Gå til innhold

Kommentar til "Stor aldersforskjell"


Gjest Maria

Anbefalte innlegg

Gjest Maria

Selv om venninnen din ikke syns hun har forandret seg fra hun var 18 til hun ble 24, er ikke det det samme som at det er vanlig å stå stille utviklingsmessig i disse årene.

Det vet jeg vel, man utvikler seg hele livet, jeg er ikke dum!

Men vil det si at en 18-åring ikke kan ha en kjæreste på 24 fordi 24-åringen har kommet lenger i utviklingen enn 18-åringen? Dette er en aldersforskjell på 6 år, som er veldig normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan jeg ikke få erfaringer i ungdommen selv om jeg er sammen med en som er eldre? Det fleste såkalte "pinlige erfaringene" har jeg fått mens jeg har vært sammen med ham....

Dessuten tilbringer vi ikke døgnets 24 timer sammen. Jeg lever da mitt eget liv, og det gjør også han. Ikke engang ektepar er sammen døgnet rundt...

Jeg spurte helt konkret om hva folk synes om at en 17-åring er sammen med en 35-åring. Er det da så vanskelig å forstå at det jeg vil ha svar på er hva folk vi si når jeg sier at kjæresten min er 35 år?

Jeg svarer på kommentarer jeg anser å være uten betydning fordi jeg vil opplyse om at jeg synes nettopp det. Grunnen til at jeg har skrevet så mye om modenhet/alkohol o.l. er at det er andre som først har tatt det opp, og jeg ville presisere at det har veldig lite å si i et forhold....

Helt konkret hvordan jeg ville se på et forhold mellom en 35 år gammel mann og en 17-18 år gammel jentunge?

Mannen er et svin og jenta har ikke peiling på hva hun driver med. End of discussion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg vel, man utvikler seg hele livet, jeg er ikke dum!

Men vil det si at en 18-åring ikke kan ha en kjæreste på 24 fordi 24-åringen har kommet lenger i utviklingen enn 18-åringen? Dette er en aldersforskjell på 6 år, som er veldig normalt.

Alle folk (over lovlig alder) kan vel være kjæreste med hvem de vil.

Det er helt individuelt hvor bra det går, hvor lenge det varer, og hvordan omgivelsene reagerer.

Jeg tror denne diskusjonen er kommet til å handle for mye om modenhet (kan folk forklare hva de mener med det?), mens du egentlig ville ha svar på hvordan folk reagerte på stor aldersforskjell.

Jeg kan fortelle deg hva jeg ville tenkt om dere, hvis jeg ikke kjente dere, og så dere komme som kjærester:

- HAN må være drit-teit som finner seg en sånn ung jente, umoden grisemann.

og så ville jeg tenkt:

Stakkars henne!

I tilfelle det var våre umiddelbare reaksjoner, og fordommer, du var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan jeg ikke få erfaringer i ungdommen selv om jeg er sammen med en som er eldre? Det fleste såkalte "pinlige erfaringene" har jeg fått mens jeg har vært sammen med ham....

Dessuten tilbringer vi ikke døgnets 24 timer sammen. Jeg lever da mitt eget liv, og det gjør også han. Ikke engang ektepar er sammen døgnet rundt...

Jeg spurte helt konkret om hva folk synes om at en 17-åring er sammen med en 35-åring. Er det da så vanskelig å forstå at det jeg vil ha svar på er hva folk vi si når jeg sier at kjæresten min er 35 år?

Jeg svarer på kommentarer jeg anser å være uten betydning fordi jeg vil opplyse om at jeg synes nettopp det. Grunnen til at jeg har skrevet så mye om modenhet/alkohol o.l. er at det er andre som først har tatt det opp, og jeg ville presisere at det har veldig lite å si i et forhold....

"Jeg spurte helt konkret om hva folk synes om at en 17-åring er sammen med en 35-åring. Er det da så vanskelig å forstå at det jeg vil ha svar på er hva folk vi si når jeg sier at kjæresten min er 35 år?"

Dette er ikke den tolkningen det i utgangspunktet er naturlig å legge til grunn for et slikt spørsmål i en slik sammenheng, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LittleAngel

Hei Maria.

Har lest flere av innleggene her, og tenkte å skrive litt selv.

For å først svare på det du konkret ville ha svar på; om jeg IKKE hadde kjent noen av dem så godt, ville jeg tenkt ÆSJ!! Jeg ville tenkt at dette må være en desperat/umoden mann som ikke finner seg noen på sin egen alder, og derfor må ta til takke med ei ung jente. Det var det svaret...

