Gå til innhold

Får ikke til å pumpe.....


happygirl

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 10 dager, som tilsynelatende spiser bra. Hun ammes 7-10 ganger i døgnet. Hun bruker noen ganger 15 minutter, andre ganger tre kvarter. Jeg føler spreng i brystene når det går mer enn tre timer siden sist, så jeg regner med at hun klarer å tømme brystet ganske bra. Brystet føles i allefall ganske mykt ut etter amming.

Jeg ønsker å ha så høy produksjon som mulig, og skal begynne på skole til høsten. Da var planen at jeg skulle pumpe meg slik at pappa`n kunne være hjemme når jeg er på skolen, og gi henne morsmelk fra flaske. Nå har jeg prøvd å pumpe meg, men det fungerer ikke....

Har prøvd Avent håndpumpe, og med denne får jeg bare ut 10-30 ml. Når jeg ammet mitt forrige barn forsøkte jeg også med pumpe, den gangen med en elektrisk en, men den fungerte heller ikke.

Er det min anatomi på brystene det er noe "galt" med? Trodde alle kunne pumpe? Jeg kan jo amme mener jeg, så da skulle det vel være mulig å pumpe også?

Det føles litt frustrerende at jeg ikke klarer å pumpe ut noe.....

Et annet praktisk spørsmål: om jeg nå håndmelker f.eks, hvor lenge er melka holdbar i fryseren?

Håper på svar!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det får ikke jeg heller til, og jeg kjenner mange flere! Det sitter vel fortrinnsvis i hodet, kan jeg tenke meg.

Har du prøvd nesesprayen som inneholder utrivningshormonet? Er mulig den kan hjelpe deg litt på vei, men den bør ikke brukes for lenge.

Har hørt rykter om at det bare er å øve øve øve. Ev. prøve forskjellige typer pumper, håndmelking .. starte med barnet / fortsette med pumpa .. se på barnet, stå i dusjen, sitte foran varmevifte, tenke på rennende melk eller vann .. Husk iallefall å på en eller annen måte få satt i gang utdrivningsrefleksen før du begynner. Rull brystknoppen mellom fingrene eller legg til barnet.

Den eneste måten jeg har fått det til på var ved å amme fra ene puppen mens jeg ammet fra den andre (elektrisk pumpe).

Men jeg har ikke prøvd håndpumpen fra medela da, den skal visst være så bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får ikke jeg heller til, og jeg kjenner mange flere! Det sitter vel fortrinnsvis i hodet, kan jeg tenke meg.

Har du prøvd nesesprayen som inneholder utrivningshormonet? Er mulig den kan hjelpe deg litt på vei, men den bør ikke brukes for lenge.

Har hørt rykter om at det bare er å øve øve øve. Ev. prøve forskjellige typer pumper, håndmelking .. starte med barnet / fortsette med pumpa .. se på barnet, stå i dusjen, sitte foran varmevifte, tenke på rennende melk eller vann .. Husk iallefall å på en eller annen måte få satt i gang utdrivningsrefleksen før du begynner. Rull brystknoppen mellom fingrene eller legg til barnet.

Den eneste måten jeg har fått det til på var ved å amme fra ene puppen mens jeg ammet fra den andre (elektrisk pumpe).

Men jeg har ikke prøvd håndpumpen fra medela da, den skal visst være så bra :-)

Jeg mente såklart avent.Varmet har tatt meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære happygirl. Melken holder i minst 6 mnd. Oppbevar den i den kaldeste delen av fryseren. Mitt råd til pumping er: Bruk tiden til å kos deg med det nye barnet ditt, og vent med pumping til melkeproduksjonen din har stabilisert seg. Når du prøver å pumpe deg, er det viktig å sette igang utdrivningsrefleksen før du starter opp. Pump først det ene til melken slutter å dryppe,så det andre og så tar du en omgang til. Masasje av nakke og skuldre fremmer utdrivningsrefleksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...