Gå til innhold

Hvor langt skal man gå for å beskytte sitt avkom ?


red

Anbefalte innlegg

Kom på det her om dagen.

Jenta i fra utkanten av Oslo, som i 6 måneder har blitt knivstukket, brent med syre, slått og truet av en gjeng som ikke fikk komme inn på hennes 16 års fest.

Politiet gjør ingenting, livvakt fungerte ikke.

Hvordan skal man som foreldre stanse noe slikt ? Slik jeg tenker, måtte den eneste metoden vært å stoppe det effektivt, brutalt og hurtig.

Leie inn noen folk som klipper av en finger på en av lederene, og kapper hånda og knuser kneskålene hvis lømmelpakket så mye som SÅ på datra igjen ?

Kutte strupen på en av dem, for så ta straffen i etterkant ?

Man sier vold avler vold, men i slike tilfeller har jeg liten tiltro til at snillisme eller 'forståsegpå overgriperne' har noe for seg.

Noen tanker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Tornerose

    21

  • red

    17

  • Suna

    8

  • carma

    8

Mest aktive i denne tråden

Dette har ingenting med snillisme eller forståsegpåere å gjøre. Du kan bare ikke på den ene siden være sint og ønske å straffe noen fordi de driver med vold og terror og så gjøre det samme mot dem. Så vidt jeg vet har datteren flyttet til utlandet. Det bør ikke være slik at det er offeret som må flytte seg, men jeg hadde ærlig talt gjort det samme hadde det vært min datter, så fremt ingenting annet kunne gjøres. Men det du snakker om er dobbeltmoral, og gjør ingen noe godt. Det er som dødstraff. Man kan ikke si at det er galt å drepe og så gi mordere dødsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MASSE tanker!!! Har selv vært borti politiets unnfallenhet, det er så en kan bli redd av mindre!

LIKEVEL, jeg tror ikke man kommer NOEN vei ved å ta loven i egen hånd. Ja, jeg vet det er et nederlag - rent prinsippielt - at offeret er den som må flytte, men det er en mulig løsning.

Ellers får en vel bare ringe og ringe, og mase og mase, -politi, barnevern, -ja kanskje endog MELDE politiet for ikke å ha gjort jobben sin skikkelig. De vil vel neppe ha en sak på seg på det kammeret?

En kan bli så forbannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MASSE tanker!!! Har selv vært borti politiets unnfallenhet, det er så en kan bli redd av mindre!

LIKEVEL, jeg tror ikke man kommer NOEN vei ved å ta loven i egen hånd. Ja, jeg vet det er et nederlag - rent prinsippielt - at offeret er den som må flytte, men det er en mulig løsning.

Ellers får en vel bare ringe og ringe, og mase og mase, -politi, barnevern, -ja kanskje endog MELDE politiet for ikke å ha gjort jobben sin skikkelig. De vil vel neppe ha en sak på seg på det kammeret?

En kan bli så forbannet!

Jeg blir nå litt usikker på om man ikke skal 'ta loven i egne hender' når loven IKKE beskytter din 16 år gamle datter mot en voldelig drittgjeng.

Hvordan kan slikt pågå i et halvt år ?

Jeg mistenker at dette er grunner som gjør at AP går nedenom og hjem. Folk er drittlei pøbler som får frie tøyler.

Det NYTTER ikke lenger å spille på samvittighet, slik Norge, Nasjonen har trodd i en årrekke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at bøllene kan skille mellom dattera og de som utfører "hevnen" er det ikke sikkert at det er så virkningsfult? Neste gang de får tak i jenta kan de t.o.m. ha lært noen nye "tortur-metoder".

Med den risken i bakhode, må jeg innrømme at forslaget slett ikke appellerer til min moraliserende side. For man kan faktisk ikke gå ut og "hjelpe" alle som kanskje selv har opplevelser som får dem til å gjøre slikt. En god omgang med kontrollert juling er kanskje språket de forstår slik at de går videre og finner noen andres avkom å plage?