Nå, etter å ha lest noen av innleggene, skjønner jeg da at du kanskje er litt mer moden enn andre på din alder, men det skal vel ikke være nødvendig å finne seg en mye eldre mann fordi. Guttene på din alder kommer da etter etterhvert.. Hvis du bare venter en liten stund.

Dessuten mener jeg at hvis du ikke har noen interesse av å høre meningene til folk, og bare skal motbevise det de sier, er det kanskje like greit å avslutte diskusjonen, ingenting får vel deg til å skifte mening?

Må kanskje innrømme at jeg ikke tror dere vil være sammen forever liksom, men hvis du tror det, må du da bare tro det, og da synes jeg du skal få lov til å gjøre som du vil, ingen kan vel tvinge deg til å gjøre det slutt med denne fyren.

Ønsker deg alt godt og lykke til, vi bør jo unne alle å finne seg noen de er glad i:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en 15 år eldre mann, og har aldri sett å det som noe problem jeg har sett meg nødt til å forsvare.

De som kjenner oss vet hvordan vi er og hvordan vi har det. Hva andre måtte mene eller tenke, det gir jeg en glad dag i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest viljeogve

Bare en liten ting..... Det stemmer ikke at kjæresten min er ferdig med å rase fra seg på byen... Jeg ville ikke blitt forelsket i en fyr som oppførte seg som faren min...

Det er nok ikke ansvaret og tryggheten han represtenterer som gjorde at jeg ble tiltrukket av ham... mer at han gav meg muligheten til ha mindre ansvar...

"Det stemmer ikke at kjæresten min er ferdig med å rase fra seg på byen... "

En mann på 35 som enda ikke er ferdig med å rase fra seg på byen? Dette begynner å nærme seg patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

"Det stemmer ikke at kjæresten min er ferdig med å rase fra seg på byen... "

En mann på 35 som enda ikke er ferdig med å rase fra seg på byen? Dette begynner å nærme seg patetisk.

Hvorfor er det så patetisk?

Når er det normalt å slutte og gå ut på byen da? Skal man ikke kunne ha det moro lenger når man har fyllt 30?

Foreldrene til de fleste av vennene mine på min egen alder får fortsatt ut på byen... (og de fleste er langt over 40).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viljeogve

Hvorfor er det så patetisk?

Når er det normalt å slutte og gå ut på byen da? Skal man ikke kunne ha det moro lenger når man har fyllt 30?

Foreldrene til de fleste av vennene mine på min egen alder får fortsatt ut på byen... (og de fleste er langt over 40).

Nå er det stor forskjell på å gå på byen og å "rase fra seg" på byen da. Folk på over 30 som "raser fra seg " på byen synes jeg er patetisk. Synes det er latterlig med yngre mennesker også som raser fra seg på byen, for den del, men de har dessverre ofte ikke fått vett enda. Når de er over 30 og ikke enda har skjønt hvor latterlig det er så er det kun patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

Nå er det stor forskjell på å gå på byen og å "rase fra seg" på byen da. Folk på over 30 som "raser fra seg " på byen synes jeg er patetisk. Synes det er latterlig med yngre mennesker også som raser fra seg på byen, for den del, men de har dessverre ofte ikke fått vett enda. Når de er over 30 og ikke enda har skjønt hvor latterlig det er så er det kun patetisk.

Ok, jeg tenkte litt for fort... Hvis det du mener med å rase fra seg på byen er å gå ut hver eneste kveld og få blackout minst en gang i uka, så er han ferdig med det..... hvis han noen gang har vært der... Forøvrig har jeg ikke noe behov for å drikke meg dritings hele tiden selv heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

Jeg er gift med en 15 år eldre mann, og har aldri sett å det som noe problem jeg har sett meg nødt til å forsvare.

De som kjenner oss vet hvordan vi er og hvordan vi har det. Hva andre måtte mene eller tenke, det gir jeg en glad dag i!

Takk for at ikke ALLE dømmer oss nord og ned....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motisaz

så lenge dere har det fint sammen, og ikke aldersforkjellen er til noen hinder for dere, så syns jeg det er helt greit.

Alder er jo egentlig bare et tall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

så lenge dere har det fint sammen, og ikke aldersforkjellen er til noen hinder for dere, så syns jeg det er helt greit.

Alder er jo egentlig bare et tall

Der sa du den setningen jeg har lett etter...

