Gå til innhold

egenatest om helse


Hugmee

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående egenateseten om helse. Der skal en krysse av om en tillater at de innhenter yterlige helseopplysninger om en. Jeg merker at det har jeg ikke lyst til - jeg vil gjerne vite hvilken informasjon de får tilgang til om meg. Spiller det noen rolle om jeg sier nei til dette eller er det med på å gi et negativt inntrykk før hjemmebesøkene (som om at jeg holder noe hemmelig)?

Ellers er jeg meget taknemlig for alle svar angående hvem som var offentlig tjenestemann og kunne bekrefte signaturene våre (litt tid tilbake) Vi va innom politivakta i Oslo, han som sto der hadde ikke vært borti dette før, men synes nok det var litt artig å få litt innsyn i dette med adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva slags informasjon SUAK, eller BUFA som de nå heter, får tilgang til om du krysser "Ja" på punktet om helseopplysninger. Jeg tror ikke de i alle tilfellene innhenter flere helseopplysninger enn det som står på egenerklæringen og legeerklæringen, men at de har muligheten til det ved tvilstilfeller. Vi hadde ikke noe betenkeligheter med å svare "Ja", men så føler vi heller ikke at vi har noe å skjule. Jeg kan også godt skjønne din tvil, det blir litt "storebror ser deg".

Vi brukte sosialkuratoren som offentlig tjenestemann for å bekrefte våre underskrifter, og det ble godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at om du svarer nei til dette spørsmålet vil du få STORE problemer. Og du vil, om du skal bli godkjent, måtte godta en utrolig krafsing på det helsemessige området. Skal du bli godkjent er du faktisk tvunget til å tillate dette, på samme måte som om du skulle tegne livs-/ uføreforsikring. Som adoptivforeldre er vi nødt til å finne oss i og bli kontrolert og til dels utlevert.

Prøver vi tydelig å motsette oss denne kontrollen, vil vi gjøre saksbehandlerne misstenksomme.

Dette kan de sjekke:

De legekontor du har oppgitt. Sykehusopphold. Alt som har involvert trygdekontoret, eg. langvarige sykemeldinger, hjelpemidler som krykker. De kan innhente hele din trygdejournal, altså krykkene du brukte da du var 13.

Gikk du til en privatpraktiserende lege for 5 år siden, og dette ikke innebar at trygdekontoret ble innvolvert vil de nok ikke klare å spore opp dette, tror jeg. Psykolog som IKKE har refusjonsrett (du betalte alt selv), vil de ikke finne ut av med mindre du oppgir det eller det fremgår av andre journaler. Samme for alle andre som ikke har refusjonsrett.

De har nok ikke anledning til å innhente hele lege/sykehusjournaler, men uttalelse på relevante spørsmål de stiller.

Det du kan gjøre er å skrive brev til alle relevante instanser for deg, og be om at opplysninger om deg ikke utleveres uten at du er kontaktet og informert om inneholdtet av opplysningene og at du må godkjenne at de sendes før de sendes. Selv om du har gitt den som innhenter opplysningene tillatelse.

Det ble ganske krøkkete. Håper det gir noen mening.

Lykke til med prosesse!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neineinei

Du kan godt si nei! Det har jeg gjort og jeg syns ikke det er riktig som noen hevder her; at man bør si ja. Hvorfor er det da et valg på skjemaet og ikke ett krav? Vi svarte nei ved adopsjon av vår datter. Vi har intet å skjule. Hvorfor skulle noen mistenke det? Hva er det som sier at hjerte og nyrer skal granskes for at man skal få lov til å adoptere? Er ikke vurdering fra barnevern og lege god nok i de aller fleste tilfeller?

Men jeg kjenner godt igjen den ydmyke følelsen og usikkerheten som flger med det at man skal bli vurdert. Den er ikke like behagelig. "Tenk om noen finner noe galt med meg/oss." For ønsket om å komme imål er jo så sterkt. Og det er så langt fram når man holder på med denne attesten. Jeg synes du skal følge magen din! Bare husk at skjemaet faktisk ber deg velge og sier ikke noe om hva du bør. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt si nei! Det har jeg gjort og jeg syns ikke det er riktig som noen hevder her; at man bør si ja. Hvorfor er det da et valg på skjemaet og ikke ett krav? Vi svarte nei ved adopsjon av vår datter. Vi har intet å skjule. Hvorfor skulle noen mistenke det? Hva er det som sier at hjerte og nyrer skal granskes for at man skal få lov til å adoptere? Er ikke vurdering fra barnevern og lege god nok i de aller fleste tilfeller?

Men jeg kjenner godt igjen den ydmyke følelsen og usikkerheten som flger med det at man skal bli vurdert. Den er ikke like behagelig. "Tenk om noen finner noe galt med meg/oss." For ønsket om å komme imål er jo så sterkt. Og det er så langt fram når man holder på med denne attesten. Jeg synes du skal følge magen din! Bare husk at skjemaet faktisk ber deg velge og sier ikke noe om hva du bør. Lykke til!

Fikk dere noen spørsmål om hvorfor dere hadde svart nei?

Eller følte dere at det var helt greit?

Jeg var hos fastlegen min i går og diskuterte dette med han og for han var det en selvfølge at han kontaktet meg før han ga ut opplysninger selvom jeg hadde krysset av ja. Men for en tid siden var jeg innlagt på Rikshospitalet (historien om hvorfor vi ikke kan få egne barn) og jeg vet ikke hvordan rutinene deres er der.

