Gå til innhold

gruer meg til muntlig


Gjest uff og uff

Anbefalte innlegg

Gjest uff og uff

Jeg gruer meg så fryktelig til muntlig som er neste uke. Jeg akn komme opp i norsk, matte,engelsk, krl, naturfag og sam.fag. Noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria

Det er ingenting å grue seg for. Husk at verken sensor (eller eksaminator som er faglæreren din) er interessert i å sette deg fast, de vil gjerne gi deg en så god karakter som mulig.

Desstuen er det et faktum at mange går opp i forhold til standpunktkarakteren på muntlig eksamen, noen beholder standpunktkarakteren, mens ytterst få går ned.

Jeg har vært med på dette mange ganger før, og vet at det ikke er noe farlig. Det er ikke slik som mange tror at man må prate som en foss og aldri måtte la eksaminator slippe til for å si noe hvis man skal få en femmer eller sekser. Muntlig eksamen er en dialog mellom elev og eksaminator (men eleven snakker selvsagt mest). Det viktigste er å kunne de lange linjene i faget, og ikke detaljer. Om det er noen enkeltspørsmål du ikke kan svare på, vil ikke det ha noe å si for karakteren din. Og er det noe du ikke kan så snakk deg rundt grøten og håp at eksaminator og sensor "glemmer" det fordi du kan så mye annet innen emnet.

Lykke til:-) (men det er slett ikke sikkert at du kommer opp, bare 10-20% gjør det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det går sikkert bra

Bruk tiden frem til du får vite om / hva du kommer opp i, til å sjekke at du har alt av notater, pensumliste, pensumlitteratur, utleverte ting, oppgaver osv til alle fagene. Det koster så lite å gjøre nå, men det er veldig surt å måtte bruke mange timer av lesetiden til å løpe rundt å lete, låne og kopiere.

Du kan også finne ut hvem av lærere, venner, familie og naboer som er hjemme disse dagene og kan hjelpe deg med de ulike fagene, hvis det er noe du kan komme til å trenge hjelp til.

Gjør du det nå, får du ryddet skikkelig opp, slik at du vet hva du skal spare på og kaste også hvis du ikke kommer opp.

Det er kjempeviktig å ha "ekstrameaterialet" tilgjengelig når du leser, da har du litt flere knagger å henge ting på, og kan komme med litt utfyllende kommentarer som ikke står i boken (sensor vet ikke at dette var ting du eller den flinke klasskameraten din noterte av det læreren sa i timen, det er sensor som setter karakter, ikke læreren din. Eller at det du briljerer med er nøyaktig det samme som du skrev semesteroppgave om.) Så finn frem alle slike ting, slik at det ligger i oversiktlige bunker hjemme og venter til du får vite hva du kommer opp i.

Kommer du ikke opp, kan du gjeipe, vise fingeren til eller le av bunkene, (eller du kan tilby hjelp til venner som kommer opp og ikke finner noen av tingene sine), kommer du opp har du spart inn viktige lesetimer og mye frustrasjon.

Lev, spis og sov sunt denne tiden på forhånd, slik at det ikke er katastrofe om du sover dårlig en natt før eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting å grue seg for. Husk at verken sensor (eller eksaminator som er faglæreren din) er interessert i å sette deg fast, de vil gjerne gi deg en så god karakter som mulig.

Desstuen er det et faktum at mange går opp i forhold til standpunktkarakteren på muntlig eksamen, noen beholder standpunktkarakteren, mens ytterst få går ned.

Jeg har vært med på dette mange ganger før, og vet at det ikke er noe farlig. Det er ikke slik som mange tror at man må prate som en foss og aldri måtte la eksaminator slippe til for å si noe hvis man skal få en femmer eller sekser. Muntlig eksamen er en dialog mellom elev og eksaminator (men eleven snakker selvsagt mest). Det viktigste er å kunne de lange linjene i faget, og ikke detaljer. Om det er noen enkeltspørsmål du ikke kan svare på, vil ikke det ha noe å si for karakteren din. Og er det noe du ikke kan så snakk deg rundt grøten og håp at eksaminator og sensor "glemmer" det fordi du kan så mye annet innen emnet.

Lykke til:-) (men det er slett ikke sikkert at du kommer opp, bare 10-20% gjør det)

Bare en liten kommentar.... :-) Etter fagene å dømme så var det ungdommskoleeksamen det var snakk om her, og da er det 99% sikkert at elevene kommer opp til eksamen...dessverre... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

Bare en liten kommentar.... :-) Etter fagene å dømme så var det ungdommskoleeksamen det var snakk om her, og da er det 99% sikkert at elevene kommer opp til eksamen...dessverre... :P

I skriftlig er det 99% sikkert ja.... ikke i muntlig.... (ca. 20% kommer opp tilsammen på landsbasis, men det varierer fra skole til skole, kommer mange opp på en skole, kommer færre opp på en annen...)

Da jeg gikk i 10. klasse kom 7-8 i klassen min opp, men etter et døgn fikk vi beskjed om at ingen hadde kommet opp for sensoren som skulle ha opp de som kom opp var blitt syk....

I parallellklassen min kom INGEN opp i muntlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...