Gå til innhold

skal jeg konfrontere henne?


Gjest fjortismamma

Anbefalte innlegg

Gjest fjortismamma

Datteren min på snart 15 år har vært på fest; en av de første. Hun har fortalt at det var endel som drakk der, men har ikke innrømmet at hun har drukket selv. Hun var helt fin da hun kom hjem - blid og fornøyd, så jeg presset henne heller ikke på tilståelser.

Nå har jeg imidlertid fått vite at hun har smakt på øl - hvor mye hun har drukket vet jeg ikke . Men hun var som sagt ikke beruset da hun kom hjem..... og det er kanskje ikke å forvente at barnet skal holde seg "på matta" når andre rundt henne prøver ut grensene?

Hvordan skal jeg takle denne situasjonen? Skal jeg prøve å lirke ut sannheten eller konfrontere henne eller bare la det forbigå i stillhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest punkyB

Jeg vil tro det er rimelig naivt av deg å tro at din datter overhodet ikke kommer til å røre alkohol når hun er 15 år.

Prøver du å tvinge henne til å ikke drikke vil du heller få motsatt virkning - at hun bare drikker på trass.

Det beste er vel at hun lærer seg å drikke med måte - som hun tydeligvis gjorde i den episoden du nevnte. Man lærer av egne erfaringer - og det vil hun også gjøre. Det beste er et normalt forhold til alkohol. Si også at hvis hun skulle drite seg ut og bli snydens så må hun bare ringe etter dere for at dere skal hente henne - istedenfor at hun skal rave rundt på egenhånd og bli edru før hun tør komme hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er rimelig naivt av deg å tro at din datter overhodet ikke kommer til å røre alkohol når hun er 15 år.

Prøver du å tvinge henne til å ikke drikke vil du heller få motsatt virkning - at hun bare drikker på trass.

Det beste er vel at hun lærer seg å drikke med måte - som hun tydeligvis gjorde i den episoden du nevnte. Man lærer av egne erfaringer - og det vil hun også gjøre. Det beste er et normalt forhold til alkohol. Si også at hvis hun skulle drite seg ut og bli snydens så må hun bare ringe etter dere for at dere skal hente henne - istedenfor at hun skal rave rundt på egenhånd og bli edru før hun tør komme hjem.

Du får gjøre som våre foreldre gjorde, de latet som de ikke forsto det og vi trodde vi lurte dem.

Min mening er at du kan heller ta det opp den dagen hun kommer synlig beruset hjem. Jeg tror de fleste ungdommer nyter alkohol og at det er liten vits i lage for mye bråk utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stemor

Hei! Jeg hadde ikke konfrontert henne denne gangen, vet ikke hvor du har fått dine opplysninger fra - men siden du ikke oppdaget noe denne gangen la det gå forbi i stillhet.

Jeg ville heller ha fulgt ekstra godt med etter neste fest, og heller tatt det opp da dersom jeg merket noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fonzie

Du får gjøre som våre foreldre gjorde, de latet som de ikke forsto det og vi trodde vi lurte dem.

Min mening er at du kan heller ta det opp den dagen hun kommer synlig beruset hjem. Jeg tror de fleste ungdommer nyter alkohol og at det er liten vits i lage for mye bråk utav det.

Hvorfor unngå temaet? Er det ikke bedre å ha en åpen samtale om det? Hva som evt. kan skje i fylla +++? Det er jo bare ett år til hun kan kjøpe lettøl, og det er jo alkohol i den også. Riktignok i mer moderate mengder, men så er det ikke så sinnsykt mye alkohol som skal til for å ruse ei 15-årig jente som så godt som aldri har drukket før...

Det er ikke ment som noen insinuasjoner ovenfor 'fjortismamma', men jeg syntes mange foreldre idag er ganske slappe når det gjelder å snakke med barna sine. Fremfor å sette seg ned med dem og snakke ut om det barna har på hjertet, virker det ofte som om en god del av ansvaret overføres til samfunnet generelt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre at skolen har skyld i det ene og det andre gale som barna gjør.

