Gå til innhold

ammeproblemer ved barn nr 2


linko

Anbefalte innlegg

Hvor stor sjanse er det for at barn nr 2 kan få ammeproblemer når ammingen gikk greit med førstemann? Jeg har allerede kommet til uke 37 det er ikke snakk om et prematurt barn (som sannsynligvis har mye og si for ammingen også).

Førstemann mistet noe av fødselsvekten de første dagene (før melka kom) - er det noe som kan gjøres for å unngå dette? Hadde på følelsen at det var et problem på barselavd. og måtte veie barnet før og etter mat. Hun fikk også noe vann de første dagene og de antydet at hun var kvalm pga fostervann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tralte

Hei linko

Det høres ut som ditt første barn var slikt som min første og som veldig mange andre, altså helt normalt. Det er normalt at nyfødt baby mister vekt de første dagene og svært mange er kvalme pga fostervann, og melken i brystene kommer ikke skikkelig i gang før 3 - 5 dager etter fødsel. Så sant barnet er friskt så legg han til brystet fra første stund - selv om han ikke er helt interessert i å suge.

Min andre mistet ikke vekt og melken kom i brystet andre dagen - det sa jordmor var skjelden.

Ønsker deg lykke til med fødsel og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn mister endel vekt før melka kommer hos mora (hvis de ikke får tillegg, da). Så lenge det er mindre enn 10% av fødselsvekta (tror jeg det er) går det helt fint. På barsel der jeg fikk mine unger veide de ikke før etter 3 dager, og da gikk vekta opp igjen 4. dagen. Hvis ungen veier lite ved fødselen kan de gi tillegg, men bare hvis det er medisinsk nødvendig... Sønnen min var også "kvalm", men det gikk over etter 1 døgn. Tror ikke du skal bekymre deg for det :-)

Jeg har to unger, den minste er nå 5 mndr, og ammingen har gått greit med begge to.

Jeg har lest en bok som heter "Boken om amming" av E. Helsing, den anbefaler jeg! (spør på biblioteket)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære linko. Spedbarnet er født med ekstra reserver slik at det kan tåle å tape opptil 10 % av fødselsvekten de første dagene etter fødsel. Innen dette er mors melkeproduksjon som oftest kommet godt igang. De fleste barn har gjennvunnet fødselsvekten i løpet av de første 14 dagene. Det første måltidet synes å ha betydning for hvordan barnet mestrer diingen.Etter fødsel blir barnet lagt opptil mor, hud mot hud. Gi barnet tid til selv å søke etter brystet. De fleste barn finner veien frem til brystet selv etter 1/2 til 1 time. Noen barn kan være sløve hvis mor har fått smertestillende, slik at det trenger litt hjelp for å finne fram. Tilby banet bryst så ofte og lenge det ønsker. Er barnet vanskelig å vekke, kan bleieskift og mindre klær og tepper på banet vekke det opp. Håndmelk ut noen dråper morsmelk i et beger å gi hvis barnet er urolig eller uinteressert før du prøver å legge barnet til. Et godt sugetak kjennetegnets ved at barnet er våkent,suger og svelger effektivt med bevegelser helt opp i kjeveleddet, brystene blir myke etter avslutting og mor kjenner ingen smerter. Spør om veiledning. Barnet skal kunn ha morsmelk dersom det ikke foreligger medisinske grunner for annet. Vann skal ikke gies. Hyppige måltider øker melkeproduksjonen.Det er vanlig å amme 10-12 ganger i døgnet. Nattamming fremmer melkeproduksjonen. Vanligvis øker melkeproduksjonen raskere hos fleregangsfødende. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...