Gå til innhold

Opprettholde produksjon under krise


lilium

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en sønn på snart 7 måneder som tilnærmetvis fullammes pga. tilpasningsvansker til fast føde.

Min mann gjennom 11 år har valgt å forlate oss, kontant og brutalt, og livet mitt er blitt et eneste stort kaos. Søvn og matlyst er på bånn og jeg er fortsatt i relativt sjokktilstand. Men fortsatt må jeg tenke fremover for vår sønns del, og da med tanke på amminga. Jeg er redd for at livssituasjonen skal gjøre at jeg mister melka og på grunn av sensitiv mage er vi såvidt i gang med forsiktig tilvenning til fast føde.

Hva kan og bør jeg gjøre for å klare å opprettholde melkeproduksjonen under denne krisen?

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å svare på.

De aller viktigste tingene er å huske på nok drikke. Prøv å spise noe, vri hjernen etter noe du har virkelig lyst på. Skaff deg avlastning så du har muligheter for hvile. Ta gjerne vitaminer og omega3 dersom du spiser lite.

Ellers er bearbeiding av sorg og sjokk sikkert også en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære lilium. Selv om du er inne i en svært vanskelig livssituasjon, er du handlekraftig og tenker på barnet ditt. Siden du har fullamming i 7 mnd. er der god sansylighet for at dette går fint. Tilby barnet mat når han etterspør. Du har muligheten for å gi han fast føde hvis du i en periode skulle få mindre produksjon. Hvis utdrivningsrefleksen er tregere, noe som er vanlig ved stress, sinne og sorg, kan man få oxytocin på nesesray som kan taes noen minutter før amming.Omsorg og omtanke er godt i en slik stund. Hva med å bruke venner og familie til avlastning og støtte for deg og barnet ditt? Mange er glad for å kunne være til nytte når en er i en slik livssituasjon.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...