Sterk kost kanskje, men når en sekstenårig gutt kommer på DOL og spør om kjæresten hans kan bli gravid om hun suger han, så er det noe alvorlig galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor unngå temaet? Er det ikke bedre å ha en åpen samtale om det? Hva som evt. kan skje i fylla +++? Det er jo bare ett år til hun kan kjøpe lettøl, og det er jo alkohol i den også. Riktignok i mer moderate mengder, men så er det ikke så sinnsykt mye alkohol som skal til for å ruse ei 15-årig jente som så godt som aldri har drukket før...

Det er ikke ment som noen insinuasjoner ovenfor 'fjortismamma', men jeg syntes mange foreldre idag er ganske slappe når det gjelder å snakke med barna sine. Fremfor å sette seg ned med dem og snakke ut om det barna har på hjertet, virker det ofte som om en god del av ansvaret overføres til samfunnet generelt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre at skolen har skyld i det ene og det andre gale som barna gjør.

Sterk kost kanskje, men når en sekstenårig gutt kommer på DOL og spør om kjæresten hans kan bli gravid om hun suger han, så er det noe alvorlig galt...

Jeg mente ikke at man ikke skal snakke med tenåringene om alkohol, dop og sex. Jeg har diskuteret mye med min datter og vi er åpne for det meste.

Men det er kanskje lurt å ikke ta det opp rett etter en slik episode. Tenåringene vil ofte gå i forsvar og det er jo ikke meningen. Ta det heller opp som en generell ting og hør hva de sier og si så din mening. Min erfaring at det er lettere å kommunisere på denne måten men ungene er jo ikke like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fjortismamma

Jeg mente ikke at man ikke skal snakke med tenåringene om alkohol, dop og sex. Jeg har diskuteret mye med min datter og vi er åpne for det meste.

Men det er kanskje lurt å ikke ta det opp rett etter en slik episode. Tenåringene vil ofte gå i forsvar og det er jo ikke meningen. Ta det heller opp som en generell ting og hør hva de sier og si så din mening. Min erfaring at det er lettere å kommunisere på denne måten men ungene er jo ikke like.

Jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde. I rolige former hadde vi en liten prat. Jeg sa at jeg ikke trodde at hun ikke hadde smakt alkohol, uten at jeg var angiver for den som hadde "lekket ut" med informasjonen. Jeg sa at vi fortsatt vil følge nøye med når hun er ute om kveldene; sitte oppe å vente og snakke med henne om hvordan hun har hatt det. Jeg fulgte ellers et av rådene som ble gitt her, om at det er veldig viktig for oss at hun alltid skal kunne kontakte oss hvis hun føler at hun er i en situasjon hun ikke takler eller liker. Jeg snakket også om at hun måtte passe seg, at hun IKKE er så voksen som hun selv tror og at det skal lite til før hun kan miste kontrollen.

Det ble mye enveiskommunikasjon, men hun lyttet til det jeg sa. Jeg må også få tilføye at vi selvsagt har snakket om dette temaet her hjemme før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Daisy

Synes du skal la dette gå... ALLE tenåringer smaker garantert på øl før de er 18. Uansett hvem sin datter/sønn det er. Kom på et uttrykk... "Alle fedres døtre er jomfuer".

MEN, tilbake til saken. Hun var da ikke beruset når hun kom hjem. Synes du bør la henne smake. Men om du ser hun er full /brisen, DA kan du ta det opp med henne. Det er forskjell på å la henne smake og å la henne drikke hvor mye hun vil.

Mine foreldre var ganske strenge, og det er jeg glad for nå i ettertid. Men om jeg tok en slurk, gjorde ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daisy

Hvorfor unngå temaet? Er det ikke bedre å ha en åpen samtale om det? Hva som evt. kan skje i fylla +++? Det er jo bare ett år til hun kan kjøpe lettøl, og det er jo alkohol i den også. Riktignok i mer moderate mengder, men så er det ikke så sinnsykt mye alkohol som skal til for å ruse ei 15-årig jente som så godt som aldri har drukket før...

Det er ikke ment som noen insinuasjoner ovenfor 'fjortismamma', men jeg syntes mange foreldre idag er ganske slappe når det gjelder å snakke med barna sine. Fremfor å sette seg ned med dem og snakke ut om det barna har på hjertet, virker det ofte som om en god del av ansvaret overføres til samfunnet generelt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre at skolen har skyld i det ene og det andre gale som barna gjør.

Sterk kost kanskje, men når en sekstenårig gutt kommer på DOL og spør om kjæresten hans kan bli gravid om hun suger han, så er det noe alvorlig galt...

