Gå til innhold

Kven har ansvaret?


Zarine

Anbefalte innlegg

Eg må seie at eg er litt opprört over dagens Dagbladet-oppslag om 13-åringen som ikkje får erstatning etter sex-overgrep fordi "Retten viser til at jenta frivillig hadde sex og vil ikke premiere det de kaller «tåpelig oppførsel» fra jenta."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/05/22/331784.html

Sjölv om eg på ein måte forstår argumenta til retten, kan eg ikkje utan vidare godta dei.

Vi snakkar jo no om ei jente på 13 år. Kan ein forvente at eit barn skal ta ansvaret for "frivillig sex" med ein vaksen mann? Det er da vel ikkje utan grunn at det er ulovleg å ha seksuell omgang med personar under 16 år her i landet? Ein kan gjerne kjenne seg overmodig og ganske så vaksen når ein er 13 år, men ein *er* det jo ikkje!

Reaksjonar frå dykk andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det var hans ansvar, kommer frem ved at han fikk 2 års fengsel for et frivillig samleie. Det ville han ikke ha fått om hun var over 16 år.

Det at hun er under 16, fritar henne ikke for å tenke selv.

Dommen er fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var hans ansvar, kommer frem ved at han fikk 2 års fengsel for et frivillig samleie. Det ville han ikke ha fått om hun var over 16 år.

Det at hun er under 16, fritar henne ikke for å tenke selv.

Dommen er fornuftig!

At han fikk straff er nå så, men han burde forutsett at en trettenåring er emosjonelt umoden og kan få problemer siden.

Jenta har jo ikke slik erfaring og kan ikke pålegges å forutse det, heller. Det er jo nettopp derfor loven eksisterer. En mann på 21 er ung, men dersom jenta ikke burde "premieres for tåpelig oppførsel", burde mannen i like stor grad straffes.

Det synes jeg ikke retten tar hensyn til. Uansett er ikke jenta myndig og ville ikke kunne løpe på by'n å bruke opp alle pengene hun evt. burde fått for tort og svie.

"Yes! Dette kan vi gjøre flere ganger. Her er det penger å hente!". Sannsynlig? Neppe!

I andre saker dømmes den straffeskyldige til å betale fordi det "skal svi litt ekstra", men her ser de altså bare det hele som en premie! Det lukter!

Hele "tort og svie"-konseptet burde forsvinne dersom vi skal følge denne dommen. Det er mange som oppfører seg tåpelig og blir utsatt for vold.

Dommen er gubbete og fordomsfull. Vi legger ansvaret over på ei ung jente fordi hun innrømte frivillig samleie. Man er redd det skal bli kult å gå til sak mot en overgriper! Hah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

13-åringer er ikke dumme, selv om de er under den seksuelle lavalder.

Skal enhver 13-åring som ønsker seg litt penger finne seg en eldre fyr for deretter å stevne ham for retten da eller? Mener du det er rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringer er ikke dumme, selv om de er under den seksuelle lavalder.

Skal enhver 13-åring som ønsker seg litt penger finne seg en eldre fyr for deretter å stevne ham for retten da eller? Mener du det er rettferdig?

Jeg blir forbanna når jeg leser innlegget ditt. Forbanna fordi slike ting aldri er barnets ansvar. Det er alltid den voskne som har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forbanna når jeg leser innlegget ditt. Forbanna fordi slike ting aldri er barnets ansvar. Det er alltid den voskne som har ansvaret.

jeg vet bare at jeg klarte å passe på meg selv når jeg var 13 og kunne ta ansvar for mine egne handlinger.

Jeg er enig i at denne voksne mannen burde holdt seg unna 13-åringen, og at han fortjente fengselsstraffen fordi han hadde gjort noe ulovlig, men det finnes grenser på straff også... måtte betale erstatning fordi han ikke ventet tre år... tåpelig.... isåfall vet han nok at det ville blitt billigere å gå til en prostituert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet bare at jeg klarte å passe på meg selv når jeg var 13 og kunne ta ansvar for mine egne handlinger.

Jeg er enig i at denne voksne mannen burde holdt seg unna 13-åringen, og at han fortjente fengselsstraffen fordi han hadde gjort noe ulovlig, men det finnes grenser på straff også... måtte betale erstatning fordi han ikke ventet tre år... tåpelig.... isåfall vet han nok at det ville blitt billigere å gå til en prostituert.

En 13-åring er et barn og har ingen som helst ansvar når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 13-åring er et barn og har ingen som helst ansvar når det gjelder dette.

En 13-åring er et barn. Men barn lever også sitt eget liv. Barn har også egne meninger.

Jeg sier ikke at dette er 13-åringens skyld, det er nok begges skyld. Og uansett om det er den voksne mannens skyld ble ikke jenta voldtatt, og da har hun ikke krav på erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvaret er plassert hos mannen all den tid han ble dømt.

Dommeren hadde en bemerkning, og jeg er enig i tankegangen. Selv om en 13 åring ikke kan ha ansvaret så må hun/han forstå at det er lite lurt å invitere en gutt inn gjennom vinduet og tro at han kommer for å høre på Brittney Spears. Hun er gammel nok til å forstå enkle mekanismer, og det er dumt å ikke handle deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 13-åring er et barn. Men barn lever også sitt eget liv. Barn har også egne meninger.

Jeg sier ikke at dette er 13-åringens skyld, det er nok begges skyld. Og uansett om det er den voksne mannens skyld ble ikke jenta voldtatt, og da har hun ikke krav på erstatning.

