Gå til innhold

Noen som har peiling på matte?


Gjest Destiny

Anbefalte innlegg

Gjest Destiny

Har eksamen på tirsdag og lurte bare på om noen har peiling på hvordan man gjør om fra f.eks. cm - cm2 - cm3 og m - m2 - m3. Er det ikke en spesiel regel for det?

Takker så mye for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria

Med to i "hjørnet":

multipliser med 100 for hvert hakk når du skal nedvoer

diveider med 100 for hvert hakk når du skal oppover

Med tre i "hjørnet":

multipliser/divider med 1000 for hvert hakk

eks: 1 m2 = 100 dm2 = 10 000 cm2

1 m3 = 1000 dm3 = 100 000 cm3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

Leste innlegget ditt litt fort....

Det går ikke an å gjøre om fra cm til cm2 til cm3. 1 cm er og blir 1 cm (eller 10 mm). Man kan ikke gjøre om en flate til et hult rom, for å si det sånn...

Men hvis jeg har misforstått spørsmålet litt nå, så se det andre svaret mitt om hvodan man gjør om fra cm2-dm2-m2 osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Destiny

Leste innlegget ditt litt fort....

Det går ikke an å gjøre om fra cm til cm2 til cm3. 1 cm er og blir 1 cm (eller 10 mm). Man kan ikke gjøre om en flate til et hult rom, for å si det sånn...

Men hvis jeg har misforstått spørsmålet litt nå, så se det andre svaret mitt om hvodan man gjør om fra cm2-dm2-m2 osv....

Ok, så det går ikke det nei... Jeg var liksom ikke helt sikker, men trodde jeg hadde lært noe sånt tidligere.

Men tusen takk for at du tok deg tid til å svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

Ok, så det går ikke det nei... Jeg var liksom ikke helt sikker, men trodde jeg hadde lært noe sånt tidligere.

Men tusen takk for at du tok deg tid til å svare. :)

Vet godt hvordan det er å sitte rett før eksamen og gruble på noe jeg ikke klarer å finne svar på....

Lykke til med matta!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En cm er en lengde. Du kan si at en strek er 5 cm lang.

En cm2 er en flate, altså lengde gange bredde. Du kan si at et papir er 5 cm langt og 4 cm bredt. Papirflaten er dermed 5 cm gange 4 cm = 20 cm2 (uttales 20 kvadratcentimeter).

En cm3 er et rom. Altså lengde gange bredde gange høyde. Du kan si at en boks er 5 cm lang, 4 cm bred og 2 cm høy. Rommet i boksen er dermed 5cm gange 4 cm gange 2 cm = 40 cm3 (uttales 40 kubikkcentimeter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...