To spørsmål:

Er det 16årsgrense på lettøl?

Kjøper ungdom lettøl for å bli fulle???

hm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daisy

Jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde. I rolige former hadde vi en liten prat. Jeg sa at jeg ikke trodde at hun ikke hadde smakt alkohol, uten at jeg var angiver for den som hadde "lekket ut" med informasjonen. Jeg sa at vi fortsatt vil følge nøye med når hun er ute om kveldene; sitte oppe å vente og snakke med henne om hvordan hun har hatt det. Jeg fulgte ellers et av rådene som ble gitt her, om at det er veldig viktig for oss at hun alltid skal kunne kontakte oss hvis hun føler at hun er i en situasjon hun ikke takler eller liker. Jeg snakket også om at hun måtte passe seg, at hun IKKE er så voksen som hun selv tror og at det skal lite til før hun kan miste kontrollen.

Det ble mye enveiskommunikasjon, men hun lyttet til det jeg sa. Jeg må også få tilføye at vi selvsagt har snakket om dette temaet her hjemme før.

Veldig lurt det der med å vente oppe til hun kommer hjem. Mine foreldre gjorde det eller hentet meg, og derfor drakk jeg aldri mye. Hente kanskje, men det var helst hvis jeg sov over hos venninner. Der hadde ofte foreldrene lagt seg når vi kom hjem, og da var det lettere å drikke litt mer.

Som jeg sa i et innlegg over her, var særlig pappa veldig streng med alt mulig (eller for å si som han; streng, men rettferdig). Mye synes jeg var såååå teit da, men er i grunn glad for det nå. Som det at han ventet oppe til jeg kom hjem, ga meg innetider osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du høres noe naiv ut.

15-åringer smaker selvsagt på øl på fest.

Du bør nok bare innse at din datter begynner å bli stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde. I rolige former hadde vi en liten prat. Jeg sa at jeg ikke trodde at hun ikke hadde smakt alkohol, uten at jeg var angiver for den som hadde "lekket ut" med informasjonen. Jeg sa at vi fortsatt vil følge nøye med når hun er ute om kveldene; sitte oppe å vente og snakke med henne om hvordan hun har hatt det. Jeg fulgte ellers et av rådene som ble gitt her, om at det er veldig viktig for oss at hun alltid skal kunne kontakte oss hvis hun føler at hun er i en situasjon hun ikke takler eller liker. Jeg snakket også om at hun måtte passe seg, at hun IKKE er så voksen som hun selv tror og at det skal lite til før hun kan miste kontrollen.

Det ble mye enveiskommunikasjon, men hun lyttet til det jeg sa. Jeg må også få tilføye at vi selvsagt har snakket om dette temaet her hjemme før.

En del foreldre har tendens til å "prate høl i hodet" på ungene. Resultatet kan være at de i ren trass finner på verre ting en å ta seg en øl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Brother

Synes du skal la dette gå... ALLE tenåringer smaker garantert på øl før de er 18. Uansett hvem sin datter/sønn det er. Kom på et uttrykk... "Alle fedres døtre er jomfuer".

MEN, tilbake til saken. Hun var da ikke beruset når hun kom hjem. Synes du bør la henne smake. Men om du ser hun er full /brisen, DA kan du ta det opp med henne. Det er forskjell på å la henne smake og å la henne drikke hvor mye hun vil.

Mine foreldre var ganske strenge, og det er jeg glad for nå i ettertid. Men om jeg tok en slurk, gjorde ingenting.

"ALLE tenåringer smaker garantert på øl før de er 18."

Det er vel en liten overdrivelse frøken Daisy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"ALLE tenåringer smaker garantert på øl før de er 18."

Det er vel en liten overdrivelse frøken Daisy?

Det er mer grunn til bekymring hvis man har en ungdom i huset som aldri gjør "noe galt". Leste en gang om en undersøkelse de hadde foretatt på landets psyk. sykehus. Når man gransket ungdomstiden til de innlagte, var det stor overrepresentasjon av personer som i ungdomstiden aldri smakte på alkohol, aldri flørtet med det motsatte kjønn, aldri festet, aldri gjorde "gæærne ting", osv.