Tror at jeg ville spurt min jente om hun synes det var greitt at vi flytta på oss, eller om hun ønsket å bli på stedet mens vi sammen forsøkte å trenge gjennom det evindelige byråkratiet for å få slutt på idiotien.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med snillisme eller forståsegpåere å gjøre. Du kan bare ikke på den ene siden være sint og ønske å straffe noen fordi de driver med vold og terror og så gjøre det samme mot dem. Så vidt jeg vet har datteren flyttet til utlandet. Det bør ikke være slik at det er offeret som må flytte seg, men jeg hadde ærlig talt gjort det samme hadde det vært min datter, så fremt ingenting annet kunne gjøres. Men det du snakker om er dobbeltmoral, og gjør ingen noe godt. Det er som dødstraff. Man kan ikke si at det er galt å drepe og så gi mordere dødsstraff.

Straffemomentet er egentlig litt uinteresant her, hadde jeg vært foreldre hadde jeg vært mer interesert i å stoppe angrepene, ikke straffe overgriperne.

Hvis eneste løsning hadde vært å bruke mafialignende metoder, er det kanskje ikke da på sin plass å gjøre det ? Så får man heller ta straffen.

Altså: ikke dødsstraff, men en metode for å hindre kriminelle å begå angrep på en uskyldig part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har ingenting med snillisme eller forståsegpåere å gjøre. Du kan bare ikke på den ene siden være sint og ønske å straffe noen fordi de driver med vold og terror og så gjøre det samme mot dem. Så vidt jeg vet har datteren flyttet til utlandet. Det bør ikke være slik at det er offeret som må flytte seg, men jeg hadde ærlig talt gjort det samme hadde det vært min datter, så fremt ingenting annet kunne gjøres. Men det du snakker om er dobbeltmoral, og gjør ingen noe godt. Det er som dødstraff. Man kan ikke si at det er galt å drepe og så gi mordere dødsstraff.

"Du kan bare ikke på den ene siden være sint og ønske å straffe noen fordi de driver med vold og terror og så gjøre det samme mot dem"

HVORFOR ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at bøllene kan skille mellom dattera og de som utfører "hevnen" er det ikke sikkert at det er så virkningsfult? Neste gang de får tak i jenta kan de t.o.m. ha lært noen nye "tortur-metoder".

Med den risken i bakhode, må jeg innrømme at forslaget slett ikke appellerer til min moraliserende side. For man kan faktisk ikke gå ut og "hjelpe" alle som kanskje selv har opplevelser som får dem til å gjøre slikt. En god omgang med kontrollert juling er kanskje språket de forstår slik at de går videre og finner noen andres avkom å plage?

Tror at jeg ville spurt min jente om hun synes det var greitt at vi flytta på oss, eller om hun ønsket å bli på stedet mens vi sammen forsøkte å trenge gjennom det evindelige byråkratiet for å få slutt på idiotien.

mvh

Selv om de er 'tøffe' så er de færreste 'tøffe nok'. De kriger ikke for sin egen sikkerhet, de kriger for å være kule, og dermed mye lettere å demoralisere.

Jeg tror faktisk ikke de hadde fortsatt hvis en eller to ble dratt til siden, fått kropsdeler avskjært og beskjed om at resten går hvis de ikke pigger av. Bestialsk og 'umoralsk' som faen, ja, men hva er alternativene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du kan bare ikke på den ene siden være sint og ønske å straffe noen fordi de driver med vold og terror og så gjøre det samme mot dem"

HVORFOR ikke ?

Fordi det ikke er iorden å ta loven i egen hånd.

Vi mener kanskje at vi ville ha god grunn til å rundjule disse guttene. Men guttene mener antagelig at _de_ har god grunn til å oppføre seg slik de gjør. Hvilke - objektive - kriterier er det som gjør at vi har rett, men ikke de ?

En annen sak er hva jeg hadde kommet til å gjøre hvis det var min datter. Jeg hadde kanskje gjort mye som jeg egentlig, prinsipielt mente var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er iorden å ta loven i egen hånd.