ALDER ER JO BARE ET TALL!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo høre da på hva folk rundt deg sier...men dette handler om -dere- to...ikke om vennene hans,foreldrene dine, aldresgrenser på øl og sprit, hvorvidt du er ferdig på skolen, hvor ansvarlig du er, hvor mye du har opplevd eller hvor gammel du må være før du kan kalle deg voksen...som de fleste her konsenterer seg om.

Dette handler om dere to..og bare det! Dermed er det kun -deres- avgjørelse, og om -dere- har det bra så skal du ikke la -noen- ødelegge det. Et brudd forårsaket utenfra er bare såå mye verre enn et forårsaket fra innsiden. Altså jeg mener et brudd forårsaket av folk utenfra selv om dere har det bra vs. at dere bryter opp fordi dere ikke har det bra sammen....

Tror det der kan bli veldig vankselig for begge dere, men om dere er føyelige i forhold til hverandre og begge innser sine begrensninger og sterkheter i forhold til aldersforskjellen så...

Eller noe sånnt. Drit i sladder og konservative mennesker som tror de alltid vet best. For det går nemlig an å være annerledes og å gjøre annerledese ting. Det er ikke så farlig som alle skal ha det til.

Stå på daa....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 17 lenger, men 18.... (har sagt det før).

Hvorfor er det så stor forskjell mellom 17 og 20? Det er tross alt bare tre år.....

En av mine beste venninner er 24 (hun sier forresten at det ikke er noe forskjell på henne nå og da hun var 18) og sammen med en på 39. Jeg har aldri sett et lykkeligere par enn dem. De har bodd sammen i snart ett år nå (flyttet sammen etter to måneder), skal seile jorden rundt i ett år nå, før de planlegger å gifte seg og få barn...

Jeg er ikke den eneste som mener at de to er som skapt for hverandre... (de er også et vennepar av meg og typen min...)

3 år er ganske stor forskjell tidlig i livet, mens man ennå er under utvikling fysisk og psykisk, mens man ennå er i ferd med å utforske en selv og verden omkring en.

Som 17-åring er man ferdig (stort sett) med den fysiske utviklingen, men det er mye som skjer med en på det mentale plan ennå.

Mye av mine holdningr vil du ikke greie å forstå før du selv er blitt eldre - men for å tenke gjennom hva 3 år kan bety:

Hva er forskjellen på en 11-åring og en 14-åring? Hva er forskjellen på en 14-åring og en 17-åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

3 år er ganske stor forskjell tidlig i livet, mens man ennå er under utvikling fysisk og psykisk, mens man ennå er i ferd med å utforske en selv og verden omkring en.

Som 17-åring er man ferdig (stort sett) med den fysiske utviklingen, men det er mye som skjer med en på det mentale plan ennå.

Mye av mine holdningr vil du ikke greie å forstå før du selv er blitt eldre - men for å tenke gjennom hva 3 år kan bety:

Hva er forskjellen på en 11-åring og en 14-åring? Hva er forskjellen på en 14-åring og en 17-åring?

Ærlig talt, jeg er ferdig med puberteten for mange år siden......

Forskjellen på en 11- og en 14-åring? Stor

14 år og 17 år? Mindre

17 år og 20 år? Liten (det er i alle fall hva alle 20-åringer har sagt til meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jeg er ferdig med puberteten for mange år siden......

Forskjellen på en 11- og en 14-åring? Stor

14 år og 17 år? Mindre

17 år og 20 år? Liten (det er i alle fall hva alle 20-åringer har sagt til meg)

Som en tilbakeskuende 30-åring, vil nå jeg si at forskjellen på 17 og 20 er rimelig stor jeg da, dog mindre enn mellom 14 og 17, det er korrekt.

Man skal gjerne bli en 20-25 år gammel før man begynner å finne ut hva slags menneske man i bunn og grunn er; ut fra mitt erfaringsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

Som en tilbakeskuende 30-åring, vil nå jeg si at forskjellen på 17 og 20 er rimelig stor jeg da, dog mindre enn mellom 14 og 17, det er korrekt.

Man skal gjerne bli en 20-25 år gammel før man begynner å finne ut hva slags menneske man i bunn og grunn er; ut fra mitt erfaringsgrunnlag.

Mener nå at jeg har funnet ut hva slags menneske jeg er jeg da.... Jeg vet i alle fall hva jeg vil her i livet, og det er ikke så mange på min alder som vet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...