Gå til innhold

aids-test i giverland?


Gjest dina

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor vanlig det er å teste barn for AIDS i giverlandene før man frigir barna for adopsjon. Det er trist å se hvordan Aids-problematikken sprer seg og det er vel ikke så uvanlig lenger at aids i enkelte områder er hovedårsaken til at mange barn blir foreldreløse. Barna kan jo ha fått smitte i svangerskapet eller under fødselen. Jeg har lest om en sak i Norge hvor det ble oppdaget ved hjemkomst at barnet var hiv-smittet. Hvordan takler man å få en slik beskjed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dina

Vi har adoptert fra Sør-Korea.

Der testes alle barna for HIV før man får reise og hente dem.

Barna som adopteres fra Sør-Korea er vanligvis mellom 3-6 måneder når de hentes.

Jeg har forstått det slik at det ikke er 100% mulig å fastslå at et så lite barn ikke er HIV smittet. Da må barnet testes om igjen, etter en viss tid.

Selv har vi ikke vært inne på tanken om å HIV-teste barnet vårt igjen, men jeg kjenner til andre som har gjort det i forbindelse med sykehusinnleggelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har adoptert to barn fra India, og begge var hiv - testet før tildeling, noe som jeg mener er vanlig praksis ved de barnehjemmene VB samarbeider med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanskje ikke så dumt?

Hei dina

Vi har adoptert fra Sør-Korea.

Der testes alle barna for HIV før man får reise og hente dem.

Barna som adopteres fra Sør-Korea er vanligvis mellom 3-6 måneder når de hentes.

Jeg har forstått det slik at det ikke er 100% mulig å fastslå at et så lite barn ikke er HIV smittet. Da må barnet testes om igjen, etter en viss tid.

Selv har vi ikke vært inne på tanken om å HIV-teste barnet vårt igjen, men jeg kjenner til andre som har gjort det i forbindelse med sykehusinnleggelser.

Vårt barn var hiv testet da vi fikk adoptere henne, men vi valgte likevel å teste henne på nytt da vi var til lege undersøkelse kort tid etter hjemkomst. Dette er noe jeg har forstått at mange velger å gjøre.

Det er jo snakk om en forferdelig sykdom og skulle det vise seg at barnet var smittet, må man jo ta enkelte forhåndsregler. Det er jo ikke bare vi foreldre som kan bli smittet.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

Stusser på ett par ting her. Da vi kom hjem med vår lille jente fra kina var det påbudt fikk vi beskjed om fra vårt legekontor med testing på blant annet hiv og hepatitt. Så vi MÅTTE ta alle testene på nytt.

Ser av andre innlegg at det ikke var obligatorisk for dem. Er det forskjellig fra Kommune til kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

Stusser på ett par ting her. Da vi kom hjem med vår lille jente fra kina var det påbudt fikk vi beskjed om fra vårt legekontor med testing på blant annet hiv og hepatitt. Så vi MÅTTE ta alle testene på nytt.

Ser av andre innlegg at det ikke var obligatorisk for dem. Er det forskjellig fra Kommune til kommune?

Jo, når jeg tenker etter fikk vi et skriv fra VB med en drøss av tester som skulle tas av barnet etter hjemkomst.

Testene ble tatt, men om HIV test var en av dem husker jeg ikke....

Uansett var barnet vårt også da for lite til at en HIV test nødvendigvis ville slått positivt ut, selv om hun i teorien kunne/kan ha HIV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere.

Stusser på ett par ting her. Da vi kom hjem med vår lille jente fra kina var det påbudt fikk vi beskjed om fra vårt legekontor med testing på blant annet hiv og hepatitt. Så vi MÅTTE ta alle testene på nytt.

Ser av andre innlegg at det ikke var obligatorisk for dem. Er det forskjellig fra Kommune til kommune?

Vårt første barn ble testet her hjemme, både for hiv og hepatitt b. Andremann var testet i giverlandet bare få uker før hjemkomst, og vår lege mente det var helt unødvendig å ta de samme testene nok engang.

Men det er anbefalt å ta disse og en rekke andre tester ved hjemkomst. VB sender ut informasjon om helseundersøkelsen man bør ta etter hjemkomst, når det nærmer seg tiden for hentereise.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...