Gå til innhold

Det blir ICBF!!


Gjest Aagot

Anbefalte innlegg

Gjest Aagot

Hei!

Som mange andre ble vi også fortvilet da meldingen kom for to uker siden, om at SUAK stopper adopsjon fra de private barnehjemmene i Colombia. Mest fordi det føles så slitsomt å skulle omstille seg for n´te gang. Men uansett - valget var lett. For oss er det ikke aktuelt å bytte land, det er Colombia som er vårt land! Og vi har meldt overgang til ICBF. Vi gleder oss sånn!!!!

Nå er vi igang med papirinnsamlingen. Det føles sitrende spennende endelig å være igang. Det er bare så uendelig mye mer meningsfyllt å samle papirer nå enn til adopsjonssøknaden for godt over et år siden. Nå føler jeg at jeg nesten ikke klarer å vente. Jeg vil reise og hente NÅ!!

Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som vet hvor lang ventetiden er i ICBF nå? Vi ble fortalt ca. 6 måneder i AF, men er det slik i praksis også...? Og hender det at det går fortere?! Jeg har fått med meg at i ICBF så får man først tildeling av distrikt. Hvor lant tid tar det? Er det mange ulike distrikter? Samler de opp en pulje av foreldre som reiser samtidig til samme distrikt? I AF fortalte de at det er sommerferie i Colombia i desember og januar. Betyr det at det ikke blir noen tildelinger i de to månedene? Og er det noen som helst sjanse for å få hente før det, hvis papirene sendes i juli...?

- Er det noen som kan øse av erfaringene sine til en utålmodig sjel? Jeg tar gjerne imot mail-adresse også hvis noen kunne tenke seg å skrive med meg!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Gratulerer med valget! Nå kommer det nok helt sikkert til å gå mye fortere enn ved et av de private barnehjemmene... Vi er i samme situasjon for dere og teller på knappene hva vi skal gjøre. Er litt usikker på hvilken alder vi vil bli godkjente for i ICBF da vi er 35 og 36, og godkjente i suak for 0-3 år. Tro om de følger det i Colombia? Hvor gamle er dere? Lykke til med papirinnsamlingen!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aagot

Hei!

Gratulerer med valget! Nå kommer det nok helt sikkert til å gå mye fortere enn ved et av de private barnehjemmene... Vi er i samme situasjon for dere og teller på knappene hva vi skal gjøre. Er litt usikker på hvilken alder vi vil bli godkjente for i ICBF da vi er 35 og 36, og godkjente i suak for 0-3 år. Tro om de følger det i Colombia? Hvor gamle er dere? Lykke til med papirinnsamlingen!

Vennlig hilsen

Vi er 38 år begge to og godkjent for 0-4 år i Colombia. Kan vi bli godkjent for en annen aldersgruppe i Colombia? I tilfelle blir jo aldersgodkjenningen i Norge helt meningsløs!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colombiamamma

Hei Aagot og takk for sist!

Vi ligger bak dere i køen. Våre adopsjonspapir har akkurat gått til BUFA.

Vi tenker også å velge ICBF.

Har tenkt mye på dere det siste året vet jo st dere har hatt mange opp og nedturer både på dette forum og Ufb. Nå fortjener dere virkelig å bli foreldre.

Når det gjelder alder i Colombia virker det som det er ganske tilfeldig, men tildelingene i ICBF har gått kjemperaskt siste halvår fra 3- 6 mnd. etter papirene er sendt til Colombia. Så dere har absolutt noe å se frem til. Blir spennende å se om det blir i høst eller tidlig neste år.

Ønsker deg og din mann all lykke!!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathilde

Så godt det mår være å endelig kunne starte på hovedetappen! Vi venter på svar fra BUFA i løpet av sommeren, og vil også adoptere fra Colombia. Lykke til, og ha en god sommer!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 38 år begge to og godkjent for 0-4 år i Colombia. Kan vi bli godkjent for en annen aldersgruppe i Colombia? I tilfelle blir jo aldersgodkjenningen i Norge helt meningsløs!

Hilsen

Hei

Henger meg litt på her for å si noe om vår erfaring.....

