Gå til innhold

irriterende ordbruk


Gjest knurry

Anbefalte innlegg

Gjest knurry

Dette er bare en liten detalj - men jeg lurer litt på om det er flere som har tenkt over dette i forbindelse med tildeling. Har fått en haug med mail med gratulasjoner fra kjente og ukjente etter tildeling . Mange skriver; dette blir vel "spennende". Jeg synes imidlertid slettes ikke at ordet "spennende" er det som best beskriver det å få barn - det er fantastisk stort å skal få lov til å bli mamma - det er utrolig sterkt og vekker voldsomme følelser i meg. Jeg ventet imidlertid SPENT på at bildene og informasjonen om han skulle komme i posten - og synes det skal bli SPENNENDE å reise til landet hans og hente han - men synes likevel ikke det å få barn skal beskrives som "spennende" fordi jeg opplever at dette er en nedvurdering av foreldreskapet. Man sier da ikke til en "vanlig" nybakt mor at "dette skal bli spennende" .....

P.S. Dette var ingen kritikk av de som eventuelt har skrevet noe slikt i gratulasjonene-bare en irritasjon over alle de med egenproduserte barn som synes det at vi adopterer er sååå spennende. De mener det sikkert godt, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dere er altfor hårsåre her inne. Det er galt samme hva man sier, ikke kan man bruke ordet "spennende", man kan selvsagt ikke spørre hvor ungen kommer fra, men hvis man spør hvor ungen er født _da_ er det greit. Det går da ann å forstå at folk som ikke har adoptert ikke har satt seg inn i hvordan alt er, slik som dere har gjort. Dere trenger da ikke tolke alt så veldig negativt, og heller ta det som et litt klossete men velment spørsmål. Lighten up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er altfor hårsåre her inne. Det er galt samme hva man sier, ikke kan man bruke ordet "spennende", man kan selvsagt ikke spørre hvor ungen kommer fra, men hvis man spør hvor ungen er født _da_ er det greit. Det går da ann å forstå at folk som ikke har adoptert ikke har satt seg inn i hvordan alt er, slik som dere har gjort. Dere trenger da ikke tolke alt så veldig negativt, og heller ta det som et litt klossete men velment spørsmål. Lighten up!

Hei Inez, du sier vi er så hårsåre her inne. Har lyst til å komme med en liten korreksjon. Jeg ser at ved å snakke om ting folk er opptatt av, er det veldig lett å bli hårsår, det være seg på DOL eller i "real life". Å ta hensyn til hverandre er utrolig vanskelig. Å leve etter regelen: gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg, er like vanskelig. Har ofte oppført meg slik jeg skulle ønske andre oppførte seg mot meg, men tråkka skikkelig i salaten. Nei, det å være menneske er ikke alltid like lett.

Enig i at hvis man vil, kan man alltid finne noe å henge seg opp i, - og det er jo svært lite poeng i det. Den som får det vondest, er vel ofte den som nettopp henger seg opp i ting.

Min erfaring, som har hjulpet ofte,er å leve etter dette: folk er ikke tankelesere. Si ifra hva som sårer, og hvorfor. Spør også folk som går igjennom leie ting om hva de ønsker av deg. Svært ofte hjelper dette meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inez, du sier vi er så hårsåre her inne. Har lyst til å komme med en liten korreksjon. Jeg ser at ved å snakke om ting folk er opptatt av, er det veldig lett å bli hårsår, det være seg på DOL eller i "real life". Å ta hensyn til hverandre er utrolig vanskelig. Å leve etter regelen: gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg, er like vanskelig. Har ofte oppført meg slik jeg skulle ønske andre oppførte seg mot meg, men tråkka skikkelig i salaten. Nei, det å være menneske er ikke alltid like lett.

Enig i at hvis man vil, kan man alltid finne noe å henge seg opp i, - og det er jo svært lite poeng i det. Den som får det vondest, er vel ofte den som nettopp henger seg opp i ting.

Min erfaring, som har hjulpet ofte,er å leve etter dette: folk er ikke tankelesere. Si ifra hva som sårer, og hvorfor. Spør også folk som går igjennom leie ting om hva de ønsker av deg. Svært ofte hjelper dette meg ihvertfall.

Men hvorfor kan ikke du heller vise litt godvilje og forstå det som var meningen bak spørsmålet, og jeg antar at ingen er så dumme at de ikke forstod hva de egentlig lurte på, istedet for å gjøre den andre utilpass ved å bli såret av en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg synes dere er altfor hårsåre her inne. Det er galt samme hva man sier, ikke kan man bruke ordet "spennende", man kan selvsagt ikke spørre hvor ungen kommer fra, men hvis man spør hvor ungen er født _da_ er det greit. Det går da ann å forstå at folk som ikke har adoptert ikke har satt seg inn i hvordan alt er, slik som dere har gjort. Dere trenger da ikke tolke alt så veldig negativt, og heller ta det som et litt klossete men velment spørsmål. Lighten up!