Det er hvertfall svært betryggende for meg hvis jeg kan få krysse nei og heller komme med utfyllendeopplysninger hvis de ber om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt si nei! Det har jeg gjort og jeg syns ikke det er riktig som noen hevder her; at man bør si ja. Hvorfor er det da et valg på skjemaet og ikke ett krav? Vi svarte nei ved adopsjon av vår datter. Vi har intet å skjule. Hvorfor skulle noen mistenke det? Hva er det som sier at hjerte og nyrer skal granskes for at man skal få lov til å adoptere? Er ikke vurdering fra barnevern og lege god nok i de aller fleste tilfeller?

Men jeg kjenner godt igjen den ydmyke følelsen og usikkerheten som flger med det at man skal bli vurdert. Den er ikke like behagelig. "Tenk om noen finner noe galt med meg/oss." For ønsket om å komme imål er jo så sterkt. Og det er så langt fram når man holder på med denne attesten. Jeg synes du skal følge magen din! Bare husk at skjemaet faktisk ber deg velge og sier ikke noe om hva du bør. Lykke til!

Sannsynligheten for at man får problemer er ganske store.

Slik jeg har oppfattet spørsmålet bør man svare ja for at søknaden skal bli behandlet.

Interessant at det gikk bra for neineinei.

Hva jeg mener om at noen som helst skal kunne innhente informasjon om andre, uten først å underrette den det gjelder, er en annan sak.

Har kun skrevet slik jeg oppfatter at systemet fungerer, ikke hvordan jeg synes det bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Fikk dere noen spørsmål om hvorfor dere hadde svart nei?

Eller følte dere at det var helt greit?

Jeg var hos fastlegen min i går og diskuterte dette med han og for han var det en selvfølge at han kontaktet meg før han ga ut opplysninger selvom jeg hadde krysset av ja. Men for en tid siden var jeg innlagt på Rikshospitalet (historien om hvorfor vi ikke kan få egne barn) og jeg vet ikke hvordan rutinene deres er der.

Det er hvertfall svært betryggende for meg hvis jeg kan få krysse nei og heller komme med utfyllendeopplysninger hvis de ber om det :-)

Skal ikke dere adoptere fra Thailand?

Myndighetene der ber svært ofte om utfyllende opplysninger av forskjellig art. Sansynligheten for at DPW vil kreve ytterligere opplysninger om f.eks et sykehusopphold som ikke er skikkelig belyst vil jeg anse som temmelig sansynlig. Tror _ikke_ det blir oppfattet som særlig positivt om de ikke får svar på det de lurer på...

Jeg vil også tro at BUFA kan nekte å godkjenne søkere om de ikke får de opplysningene de føler de trenger for å få et helhetlig bilde. Men dette er bare noe jeg TROR.

Du kan la være å gi alle opplysninger, men hva om saken blir forlenget av den grunn? Hva om manglende opplysninger fører til et nei? Alle er neppe like "heldige" som neinei. De som skal godkjenne oss har nok krav på å få et helhetlig bilde om oss som søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke dere adoptere fra Thailand?

Myndighetene der ber svært ofte om utfyllende opplysninger av forskjellig art. Sansynligheten for at DPW vil kreve ytterligere opplysninger om f.eks et sykehusopphold som ikke er skikkelig belyst vil jeg anse som temmelig sansynlig. Tror _ikke_ det blir oppfattet som særlig positivt om de ikke får svar på det de lurer på...

Jeg vil også tro at BUFA kan nekte å godkjenne søkere om de ikke får de opplysningene de føler de trenger for å få et helhetlig bilde. Men dette er bare noe jeg TROR.

Du kan la være å gi alle opplysninger, men hva om saken blir forlenget av den grunn? Hva om manglende opplysninger fører til et nei? Alle er neppe like "heldige" som neinei. De som skal godkjenne oss har nok krav på å få et helhetlig bilde om oss som søkere.

Ja, det stemmer.

Og du kan nok ha rett i det at Thailand er strenge på det sånn sett.

Tror nok bare jeg skal gjøre som jeg har fått rådet ellers her og skrive et brev til de legene som jeg har hatt med å gjøre og be de kontakte meg på forhånd før de sender mer informasjon. Da blir det jo lettere for meg å svare på eventuelle spørsmål når jeg vet hva slags innformasjon de sitter på. Jeg tenker da iforhold til hva en kaller disse tingene medisinsk og hvordan en forklarer dette uten at det blir misforståelser.

Tusen takk for svaret ditt.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre skriver bør dere absolutt svare ja på dette spørsmålet. Alt annet vil virke mistenkelig. Har de ikke tenkt på at det er noen grunn til å sjekke dere, så kan de nok komme på tankene da. Uansett vil de nok kontakte dere dersom de trenger tilleggsopplysninger. Dersom dere da nekter dem å innhente det kan dere få avslag av den grunn. Skriv heller som merknad at dere vil underrettes på forhånd dersom de trenger flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer.

Og du kan nok ha rett i det at Thailand er strenge på det sånn sett.

Tror nok bare jeg skal gjøre som jeg har fått rådet ellers her og skrive et brev til de legene som jeg har hatt med å gjøre og be de kontakte meg på forhånd før de sender mer informasjon. Da blir det jo lettere for meg å svare på eventuelle spørsmål når jeg vet hva slags innformasjon de sitter på. Jeg tenker da iforhold til hva en kaller disse tingene medisinsk og hvordan en forklarer dette uten at det blir misforståelser.

Tusen takk for svaret ditt.

Hilsen

Husk at de kan innhente hele din journal fra trygdekontoret, så det kan være greit å sette seg inn i den også.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...