Vi ble godkjent i SUAK for 0-4 år for vårt første barn jeg var da 38 år og min mann 33 år. Da vi ble godkjente i Colombia ble vi godkjente for et barn på 4 år. Da tildelingen kom var det en jente på 16mnd, så ja det er litt tilfeldig. MEN, man har i utgangspunktet et system som gir alder etter hvor gamle vi er, men når det gjelder å finne foreldre til et barn, er det å finne den rette familien som veier tyngst. OG tro meg når jeg sier at vårt lille fyrverkeri passer perfekt inn i vår familie:-)))

Nå venter vi på vårt andre barn, men nå er det noe som sier minst 2 år yngre enn det yngste barnet, så da vet vi litt mer om alderen ettersom vår datter bare er 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er 38 år begge to og godkjent for 0-4 år i Colombia. Kan vi bli godkjent for en annen aldersgruppe i Colombia? I tilfelle blir jo aldersgodkjenningen i Norge helt meningsløs!

Hilsen

Hei

Henger meg litt på her for å si noe om vår erfaring.....

Vi ble godkjent i SUAK for 0-4 år for vårt første barn jeg var da 38 år og min mann 33 år. Da vi ble godkjente i Colombia ble vi godkjente for et barn på 4 år. Da tildelingen kom var det en jente på 16mnd, så ja det er litt tilfeldig. MEN, man har i utgangspunktet et system som gir alder etter hvor gamle vi er, men når det gjelder å finne foreldre til et barn, er det å finne den rette familien som veier tyngst. OG tro meg når jeg sier at vårt lille fyrverkeri passer perfekt inn i vår familie:-)))

Nå venter vi på vårt andre barn, men nå er det noe som sier minst 2 år yngre enn det yngste barnet, så da vet vi litt mer om alderen ettersom vår datter bare er 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wasserfaldfelder

Hei, Aagot!

Jeg håper og tror det går ganske raskt i ICBF nå framover. Vi får antakelig papirene våre til oversetting i neste uke. Noen venner av oss var ca. likt i prosessen i fjor på denne tid. De sendte papirene til ICBF i slutten av august, fikk tildelt distrikt i slutten av september og tildeling og reisebeskjed i begynnelsen av november. I fjor virket det som det kom et rush på slutten av året. Jeg vet domstolene stenger rundt 15 desember, så da prøver de vel å flest mulig avgårde før det.

Vi for vår del er spente på hvor lang tid det tar å oversette papirene til spansk. Er litt redd for at vi ikke skal rekke fylkesmannen i Oslo (som alle må igjennom), før han tar ferie. Da kan det jo lett gå en måned ekstra. Har du peiling på noe av dette?

Wasserfaldfelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wasserfaldfelder

Hei!

Jeg tror det kommer til å gå raskt i høst og vinter i ICBF. Vi for vår del regner med å få sendt papirer til overstting i neste uke. Vi har noen venner av oss som var ca. likt i adopsjonsprossesen i fjor. De sendte papirene til ICBF i slutten av august, fikk godkjenning i Colombia i slutten av september og tildeling av distrikt og barn i begynnelsen av november. Det virker som det kommer et rush i slutten av året. Håper det skjer i år også!

Vi er mest spente nå på hvor lang tid det tar å oversette papirene til spansk. Vi håper vi rekker fylkesmannen i Oslo(som alle må gjennom), før han drar på ferie. Vet du noe om dette?

Wasserfaldfelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Jeg tror det kommer til å gå raskt i høst og vinter i ICBF. Vi for vår del regner med å få sendt papirer til overstting i neste uke. Vi har noen venner av oss som var ca. likt i adopsjonsprossesen i fjor. De sendte papirene til ICBF i slutten av august, fikk godkjenning i Colombia i slutten av september og tildeling av distrikt og barn i begynnelsen av november. Det virker som det kommer et rush i slutten av året. Håper det skjer i år også!

Vi er mest spente nå på hvor lang tid det tar å oversette papirene til spansk. Vi håper vi rekker fylkesmannen i Oslo(som alle må gjennom), før han drar på ferie. Vet du noe om dette?

Wasserfaldfelder

Hva i all verden skal Fylkesmannen med alle adopsjonssøknadene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...