Gå til innhold

søsken på hentereise


Puccini

Anbefalte innlegg

Dette har det sikkert vært skrevet mye om tidligere, men jeg tar temaet opp igjen. Det er nok svært lenge til hentereise for vår del, men forberedelsene er allerede i gang mentalt sett.

Er det noen som har erfaring eller synspunkter på det å ta med søsken ca 3 1/2 år (på reisetidspunkt) på reisen til Kina. Hvordan vil reisen arte seg for barnet, og er det en fordel eller ulempe i forhold til det nye barnet? Kanskje det blir svært travelt for alles del ? Min tanke er at det er feil å holde gutten vår borte fra en så stor begivenhet, mens mannen min tenker at det blr for strabasiøst for gutten.

Jeg har så mange tanker og spørsmål, men jeg får begynne med dette. Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dragen+Hunden+Oksen+??

Hei, dette spørsmålet er tatt opp før, se for eks Hentereise med flere små fra 19. april i år. Personlig hadde vi først lyst til å reise en voksen alene. Men da tildelingen endelig kom, ble det umulig for en å være alene om opplevelsen av nurkets provins og det første møtet. Vi angrer ikke på vår avgjørelse, men ser at de som velger annerledes har sine gode grunner til det.

Lykke til med avgjørelsen - og med reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger+Slange+Okse+?

Vi hadde med storesøster på 4 og et halvt til Kina for å hente lillesøster i april. Kina erett kjempefint land å reise i med barn. Hotellrommene var store med fin plass til en familie på 4. Vi erfarte at det var kjempefint for lillesøster at hun var med, barn er mindre skaptiske til barn enn til voksne - storesøster var brekkstang for kontakt med minsten den første dagen. For den som blir hentet er det bra å ha med større barn.

Hvorvidt det er en bra ting for storebror/søster kommer an på mye - bla om barnet takler å reise så langt, hvilke andre alternativer har man (besteforeldre, tanter og onkler).

Vi opplevde at det faktisk var viktig for storesøster å være med på begivenheten (også fordi hun sjøl er adoptert fra Kina). Vår storesøster er flink til å reise langt, hun sov nesten ikke på flyet men det gikk bra.

Vi reiste ett par dager før, slik at vi tre fikk komme ove jetlag osv før vi fikk lillesøster - det er lurt. Vi hadde også med oss tante og bestemor - det var en enorm hjelp og støtte for oss 4. Det anbefales å ta med noen flere voksne på tur dersom det er mulig.

Vi var også heldige med at det var badevær og bademuligheter for storesøster og andre storesøstre å leke med. Det er jo alltid risiko forbundet med å ta med så små på så lang tur, vi var nok litt heldige også. Derfor er våre erfaringer udelt positive.

Uansett er det viktig å forberede blivende storesøsken på at det kommer flere barn i familien.

Håper våre erfaringer er til nytte, lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...