Gå til innhold

Asberger Syndrom/sakkyndig rapport


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Min sønn på snart 12 år har AS. PP tjenesten utformet for ca to år siden en sakkyndig rapport som konkluderte med at han var så pass velfungerende i skolesituasjonen at han ikke hadde behov for ekstra- og/eller spesialpedagogiske oppfølging.

I ansvarsgruppa (som består av en psykolog fra PP tjenesten, en fra autismeteamet, klassestyrer, inspektør og oss foreldre) rundt min sønn konkuderte tidlig i 6. klasse at dette bildet nå var endret. I teoretiske fag går ting greit, men i praktisk-estetiske fag går det skikkelig dårlig. Han faller helt fullstednig ut.....og gjørt kort og godt ikke en dritt. Ergo ser vi et soleklart eksempel på at gutten trenger ekstra assistanse i disse fagene. Han er også veldig asosial, han har ingen venner, har ikke interesse av å ha venner, og vet overhodet ikke hvordan han skal leke/være sammen med jevnaldrende. Dette er etter eget ønske fra han selv, men han burde da kanskje "trenes" i sosialt samspill.....burde han ikke?

Hvertfall så ga psykologen fra PP tjenesten straks tilbakemelding om at han skulle utarbeide en ny rapport.

På fredag fikk vi svaret......vi får ingen ny rapport.....han er for skoleflink og for lite utagerende. Får vi en eventuell ny rapport, som vi som foreldre kan kreve, vil den være identisk med den som allerede forligger.

Dette var det ledelsen ved PP tjenesten som hadde kommet frem til, og psykologen måtte noe motvillig innrømme at han ikke var enig i avgjørelsen.

BUP representert ved autismeteamet kunne fortelle at dette var en holdning de til stadighet møtte fra PP tjenesten i vår kommune, mens de fleste andre kommunene i fylket var mye "enklere" å forholde seg til.

Den gang vi fikk diagnosen så fikk vi beskjed om at vi var SÅ heldige fordi det hadde blitt oppdaget tidlig, for da var det SÅ mye som kunne settes inn for å bedre hans situasjon.....jammen sa jeg mye....nå har vi kjempet en innbitt kamp om ekstra ressurser for han siden han fikk diagnosen i 2. klasse. Til høsten begynner han i 7. og vi kan bare registrere at ressursene har blitt mindre og mindre, og vår sønn har fått større og større problemer ettersom årene har gått. Hver minste lille ekstra ressurs har vi mått sloss for, og ingen ting har skjedd før vi som foreldre har tatt skikkelig harde, men saklige, ord og vendinger i bruk.

Så hvis det "smeller" en eller annen gang i fremtiden....pga mangel på oppfølging fra det offentlige.....så kommer jeg til å saksøke kommunen generelt og pp-tjenesten spesielt herfra og inn i helvete om mulig!

Hva faen skal vi som foreldre stille opp med for å møte noe sånt......noe som har lignende eksempler å vise til og eventuelt hvordan løste da dere dette?

Okay....dette ble kanskje ikke så saklig.....men jeg er så frustrert at jeg har mest bare lyst til å hyle.......;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei !

Jeg skal ikke spørre hvilken kommune dere bor i, men dette høres rett og slett ille ut.

Det er dere som foreldre som er den formelle søker om timer til spesialundervising. Fristen har selvfølgelig gått ut for lengst, men om dere ikke har fått nok opplysninger om søknadsprosedyrer og frister, synes dere skal søke uansett. Det er slik at behov faktisk kan oppstå i løpet av et skoleår - og da skal man se bort fra fristen. Altså :

1. Ta kontakt med skolen og søk skolesjefen (eller hva det heter i kommunen) om timer til spesialundervisning/assistent snarest (slik at de ikke rekker å gå ut i ferie).

2. PP-tjenesten er da pliktig til å foreta en ny sakkyndig utredning (så får vi se om det er noe "guts" i deres saksbehandler).

3. Hvis det viser seg at PP-tjenesten ikke støtter søknaden (og dere ikke innvilges timer), så ank saken til utdanningskontoret i fylket.

4. Vedlagt en slik anke legger dere ved all den dokumentasjon dere har (referater fra møter, utredninger, skriv fra BUP). Spør om BUP og fagperson fra autismeenhten (den som satt i tiltaksgruppa) ikke kan skrive et skriv der de anbefaler timer til spesialundervising

Stå på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...