Så hun må være voldtatt for å ha krav på erstatning?

Selvsagt kan en 13-åring ha meninger. Men hun er umyndig og under den sexuelle lavalder og kan derfor ikke ta ansvar for sine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun må være voldtatt for å ha krav på erstatning?

Selvsagt kan en 13-åring ha meninger. Men hun er umyndig og under den sexuelle lavalder og kan derfor ikke ta ansvar for sine handlinger.

Jeg tok i alle fall ansvar for mine egne handlinger da jeg var 13. Barn er barn, men de er ikke uvitende dyr. En 13-åring har visst om sex i mange år (i alle fall hvis hun går på skolen, som det jo er sannsylig at hun gjør), og har uansett fått beskjed av foreldrene (i alle fall sier de fleste foreldre dette mange ganger) at hun ikke må bli med fremmede, slippe inn fremmede hjemme osv....

Se svaret fra Zirine over (som jeg er fullstendig enig i). Det var veldig godt formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun må være voldtatt for å ha krav på erstatning?

Selvsagt kan en 13-åring ha meninger. Men hun er umyndig og under den sexuelle lavalder og kan derfor ikke ta ansvar for sine handlinger.

Jeg tok i alle fall ansvar for mine egne handlinger da jeg var 13. Barn er barn, men de er ikke uvitende dyr. En 13-åring har visst om sex i mange år (i alle fall hvis hun går på skolen, som det jo er sannsylig at hun gjør), og har uansett fått beskjed av foreldrene (i alle fall sier de fleste foreldre dette mange ganger) at hun ikke må bli med fremmede, slippe inn fremmede hjemme osv....

Se svaret fra Zirine over (som jeg er fullstendig enig i). Det var veldig godt formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i alle fall ansvar for mine egne handlinger da jeg var 13. Barn er barn, men de er ikke uvitende dyr. En 13-åring har visst om sex i mange år (i alle fall hvis hun går på skolen, som det jo er sannsylig at hun gjør), og har uansett fått beskjed av foreldrene (i alle fall sier de fleste foreldre dette mange ganger) at hun ikke må bli med fremmede, slippe inn fremmede hjemme osv....

Se svaret fra Zirine over (som jeg er fullstendig enig i). Det var veldig godt formulert.

Beklager. Jeg er ikke enig. Barn kan ikke stilles til ansvar. Uansett hvor voksen du var eller andre barn kan være, så er de barn og ting som skjer er alltid de voksne sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager. Jeg er ikke enig. Barn kan ikke stilles til ansvar. Uansett hvor voksen du var eller andre barn kan være, så er de barn og ting som skjer er alltid de voksne sin skyld.

hvis du spør mange tilfeldige 13-åringer på gata om de er enige med deg, tror jeg at du ville få problemer med å finne noen som svarer "NEI, selvfølgelig er en på 13 bare en liten drittunge som ikke vet noen ting og ikke kan ta vare på seg selv og ikke ta ansvar for sine egne handlinger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Jeg er ikke enig. Barn kan ikke stilles til ansvar. Uansett hvor voksen du var eller andre barn kan være, så er de barn og ting som skjer er alltid de voksne sin skyld.

hvis du spør mange tilfeldige 13-åringer på gata om de er enige med deg, tror jeg at du ville få problemer med å finne noen som svarer "NEI, selvfølgelig er en på 13 bare en liten drittunge som ikke vet noen ting og ikke kan ta vare på seg selv og ikke ta ansvar for sine egne handlinger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du spør mange tilfeldige 13-åringer på gata om de er enige med deg, tror jeg at du ville få problemer med å finne noen som svarer "NEI, selvfølgelig er en på 13 bare en liten drittunge som ikke vet noen ting og ikke kan ta vare på seg selv og ikke ta ansvar for sine egne handlinger."

Men det er jo helt irrelevant hva 13-åringene selv mener Mina. De er jo bare barn og forstår ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo helt irrelevant hva 13-åringene selv mener Mina. De er jo bare barn og forstår ikke bedre.

"Små gryter har også ører" er et velkjent ordtak...

Som jeg allerede har sagt så er ikke barn dumme. De forstår mer enn hva voksne tror.... (dette kommer fra en som jobber med barn (meg))

En 16-åring er også bare et barn, men har lov til å sex likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Små gryter har også ører" er et velkjent ordtak...

Som jeg allerede har sagt så er ikke barn dumme. De forstår mer enn hva voksne tror.... (dette kommer fra en som jobber med barn (meg))

En 16-åring er også bare et barn, men har lov til å sex likevel.

Jeg jobber også med barn og jeg er enig i at barn selvsagt forstår enkelte ting. Men det er langt fra å ha en viss forståelse til å måtte stå til ansvar for ting. Det er alltid de voksne som har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også med barn og jeg er enig i at barn selvsagt forstår enkelte ting. Men det er langt fra å ha en viss forståelse til å måtte stå til ansvar for ting. Det er alltid de voksne som har ansvaret.

Men hva hvis det var en 16-åring som hadde voldtatt 13-åringen? hvem ville da hatt da hatt ansvaret? En 16-åring er også bare et barn, men over den seksuelle lavalder...

Jeg beklager, men jeg forstår bare ikke helt tankegangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis det var en 16-åring som hadde voldtatt 13-åringen? hvem ville da hatt da hatt ansvaret? En 16-åring er også bare et barn, men over den seksuelle lavalder...

Jeg beklager, men jeg forstår bare ikke helt tankegangen din.

16-åringen, fordi han er over den seksuelle lavalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...