Gå til innhold

Amming og "fy-mat"


Tullemor

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hørt at man ikke skal spise f.eks. erter, kål, løk, bønner, jordbær, skalldyr, purre osv, altså mat som går hardt utover magen og kan gi luftplager, når man ammer.

Mitt første barn ammet jeg i 20 mnd, andremann i 14 mnd, og er nå igang med nr tre som er en måned gammel nå. Jeg har aldri forandret noe i min kost når jeg ammer. Jeg har vært forsiktig i begynnelsen, og ikke akkurat gaflet innpå av disse matvarene, men jeg har aldri skygget unna dem heller.

Er det tilfeldig hvilke barn som får plager av denne maten? Jeg lurer faktisk på om det ikke er noe i dette, siden ingen av mine noengang har reagert på hva jeg spiser? Er dette "gammel overtro", eller kan det faktisk gi store plager for den lille?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske så tilfeldig fra barn til barn.

Jeg hadde et kolikk-barn,og hun reagerte på alt det der og en rekke andre ting.Det kommer etter sigende av umoden tarm.

Ville greier iallefall,jeg begynte med å spise som vanlig, fra ungen var 2 uker til 5 mnd spiste jeg nesten ingenting.

Det rette er å ikke ta noen forbehold i begynnelsen (bortsett fra alkohol,medisiner og slikt da), om barnet reagerer kan man analysere hva man har spist det siste døgnet, etterhvert finner man ut hva som er problemet.

Heldig du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Nei, det er ikke gammel overtro - men det er veldig forskjellig fra barn til barn. Akkurat som noen barn er mer disponible for forkjølse, øreverk, allergier etc - vi er forskjellige.

Sønnen min reagerte på løk og kål med mageknip og luft i magen. En venninne av meg kunne spise alt mulig uten problemer, mens ei annen venninne måtte kutte ut løk, kål, hvitløk, sjokolade, kaffe, brus og andre søtsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...