Vi mener kanskje at vi ville ha god grunn til å rundjule disse guttene. Men guttene mener antagelig at _de_ har god grunn til å oppføre seg slik de gjør. Hvilke - objektive - kriterier er det som gjør at vi har rett, men ikke de ?

En annen sak er hva jeg hadde kommet til å gjøre hvis det var min datter. Jeg hadde kanskje gjort mye som jeg egentlig, prinsipielt mente var feil.

Helt ærlig, Atene..

'Hvilke - objektive - kriterier er det som gjør at vi har rett, men ikke de ? '

Det er denne type 'vi må forstå dem' uttalelser som hindrer noe som helst å skje.

Dikkedarienes tid må slutte.

Politiet gjør ingenting, din datter blir angrepet med kniv, av en kjent gjeng, gjentatte ganger. Hva gjør du. Du stopper det. Hvordan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er 'tøffe' så er de færreste 'tøffe nok'. De kriger ikke for sin egen sikkerhet, de kriger for å være kule, og dermed mye lettere å demoralisere.

Jeg tror faktisk ikke de hadde fortsatt hvis en eller to ble dratt til siden, fått kropsdeler avskjært og beskjed om at resten går hvis de ikke pigger av. Bestialsk og 'umoralsk' som faen, ja, men hva er alternativene ?

Uansett hva man velger å gjøre i en slik situasjon, kan man aldri forsvare det med at der ikke finnes andre alternativer. DET blir virkelig for dumt.

Utover det, står jeg inne for at litt kommunikasjon med samme språk kan være en utmerket (kortsiktig) løsning. Kanskje i påvente av at byråkratiet reagerer sannsynligvis ETTER at bøllenes blåveiser er borte.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, Atene..

'Hvilke - objektive - kriterier er det som gjør at vi har rett, men ikke de ? '

Det er denne type 'vi må forstå dem' uttalelser som hindrer noe som helst å skje.

Dikkedarienes tid må slutte.

Politiet gjør ingenting, din datter blir angrepet med kniv, av en kjent gjeng, gjentatte ganger. Hva gjør du. Du stopper det. Hvordan ?

Jeg tror Atene har sagt det viktigste her. Man blir forbannet, sint, trist, frustrert når noe slikt skjer med ens egne barn, man klarer ikke å tenke klart. Men husk at disse som har gjort dette har familie selv, vil du virkelig gjøre det samme med noen andres barn som de har gjort med dine? Hva godt vil det tjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med snillisme eller forståsegpåere å gjøre. Du kan bare ikke på den ene siden være sint og ønske å straffe noen fordi de driver med vold og terror og så gjøre det samme mot dem. Så vidt jeg vet har datteren flyttet til utlandet. Det bør ikke være slik at det er offeret som må flytte seg, men jeg hadde ærlig talt gjort det samme hadde det vært min datter, så fremt ingenting annet kunne gjøres. Men det du snakker om er dobbeltmoral, og gjør ingen noe godt. Det er som dødstraff. Man kan ikke si at det er galt å drepe og så gi mordere dødsstraff.

Det har nå en gang blitt sånn på planeten Jorden at svært få kommer hels(k)innet gjennom livet kun med å smile pent og være "snill".

Det å "ta loven i egne hender" og ta affære i forhold til denne situasjonen er nesten å se på som selvforsvar med tanke på alt annet som er blitt forsøkt for å stoppe det.

Og det er lov å forsvare seg selv, selv i Norge...

Poenget er jo ikke å ta hevn eller noe, men i forsvar, og for at det skal preventere at de skal gjøre noe slikt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig, Atene..

'Hvilke - objektive - kriterier er det som gjør at vi har rett, men ikke de ? '

Det er denne type 'vi må forstå dem' uttalelser som hindrer noe som helst å skje.

Dikkedarienes tid må slutte.

Politiet gjør ingenting, din datter blir angrepet med kniv, av en kjent gjeng, gjentatte ganger. Hva gjør du. Du stopper det. Hvordan ?

Antagelig har du helt rett. Jeg (eller rettere sagt barnets far) stopper det. Vi gjør det som må til, og antagelig bryter vi loven.

