Gå til innhold

vil amme og gir ikke opp


VIMSY

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk datter nummer to for en måned siden. Jeg har i disse ukene strevd mye med ammingen og har felt noen tårer på grunn av dette.

Jeg plagdes med ammingen med min første datter også men fikk det til etterhvert og ammet henne til hun var 14 måneder. Jeg synes det er så flott å amme og har derfor ikke lyst til å gi opp denne gangen heller.

Det som har skjedd denne gang er at jeg har fått en sprekk i hver brystvorte. Den ene er mye mindre enn den andre og begynner å bli bedre. Den andre er ikke blitt bedre, men er heller ikke blitt verre i løpet av de siste to ukene. Allikevel vil ikke sprekken gro selv om jeg nå synes at datteren min tar brystet bedre. Det har heller ikke blødd fra sprekken noe jeg tar som et godt tegn.

Jeg har fått råd om å bruke noe som heter lapisstift på sprekken. Jeg prøvde det en gang og det dannet seg enslags rur ganske fort. Denne forsvant igjen da datteren min tok brystet neste gang. Spekken går også litt opp nåe jeg håndmelker.

Jeg lurer på om dere har noen gode råd til hva jeg kan gjøre. Jeg har veldig lyst til å amme fortsatt.

Jeg passer på å lufte brystene mye samt å smøre morsmelk på.

Datteren min har et hvitt belegg på tungen, er dette sopp? Kan det ha noe å gjøre med at sprekken ikke vil gro?

Vil legge til at på tross av problemer har datteren min gått opp 700 gram i løpet av tre uker, noe som vel er bra.

Dette ble et langt innlegg men jeg håper at dere har anledning til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har vel ikke noen gode råd, men jeg hadde det litt likedan men mitt andre barn.

Ammingen med nr en gikk kjempefint, men bare få dager etter fødselen til nr to fikk jeg brystbetennelse, og en stor sprekk i det samme brystet. Hun tok heller ikke brystet helt bra i starten. Det gjorde vanvittig vondt å amme, mang en gang streifet tanken om å slutte ammingen meg. Hver gang jeg ammet gikk sprekken opp igjen, og fortvilelsen var stor. Men jeg bet tennene sammen, og sakte men sikkert grodde sprekken og ble til slutt helt borte. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men nå er hun 8 uker, og ammingen har gått fint i flere uker. Jeg vet ikke annet enn at du får bite tennene sammen noen dager til, og si til deg selv at det vil bli gradvis bedre. Kanskje det kan hjelpe å bruke albueskjell over brystvortene.

Når det gjelder hvitt belegg i munnen, tror jeg det er ganske vanlig, iallefall har mine barn hatt det, uten at jeg har gjort noe med det. Men det kan være trøske også.

Jeg vet hvor vondt du har det, og ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å lese engelsk vil jeg anbefale deg å lese på http://www.breastfeeding.com

Der står masse nyttige tips.

Angående hvitt belegg på tunga; dersom det ikke sitter i kinnene eller på baksiden av leppene er det nok helt normalt. I motsatt fall kan det være trøske. Dette kan forverre ammesituasjonen, og krever i så fall behandling fra lege.

Når det gjelder sprekk; prøv lanolinsalve. Purelan eller Lansinoh. Smør på masse i god tid før ammingen, slik at området er bløtt opp. Dette minsker sjansen for at det revner på nytt. www.tilapoteket.no har noen herlige lanolin-ammeinnlegg fra Lana. Disse tilfører brystene lanolin kontinuerlig, og gjør sådan huden mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp.

På fødeavdelingen anbefaler de en krem som heter Unguentum Merck (sånn cirka) som du kan kjøpe på apoteket. Den virker kjempebra, trengs ikke vaskes av før barnet skal amme. Smør på noen ganger i døgnet. Kremen er god til behandling av all sårhet (barnestump etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære VIMSY.

Sprekker i brystknoppen som ikke gror er ofte forårsaket av en infeksjon. Den kan enten være bakteriell eller sopp. Dette bør derfor undersøkes. Ta kontakt med lege eller helsesøster. Se hva som er skrevet om dette emnet tidligere.Samtidig er det viktig å få hjelp til å finne ut om det er noe med ammestillingen eller sugetaket som kan forbedres. Det skal ikke være nødvendig å lide seg gjennom ammingen. De fleste problemer lar seg løse om man får god hjelp. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vel ikke noen gode råd, men jeg hadde det litt likedan men mitt andre barn.

Ammingen med nr en gikk kjempefint, men bare få dager etter fødselen til nr to fikk jeg brystbetennelse, og en stor sprekk i det samme brystet. Hun tok heller ikke brystet helt bra i starten. Det gjorde vanvittig vondt å amme, mang en gang streifet tanken om å slutte ammingen meg. Hver gang jeg ammet gikk sprekken opp igjen, og fortvilelsen var stor. Men jeg bet tennene sammen, og sakte men sikkert grodde sprekken og ble til slutt helt borte. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men nå er hun 8 uker, og ammingen har gått fint i flere uker. Jeg vet ikke annet enn at du får bite tennene sammen noen dager til, og si til deg selv at det vil bli gradvis bedre. Kanskje det kan hjelpe å bruke albueskjell over brystvortene.

Når det gjelder hvitt belegg i munnen, tror jeg det er ganske vanlig, iallefall har mine barn hatt det, uten at jeg har gjort noe med det. Men det kan være trøske også.

Jeg vet hvor vondt du har det, og ønsker deg lykke til.

Hei. Takk for svar.

Jeg lurer bare på noe. Lot du barnet ditt amme på det vonde brystet hele tiden eller måtte du la det være?

