å amme at jeg er redd jeg ikke klarer det stort lenger.

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære fullammer tvillinger.

Ved trøske i munnen hos barna bør synelig belegg vaskes bort med en tynn klut eller kompress. Da kommer mykostatinen bedre inn i slimhinnen. Det er viktig at innsiden på lepper og kinn smøres med mykostatinen ikke bare svelges av barnet. Mor som har symptomer bør smøre seg etter hver amming. Om det ikke er noe bedring bør det sjekkes at det ikke er en bakteriell infeksjon som også forårsaker sårheten. Det gjøres ved å ta prøver av sårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pathos

JEg har selv hatt god erfaring med usukret tyttebærsaft. Bruker frossne tyttebær som jeg tar opp ca 5-7 av om gangen. De tiner fort. Presser dem har jeg hørt om flere som bruker blå Farris og smører på.

Tipsene er billige og ikke farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ser at du skriver at du bruker Mykostatin mikstur på barna. Men HVORDAN bruker du det ? Du gir det vel ikke bare flytende inn i munnen ? Det beste er å pensle direkte i munnen på soppen !

Det aller beste er å bruke en Q-tips til dette, og PENSLE flekkene i barnas munn med Mykostatin. Det tar kanskje litt lenger tid, og barna er sannsynligvis motvillige mot den behandlingen i starten, men de venner seg til smaken. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å pensle soppflekkene direkte, med en Q-tips som er godt dynket i medisinen flere ganger (ordentlig bløt altså).

Sønnen min hadde trøske to ganger, en gang da han bare var en mnd gammel, og neste gang da han var fire mnd. Begge ganger fikk jeg det også, og jeg kan garantere deg at jeg vet hvor inni hampen vondt det kan gjøre. Når man legger barnet til brystet for å amme og barnet tar til å suge, er det som om noen drar rødglødende ståltråd gjennom brystet og ut gjennom brystvorten!

Han vred seg og mislikte medisinen veldig i starten, men til slutt satt han og smattet den i seg og så ut som om han nesten synes det var godt ! Han brydde seg ikke lenger om at jeg drev og rotet rundt i munnen hans med Q-tipsen lenger :-) men gapte helt greit.

Og som noen nevner her, tørk av det hvite belegget (selve soppen) i barnets munn før du medisinerer.

Jeg ble til slutt kvitt soppen, men det tok tid. Jeg fortsatte selv om det var aldri så kjedelig med all penslingen, så var det verdt det. Til slutt tok det knekken på soppen, og jeg kunne fortsette å amme til babyen var nesten ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk tilslutt time hos ammepoliklinikken etter å ha prøvd alt og fikk der resept på Difflucan. Jeg er blitt mye bedre, men har små tilbakefall nå og da. Da bruker jeg Farris eller Canesten. Jeg satt tilslutt å gråt hver gang jeg ammet. hadde samme problemet med førstemann, da sluttet jeg å amme etter 3 mnd pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest lisabett

Jeg var veldig plaget med trøske over lengere tid. Jeg brukte mycostatin en god stund uten noe bedring. Prøvde Corsodyl på jenta mi som var to og en halv måned. Det virket kjempe fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...