Det betyr ikke at jeg mener at det er prinsipielt riktig å gjøre det. Jeg setter bare hensynet til mitt eget barn foran hensynet til samfunnet, og de regler jeg faktisk mener vi bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffemomentet er egentlig litt uinteresant her, hadde jeg vært foreldre hadde jeg vært mer interesert i å stoppe angrepene, ikke straffe overgriperne.

Hvis eneste løsning hadde vært å bruke mafialignende metoder, er det kanskje ikke da på sin plass å gjøre det ? Så får man heller ta straffen.

Altså: ikke dødsstraff, men en metode for å hindre kriminelle å begå angrep på en uskyldig part.

Det er klart at dette bør straffes, og selvsagt viktigere at disse angrepene opphører. Men jeg tror absolutt ikke at målet helliger middelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Atene har sagt det viktigste her. Man blir forbannet, sint, trist, frustrert når noe slikt skjer med ens egne barn, man klarer ikke å tenke klart. Men husk at disse som har gjort dette har familie selv, vil du virkelig gjøre det samme med noen andres barn som de har gjort med dine? Hva godt vil det tjene?

Husk: dette er ikke HEVN, det er en metode for å stoppe gjentatte overgrep !

Premissene er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig har du helt rett. Jeg (eller rettere sagt barnets far) stopper det. Vi gjør det som må til, og antagelig bryter vi loven.

Det betyr ikke at jeg mener at det er prinsipielt riktig å gjøre det. Jeg setter bare hensynet til mitt eget barn foran hensynet til samfunnet, og de regler jeg faktisk mener vi bør ha.

Det beste ville selvfølgelig vært om beskytterne (politiet) tok umiddelbar affære, og sørget for at dette IKKE fortsatte.

Desverre gjør de ikke det, og dette sender uheldige signaleffekter til gjenger med voldelige tilløp. 'fyyy slemme gutter, ikke gjøre slik, men det får ingen konsekvenser hvis dere ikke gjør det'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk: dette er ikke HEVN, det er en metode for å stoppe gjentatte overgrep !

Premissene er forskjellige.

Hva slags verden ville det være hvis alle bare gikk rundt og tok loven i egne hender? Straks vi mener at politiet ikke gjør nok så kan vi bare gå ut og slå ned de som har gjort dette mot oss eller våre nærmeste? Dette vil bli kaotisk, og det vil definitivt bli misbrukt, for hvem bestemmer hvor grensen går for at politiet har gjort så lite at vi har lov å gjøre noe selv? Og jeg spør igjen: hva godt vil det gjøre? Det kan _muligens_ sette en stopper for angrepene mot denne jenta, men hva slags signaler gir man til omverdenen? Hva slags signaler gir du til datteren? "Det er galt av dem å slå deg, men det er riktig av meg å slå dem for _jeg_ mener at jeg har god nok grunn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags verden ville det være hvis alle bare gikk rundt og tok loven i egne hender? Straks vi mener at politiet ikke gjør nok så kan vi bare gå ut og slå ned de som har gjort dette mot oss eller våre nærmeste? Dette vil bli kaotisk, og det vil definitivt bli misbrukt, for hvem bestemmer hvor grensen går for at politiet har gjort så lite at vi har lov å gjøre noe selv? Og jeg spør igjen: hva godt vil det gjøre? Det kan _muligens_ sette en stopper for angrepene mot denne jenta, men hva slags signaler gir man til omverdenen? Hva slags signaler gir du til datteren? "Det er galt av dem å slå deg, men det er riktig av meg å slå dem for _jeg_ mener at jeg har god nok grunn."

Det er forskjell på å mishandle noen av ren ondskap og å forsvare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å mishandle noen av ren ondskap og å forsvare seg.

Og det er forskjell på å forsvare seg mens angrepene pågår og flere uker i ettertid. Dessuten. hvis bevisene mot disse som har gjort dette var så store at du ville blitt frikjent om du hadde forsvart din datter mot dem, så ville de også være store nok for at de blir dømt for det de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...