Jeg prøvde noen dager å håndmelke ut fra det vondeste brystet og ga henne flaske disse dagene, jeg ammet henne på det andre brystet. Jeg synes ikke at sprekken ble noe særlig bedre på disse dagene. Jeg valgte derfor å la henne fortsatt amme på det vonde brystet selv om det gjorde veldig vondt.

Jeg håper jeg er like heldig som deg og at sprekken vil gro. Jeg skal kanskje ta kontakt med helsestasjonen og høre om de kan undersøke om det finnes en eventuell infeksjon som gjør at det ikke vil gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sprekker i begge brystvortene da jeg ammet førstemann. Det som til slutt hjalp meg var lapispensling. Jeg penslet en gang om dagen i 3 dager og da var helingen kommet så langt at de grodde helt.

Med nr. 2 var jeg også sår, og fikk også en liten sprekk. Da fikk jeg albueskjell på barselavdelingen, noe som hjalp kjempebra. Hvis ikke du har prøvd albueskjell, er det absolutt verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar.

Jeg lurer bare på noe. Lot du barnet ditt amme på det vonde brystet hele tiden eller måtte du la det være?

Jeg prøvde noen dager å håndmelke ut fra det vondeste brystet og ga henne flaske disse dagene, jeg ammet henne på det andre brystet. Jeg synes ikke at sprekken ble noe særlig bedre på disse dagene. Jeg valgte derfor å la henne fortsatt amme på det vonde brystet selv om det gjorde veldig vondt.

Jeg håper jeg er like heldig som deg og at sprekken vil gro. Jeg skal kanskje ta kontakt med helsestasjonen og høre om de kan undersøke om det finnes en eventuell infeksjon som gjør at det ikke vil gro.

Jeg ammet hele tiden på brystet som hadde sprekk. Samtidig pumpet jeg en del, men det rev opp sprekken nesten like mye som ammingen. Jeg måtte amme mest mulig i denne perioden, for jeg hadde brystbetennelse på samm brystet samtidig, og da er det veldig viktig å tømme brystet ofte. Jeg gikk på paracet i noen dager (både for feberen sin skyld og smertene fra brystbetennelsen). Jeg innbiller meg at såret ikke gjorde fullt så vondt når paraceten virket. Jeg gikk også på en pencilinkur etterhvert (for brystbetennelsen). Hvis det var en infeksjon i sprekken, tok kanskje pencilinkuren denne, og det var derfor såret grodde etterhvert? Elisabeth Tufte nevner iallefall noe om infeksjon i svaret sitt. Jeg håper du finner ut av dette, og så får du bare bite tennene sammen i mellomtiden. Hvis det er noen trøst, så går ammingen som en drøm for meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet hele tiden på brystet som hadde sprekk. Samtidig pumpet jeg en del, men det rev opp sprekken nesten like mye som ammingen. Jeg måtte amme mest mulig i denne perioden, for jeg hadde brystbetennelse på samm brystet samtidig, og da er det veldig viktig å tømme brystet ofte. Jeg gikk på paracet i noen dager (både for feberen sin skyld og smertene fra brystbetennelsen). Jeg innbiller meg at såret ikke gjorde fullt så vondt når paraceten virket. Jeg gikk også på en pencilinkur etterhvert (for brystbetennelsen). Hvis det var en infeksjon i sprekken, tok kanskje pencilinkuren denne, og det var derfor såret grodde etterhvert? Elisabeth Tufte nevner iallefall noe om infeksjon i svaret sitt. Jeg håper du finner ut av dette, og så får du bare bite tennene sammen i mellomtiden. Hvis det er noen trøst, så går ammingen som en drøm for meg nå.

Hei. Tusen takk for svaret, det er kjempefint å få andres erfaringer.

Jeg opplevde også at pumpingen også gjorde det slik at sprekken åpnet seg. Dermed fant jeg ut at jeg likegodt kunne amme. Jeg prøver hele tiden å passe på at hun tar brystet rett men det er ikke alttid like lett. På kveldene henger hun mye i puppen og blir liksom ikke fornøyd, kanskje er det mindre melk på kvelden? Jeg prøver da å la henne få den puppen som ikke gjør vondt og sparer på den vonde.

Sprekken i det ene brystet ser nå ut til å ha grodd. Jippi!!! Nå gjør det ikke lenger vondt å amme på dette. Nå håper jeg bare at den andre sprekken også vil gro. Det er godt å høre at det går bra for deg nå, da er det kanskje håp for meg også.

Tusen takk for gode råd og lykke til videre. Kos deg med ammingen, det skal jeg også gjøre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kjære VIMSY.

Sprekker i brystknoppen som ikke gror er ofte forårsaket av en infeksjon. Den kan enten være bakteriell eller sopp. Dette bør derfor undersøkes. Ta kontakt med lege eller helsesøster. Se hva som er skrevet om dette emnet tidligere.Samtidig er det viktig å få hjelp til å finne ut om det er noe med ammestillingen eller sugetaket som kan forbedres. Det skal ikke være nødvendig å lide seg gjennom ammingen. De fleste problemer lar seg løse om man får god hjelp. Lykke til.

Ser du har fått greie svar vil bare bidra med min entusiasme i forhold til albueskjell....

******jipppppppiiiii ******

Sneipen min er 2år og fire mnd og får fortsatt pupp( begge bestemødrene er asmatikere og faren alergiker)har kun vært forkjøla to ganger i sitt liv og thats it, ingen alergier etc.. lar han drive på som han til han er tre.

albueskjellene hjalp meg i begynnelsen... da han fikk tenner...og da han ble så pass stor at han herjer hardt med meg....de ruler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...