Gå til innhold

Til dere i Stavanger


yogi

Anbefalte innlegg

AAA, Flo, Delfi, Snø osv. osv.

Begynner å bli litt utålmodig jeg. Orker nesten ikke tanken på å vente helt til høsten før jeg begynner å orientere meg om hvordan jeg starter en adopsjonsprosess. Det smitter så fælt av å lese her inne. Blir nesten misunnelig på de som venter på tildelinger snart. Eg åg vil ha ei lidå jenta fra Kina! :o)

Så altså, hvor starter jeg? Hvor ringer jeg og hvem prater jeg med? Regner med at det er sosialkontoret som må kontaktes først? Kanskje en eller annen adopsjonsforening. Jeg har jo fått med meg sånn noenlunde hvordan saksbehandlingen virker, men noe starthjelp trenger jeg også.

Nå er det ikke sikkert at vi tar den/de telefonene før sommerferien, men det kan være greitt å vite. Som sagt, litt utålmodig. :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia!

Nei jasså, begynner du å bli utålmodig?! Det forstår jeg jo godt.

Altså: I Stavanger Kommunale Kommune er arbeidet med adopssjonsaker sentralisert. Det er de samme som steller med besøkshjem o.l. som også har med adopsjon å gjøre. De har slitt med knappe ressurser, men etter som jeg forstår nå, er de rimelig ajour, og det er bare et par-tre måneder å vente fra du ringer til du får første besøk.

Dette blir jo første adopsjon for dere, og da bruker de ca 3 måneder på saksbehandlingen. Vi hadde et møte i hjemmet, hvert vårt hver for oss og et par sammen nede hos Kommunen (i Skansegata).

Det er hyggelige damer som jobber med adopsjonssaker, veldig nøye i arbeidet sitt. Det kan nok føles en smule frustrerende med alt "maset" mens de holder på, til gjengjeld kan du være rimelig sikker på at rapporten er skikkelig ig ikke kommer i retur fra SUAK (eller var det BUPA det heter nå?)

Har du lyst på Kinabarn ja? Jeg ser alle adopsjonsforeningene tar inn nye søkere på Kina igjen, så det burde vel kunne gå fint det. Foreslår at du tar en telefon til de forskjellige foreningene og hører hva de har å si.

Lykke til! :o)

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yogi!

Velkommen over hit - her er det godt å være!

Altså, i Stavanger kommune har man sentralisert saksbehandlingen ift adopsjoner. Det foregår ikke lengre hos barnevernet i bydelene. Nå må du kontakte Støttekontakt- og besøkshjemsenteret i kommunen, de har tlf. 51 84 26 20.

Du vil få tilsendt søknadsskjema og andre relevante papirer fra dem, og du får avtale tid for hjemmebesøk. Det er litt ventetid på å få komme i gang. Så vidt jeg vet har de en retningslinje om at det ikke skal ta mer enn 3 mndr. fra kontakt til hjemmebesøk og max 3 mndr. deretter før saka er klar for innsending til BUFA (?). Det som var SUAK før, i alle fall.

Parallelt med dette må dere melde dere inn i en adopsjonsforening. Alle tre foreningene i Norge formidler adopsjon fra Kina. Du har sikkert vært innom hjemmesidene deres, men tar med adressene for sikkerhets skyld:

www.adopsjonsforum.no

www.verdensbarn.no

www.inoradopt.no

I tillegg finnes det en hjemmeside med god informasjon om saksgangen etc: www.adopsjon.com

Hvis jeg var dere, ville jeg bestilt 'startpakke' fra alle tre foreningene. Dette er informasjon som sendes ut til alle nye søkere. Her er det mye god ferielektyre!

Ellers er adopsjonsforeningene velvillige til å svare på spørsmål, også har du jo allerede oppdaget DOL.....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yogi!

Velkommen over hit - her er det godt å være!

Altså, i Stavanger kommune har man sentralisert saksbehandlingen ift adopsjoner. Det foregår ikke lengre hos barnevernet i bydelene. Nå må du kontakte Støttekontakt- og besøkshjemsenteret i kommunen, de har tlf. 51 84 26 20.

Du vil få tilsendt søknadsskjema og andre relevante papirer fra dem, og du får avtale tid for hjemmebesøk. Det er litt ventetid på å få komme i gang. Så vidt jeg vet har de en retningslinje om at det ikke skal ta mer enn 3 mndr. fra kontakt til hjemmebesøk og max 3 mndr. deretter før saka er klar for innsending til BUFA (?). Det som var SUAK før, i alle fall.

Parallelt med dette må dere melde dere inn i en adopsjonsforening. Alle tre foreningene i Norge formidler adopsjon fra Kina. Du har sikkert vært innom hjemmesidene deres, men tar med adressene for sikkerhets skyld:

www.adopsjonsforum.no

www.verdensbarn.no

www.inoradopt.no

I tillegg finnes det en hjemmeside med god informasjon om saksgangen etc: www.adopsjon.com

Hvis jeg var dere, ville jeg bestilt 'startpakke' fra alle tre foreningene. Dette er informasjon som sendes ut til alle nye søkere. Her er det mye god ferielektyre!

Ellers er adopsjonsforeningene velvillige til å svare på spørsmål, også har du jo allerede oppdaget DOL.....

Lykke til!

Hei

Hadde en anelse om at du også var fra denne regionen. :o)

Takk for info. Har vært DOL'er i flere år jeg og har vært innom og sniklest på dette forumet i en lengre periode nå. Surfer litt mellom dette og UFB forumet (+ noen andre også av og til), da jeg skal ha et frysforsøk til høsten som jeg er bare sååååå sikker på blir mislykket. Har følt meg moden for adopsjon veldig lenge, men nå nesten prøve ut de fem nedfryste bare for å ha gjordt det (hvis du forstår hva jeg mener).

Ellers så kan jeg jo si at vi har ei lita IVF jente på 2 1/2 år. Det hadde vært fint hvis hun fikk en liten bror eller søster når hun er ca. fire år.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Ser at AAA og Seinfeldt allerede har satt deg inn i hvordan ting foreskjer. Synes det var veldig interessant lesning selv, jeg, vi brukte nemlig Randaberg sosialkontor forrige gang. Men over jul skal vi også i gang med Stavanger.....

Koselig at du snart kommer over her, men vi får da likvel krysse fingrene for at det blir positivt resultat på fryseforsøket :-)

Vi skal selv i gang igjen januar 2003, og jeg kjenner at jeg begynner å bli mer og mer moden for det..... Innelgget ditt ga meg flashback til da vi skulle sette i gang første gang. Husker at vi hadde bestemt oss for å vente et år, men klarte vi det....neeeeei ;-) Den store forskjellen var jo at vi ikke hadde noe i fryseboksen, da.

Vi snakkes! Du får komme neste gang det blir et Stavanger-treff :-))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...