Gå til innhold

vil gjerne ha mensen


bett

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig å ha fått en prøverørsgutt. Han er nå 16mnd. og vi tenker på å prøve igjen etter sommeren.Vi har 4 nedfryste egg, så alt er klart ,untatt jeg!Ammer fremdeles morgen/kveld, og har egentlig ikke lyst til å slutte helt.Men er det eneste mulighet for å få tilbake mensen???Jeg tviholder på ammingen for jeg er så redd for aldri oppleve dette igjen.(jeg vet at det sikkert er dumt)Er kroppen mindre "klar" til å bli gravid hvis man fortsatt ammer?,selv om man får igjen mensen? håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullammet til jenta mi var 8 mnd., og fortsatte deretter med amming ved siden av fast føde frem til hun var 2 år. Fikk igjen mensen 10 mnd. etter fødsel (regelmessig fra første gang), og ble gravid igjen i løpet av den siste måneden jeg ammet.

Amming som prevensjon kan jo bare brukes de første 6 mnd., samt bare av de som fullammer og også ammer om natten. Men hvis du har hatt uregelmessig mens eller andre hormonelle "forstyrrelser" tidligere, kan du jo ta det opp med lege/gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære bett. Ammehormonene kan ha en innvirkning på sjansen til å bli gravid. Vanligvis anbefales det å ha avsluttet amming før nytt forsøk. Ta opp dette med spesialisten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste får igjen mensen etterhvert, nesten uavhengig av hvor mye de ammer.

Generelt sett kan en si at mensen kommer tilbake når kroppen er klar for å gjennomgå en ny graviditet.

Blant annet derfor ville jeg heller bare latt naturen gå sin gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...