Gå til innhold

Når skjedde første adopsjon i Norge?


piperill

Anbefalte innlegg

Altså fra et annet land til Norge.

Kom til å tenke på det av en eller annen grunn. Hvilket år begynte det? Noen som har "historien"?

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonymus

Vet ikke når første adopsjon skjedde, men vet om en som er utenlandsadoptert som kom til Norge for ca 37-38 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gjette, så var det antagelig for et sted mellom 30 og 40 år siden. Utenlandsadopsjon, altså.

Jeg har et par adopterte kusiner fra Korea, og den eldste er like gammel som meg omtrent. Jeg er 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TilKina

Det var i alle fall noen private adopsjoner fra Korea på 50-tallet (etter Koreakrigen). Dette ble senere satt i system av Koreaforeningen (som nå heter Verdens Barn).

Mulig det er noe før den tid også, men ikke som jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått en del svar, men slenger meg på med litt info lell. Den første utenlandsadopsjonen skjedde lenge før alle tidligere oppgitte tidspunkter - misjonærer som arbeidet i u-land kunne adoptere (uten at jeg kan tallfeste omfanget) og under/etter 2. verdenskrig ble også en del barn adoptert (bla. fra Ungarn). Utenlandsadopsjon som vi kjenner den i dag startet ca 1960, og 'tok først av' på 70-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...