Prøver tenåringen seg litt frem (innen rimlighetens grenser!) kan man se det som ett sunnhetstegn faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ALLE tenåringer smaker garantert på øl før de er 18."

Det er vel en liten overdrivelse frøken Daisy?

Det er mer grunn til bekymring hvis man har en ungdom i huset som aldri gjør "noe galt". Leste en gang om en undersøkelse de hadde foretatt på landets psyk. sykehus. Når man gransket ungdomstiden til de innlagte, var det stor overrepresentasjon av personer som i ungdomstiden aldri smakte på alkohol, aldri flørtet med det motsatte kjønn, aldri festet, aldri gjorde "gæærne ting", osv.

Prøver tenåringen seg litt frem (innen rimlighetens grenser!) kan man se det som ett sunnhetstegn faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daisy

"ALLE tenåringer smaker garantert på øl før de er 18."

Det er vel en liten overdrivelse frøken Daisy?

Alle regler har unntak, men jeg tror ikke det er så mange som aldri har så mye som smakt en bitteliten slurk alkohol før de fyller 18.

Hva er du? En naiv forelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme i den alderen. Jeg drakk både øl og sprit på fester - aldri mye og kom alltid hjem om kvelden - i oppreist tilstand. Jeg tror ikke selv jeg var synlig beruset, men hvem vet. Mine foreldre sa iallefall aldri noe - jeg kom inn i stuen, snakket med dem og jeg tror de satte pris på å se at jeg hadde tingene under kontroll til tross for at jeg kanskje vinglet litt :)

Jeg har alltid følt at mine foreldre har stolt på meg, og jeg tror nok de så gjennom fingrene med noen ting fordi de trodde at dette var noe jeg kunne takle. Og det gjorde jeg.

Det mener jeg du også skal gjøre. Vær glad for at hun kommer hjem, er i godt humør og snakker med deg. At hun ikke er mer beruset enn det du beskriver skal du være glad for, men det vil sikkert skje - noen feilvurderinger skal vel hun også gjøre. Men da sover hun hos en venninne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du skal skjønne at du har gjort ditt. Du er ferdig med barneoppdragelsen, det kommer ikke flere mamma-ting inn i hodet på henne foreløpig. Du kan sette regler for henne, du kan åpne for dialog, du kan gjøre mange dumme eller smarte eller andre ting..... - men du kan ikke forme henne mer nå.

Hvorfor er det viktig at hun innrømmer å ha smakt på en øl? Ditt kontroll-behov? Et absolutt ærlighetskrav? Et ønske om å følge med?

Det kommer til å skje mange ting i livet hennes nå, som di ikke får innsikt i. Og ikke kan du få innsikt. OG ikke skal du ha innsikt heller. Alt hun gjør uten din årvåkne oppmerksomhet er spirende voksen-liv. Hun kommer til å drite seg ut, gå på smeller og bommerter. Hjertet hennes vil knuses, leveren hennes belastes. Du vil få søvnproblemer og bli urimelig, og så fortvilt som et menneske kan bli.

Men du kan ikke gjøre noe. Oppdragelsen er over. Det eneste du kan gjøre er å sette opp noen anstendige grenser for å bo hos deg, og åpne eller lukke for dialog ved å bite i deg eller kjefte.

Lykke til, håper du overlever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det at en 15-åring 'smaker' øl gjør så mye. Bare la temaet ligge inntil videre. Eller hvorfor ikke bare benytte en 'tilfeldig' anledning til å snakke litt om tenåringsfester og sånn?

Selv var jeg 14 og optimist. Skulle tømme en halv vodka. Uff og uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer grunn til bekymring hvis man har en ungdom i huset som aldri gjør "noe galt". Leste en gang om en undersøkelse de hadde foretatt på landets psyk. sykehus. Når man gransket ungdomstiden til de innlagte, var det stor overrepresentasjon av personer som i ungdomstiden aldri smakte på alkohol, aldri flørtet med det motsatte kjønn, aldri festet, aldri gjorde "gæærne ting", osv.

Prøver tenåringen seg litt frem (innen rimlighetens grenser!) kan man se det som ett sunnhetstegn faktisk.

Heisan, det der har jeg også fått med meg. De rolige, flinke, hjemmekjære speiderne er det grunn til å følge med - ikke de som drekker og puler og spyr på fester, de har venner, omgangskrets og er sosialt sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...