Der er jeg helt enig med deg Inez at man må ikke være så hårsår.. Folk irriterer seg for språkbruk. Så er det feil med "Spennende" også nå da? Skrev et innlegg tidligere og da hoppet en i stolen da jeg sa bortadoptere.. - Det er jo faktisk det det er.. Som du sier Lighten up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes dette med barn er fryktelig spennende jeg - enten det skjer på den ene eller den andre måten. og når folk forteller meg om at de er gravide er som oftest mitt første utbrudd at ååå så spennende - gleder du deg?

og når termin nærmer seg - så spør jeg om de er spente - på fødsel - på å bli mor - på hvem det er som har bodd i magen osv. tror faktisk ikke dette er veldig forskjellig for adoptanter.

enig i at språk er viktig og at det er lurt å tenke seg om - og sikkert at det er lurt å si ifra hvis en blir såret - men samtidig er det kanskje ikke alt en bør la gå innpå seg - særlig ikke hvis det åpenbart er veldig godt ment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å få et barn inneholder så mange ting og ord - intet ord alene kan favne alle følelser og innholdet i det. Men jeg synes av egenerfaring at bl.a. ordet spennende er beskrivende for noen av inntrykkene i det å få et eget barn.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ihvertfal jeg tråkket i salaten mange ganger - jeg som bruker _spennende_ stadig vekk.

...men så synes jeg alt med barn og adopsjon er det da - spennende altså ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbeint

Jeg må bare innrømme at jeg selv synes det og få barn og bli forelder er veldig spennende! Man legger tydlig vis forskjellig mening i samme ord.

Jeg må si at det for meg er mer "irriterende ordbruk" og klare og henge seg opp i at noen gratulerer og sier at du har en spennende tid i møte.

Vi her på forumet må ikke glemme at vi er fra alle kanter av landet her inne og ett ord som for meg er positivt kan for andre være negativt. (Har en venninne som konsekvent omtaler damer for kjerring og det er ikke vont ment, men hennes dialekt. Hadde noen andre kalt meg kjerring hadde de nok ikke gjort det om igjen!)

Nei, vi må alle sammen prøve og ta oss litt sammen og ikke henge oss opp i små bagateller (det er tross alt det det er.) Noen er hygglige og vil ønske alt godt, men det faller tydligvis ikke i smak ( da burde man gå litt inn i seg selv og kanskje finne ut om det egentlig er der skoen trykker!9

Beklager at dette ble litt langt, men dette er det artigste innlegget jeg har lest på lenge. Jeg tar det ikke seriøst og regner med at det ikke var ment sånn heller.

Ha en fortsatt god kveld.

Hilsen en som gleder seg til en spennende tid fremmover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cebuano

Jeg vet ikke, kanskje er jeg rar, men jeg kan godt si til en som snart skal føde at; "Ååå, det blir spennende!" eller noe i den dur. Jeg syntes det var spennende å bli mor i tilegg til at det var fantastisk, stort og ubeskrivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er vel hårsår. Har to egenproduserte og det var flere som sa til meg at det ville bli spennende. Det syntes jeg selv også - at det var spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg syns det er et forferdelig irriterende ord!

Men jeg tror det kommer av at det ordet blir brukt så ALTFOR mye for tiden. Alt er "spennende". Når man ikke vet hva man skal si, så sier man "spennende".

Det er ikke spennende; det er fantastisk, vidunderlig, noe man gleder seg enormt til, utrolig, en stor glede, osv. Og så er man litt redd og usikker og nervøs. Det er kanskje der man mener spenningen kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Jeg kan love deg at vi med egenproduserte barn også får vår del av "spennende". Hele tiden!

Folk sliter litt med å variere ordbruken sin av og til - sånn er det bare. De mener det godt, uansett om man venter barn den ene eller den andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilja

Hei, og gratulerer!

Ikke glem at for mange så er adopsjon, ja, nettopp - spennende. Barn kommer jo som kjent med storken, og storken er som regel såpass treffsikker at den slipper sin dyrebare last der vi er - og ikke slik at vi må reise halve jorda rundt for å hente nurket...

Ikke vær lei deg, du, det er GARANTERT ikke negativt ment... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da man sier også til en "vanlig vordende mor" at dette skal bli spennende". Jeg har aldri reagert over dette, for i mine øyne så var og er det spennende. I tillegg er det en fantastisk stor opplevelse og det oppstår følelser man aldri hadde visst om finnes.

Vær glad for at folk gratulerer dere, og "se" heller tanken bak enn å henge deg opp i slike uvesentligheter.

Til slutt vil jeg spørre: Hvorfor er det verre at vi med "egenproduserte" barn synes adopsjon kan være spennende, men ikke hvis noen har skrevet noe slikt i gratulasjonene. Det skjønner jeg faktisk ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hei, og gratulerer!

Ikke glem at for mange så er adopsjon, ja, nettopp - spennende. Barn kommer jo som kjent med storken, og storken er som regel såpass treffsikker at den slipper sin dyrebare last der vi er - og ikke slik at vi må reise halve jorda rundt for å hente nurket...

Ikke vær lei deg, du, det er GARANTERT ikke negativt ment... :o)

Kommer barna med _storken??????? Og så jeg som trodde barna kom med JUMBO JET! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ihvertfal jeg tråkket i salaten mange ganger - jeg som bruker _spennende_ stadig vekk.

...men så synes jeg alt med barn og adopsjon er det da - spennende altså ;-)

"Åååå så spennende !" Ja det er for meg det mest riktige ordet .

For alt som vi ikke vet noe om og som er forventet er jo spennende .

Det er spennende om vi blir godkjente i Suak, det er spennende om vi får et barn som er et to eller tre år, det er spenndend om vi får gutt eller jente, og det er spennende hva folk vil si når vi forteller at vi skal få barn, og det er spennende hvordan barnet godtar oss, osv . Når vi vet svar alt så er det ikke så spennende lenger. Kriblingen går over og vi kommer ned på bena , tar fatt på hverdagen, det eneste som er spennende da er alt det nye vi skal oppleve men ikke vet ennå.

Så jeg synes nok at det alltid er spennende å få barn,, uansett hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...