Gå til innhold

Venneanbefalinger?


agape

Anbefalte innlegg

Jeg ser i et innlegg lenger nede at noen nevner "venne-anbefalinger".

Jeg har ikke tidligere fått med meg at man trenger slike, så nå lurer jeg på om det er sosialkontoret, BUFA eller giverlandet som ønsker slike anbefalinger, hva de skal inneholde og hva de brukes til?

Vår adopsjonsprosess ligger jo litt fram i løypa enda, men jeg jobber med å få en slags oversikt....

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia!

Det er noen av giverlandene som forlanger venneanbefalinger.

Vi skal adoptere fra Kina, og der trengs ikke det.

Flaks det da, siden vi ikke har noen venner...Hihihi...

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thailand krever iallfall venneanbefalinger (en for mamma'n og en for pappa'n)! Hvilket land skal dere adoptere fra? Dere får ev. begynne "å smøre" vennene deres allerede nå, da vet du :o)

lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Det er noen av giverlandene som forlanger venneanbefalinger.

Vi skal adoptere fra Kina, og der trengs ikke det.

Flaks det da, siden vi ikke har noen venner...Hihihi...

Hilsen fra

Stakkars deg. Ingen venner du a? Eg tror deg'kje heilt eg. :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thailand krever iallfall venneanbefalinger (en for mamma'n og en for pappa'n)! Hvilket land skal dere adoptere fra? Dere får ev. begynne "å smøre" vennene deres allerede nå, da vet du :o)

lykke til videre!!

Vi har faktisk ikke valgt land ennå, engang! (Vi tilhører kategorien "ikke helt ferdig med å (prøve å) få flere egenfødte barn, men vi kommer hit med tid og stunder, enten det går slik eller sånn....

Men jeg regner med at det blir Korea - saksbehandleren hos Verdens Barn virket ihvertfall helt sikker på at det var det beste for oss.

Dette med at det er landene som krever venneanbefalinger virker jo forsåvidt mer forståelig enn at norske myndigheter skulle kreve det. Men jeg vil tro det må være bortimot overflødig. En venneanbefaling vil vel være positiv uansett - venner ønsker jo det beste for hverandre! Og den vil jo dermed være langt fra nøytral, så hva slags grunnlag den skulle danne, føler jeg meg usikker på.

Men, men - takk for svaret uansett, for så ble jeg litt klokere i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Det er noen av giverlandene som forlanger venneanbefalinger.

Vi skal adoptere fra Kina, og der trengs ikke det.

Flaks det da, siden vi ikke har noen venner...Hihihi...

Hilsen fra

Vi har jo heller ingen venner, så vi får velge land med omhu, da... ;-)

Spøk til side, eller kanskje ikke helt; det hadde jo vært morsomt å be venner om å skrive anbefalinger for oss; om de våget å være ærlige kunne det jo bli riktig interessant lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du er innom og snikleser du og? :o))

Jaa, ikke bare snikleser, yogi - jeg våger meg jo tilogmed frampå med spørsmål og meninger her...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo heller ingen venner, så vi får velge land med omhu, da... ;-)

Spøk til side, eller kanskje ikke helt; det hadde jo vært morsomt å be venner om å skrive anbefalinger for oss; om de våget å være ærlige kunne det jo bli riktig interessant lesning!

Hehe... Jeg syns jeg ser... " AAA er et stabeist som aldri gir seg om hun aldri så mye vet hun har feil...! AAA-mann sovner alltid på sofaen når de er på besøk hos oss. Dessuten er de håpløse å ringe til mellom kl 2000 og 2030 mandag til torsdag, for da ser de på Eastenders... Og så har de et ufordragelig bortskjemt kattedyr som antageligvis blir livsfarlig av sjalusi når det kommet et barn og konkurrerer om oppmerksomheten"

Kanskje like greitt det ikke er krav om sånne anbefalinger til Kina! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt Colombia, og der krever de venneanbefalinger. De trengs først når papirene sendes til landet dere har valgt. Anbefalingene skulle komme fra tre venner/vennepar som kjente oss begge veldig godt, og de skulle ikke utgjøre mer enn en side.

Egentlig stod vennene våre ganske fritt til å skrive hva de ville, men vi fikk noen forslag til punkt som burde tas med; en liten beskrivelse av oss som personer, litt om vennskapet, vår erfaring med barn og hvordan et barn vil få det hos oss, vårt forhold til våre respektive familier, økonomien vår, etc.

Kanskje dette hørtes litt nifst ut, men jeg synes det ble flott! Våre venner var veldig ærlige og personlige, men samtidig var de ikke redde for å bruke superlativer - det er helt vanlig i Sør-Amerikanske land. Synes at de tingene som vennene våre fikk med både utfylte det som var skrevet i sosialrapporten og det vi selv skrev i vår søknad, så de tre anbefalingene var med på å gi et klarere bilde av både oss som par og som enkeltindivid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Det er noen av giverlandene som forlanger venneanbefalinger.

Vi skal adoptere fra Kina, og der trengs ikke det.

Flaks det da, siden vi ikke har noen venner...Hihihi...

Hilsen fra

Så det har endelig gått opp for deg at jeg kun leker med deg fordi du er rik? ;-)))

Trening i dag, forresten? Har vært hjemme med sykt barn i dag (typsik det nå rett før ferien....). Jeg er i alle fall klar for en dose BP :-)

Beste hilsen fdra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Jeg syns jeg ser... " AAA er et stabeist som aldri gir seg om hun aldri så mye vet hun har feil...! AAA-mann sovner alltid på sofaen når de er på besøk hos oss. Dessuten er de håpløse å ringe til mellom kl 2000 og 2030 mandag til torsdag, for da ser de på Eastenders... Og så har de et ufordragelig bortskjemt kattedyr som antageligvis blir livsfarlig av sjalusi når det kommet et barn og konkurrerer om oppmerksomheten"

Kanskje like greitt det ikke er krav om sånne anbefalinger til Kina! :o)

Er det bare på vår sofa han sovner, lurer jeg på, eller er det et generelt problem??

Skal gjerne gi deg en ærlig venneanbefaling, jeg ;-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Jeg syns jeg ser... " AAA er et stabeist som aldri gir seg om hun aldri så mye vet hun har feil...! AAA-mann sovner alltid på sofaen når de er på besøk hos oss. Dessuten er de håpløse å ringe til mellom kl 2000 og 2030 mandag til torsdag, for da ser de på Eastenders... Og så har de et ufordragelig bortskjemt kattedyr som antageligvis blir livsfarlig av sjalusi når det kommet et barn og konkurrerer om oppmerksomheten"

Kanskje like greitt det ikke er krav om sånne anbefalinger til Kina! :o)

Å så koselig at dere ser eastenders. Det gjør jeg også fast...og har sikkert gjort det de tre-fire siste årene. Hørte rykter i fjor om at siste episode var innspilt, men det virker da slett ikke sånn. Jeg blir alltid glad når andre ser den serien...har alltid noe å snakke om da:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har faktisk ikke valgt land ennå, engang! (Vi tilhører kategorien "ikke helt ferdig med å (prøve å) få flere egenfødte barn, men vi kommer hit med tid og stunder, enten det går slik eller sånn....

Men jeg regner med at det blir Korea - saksbehandleren hos Verdens Barn virket ihvertfall helt sikker på at det var det beste for oss.

Dette med at det er landene som krever venneanbefalinger virker jo forsåvidt mer forståelig enn at norske myndigheter skulle kreve det. Men jeg vil tro det må være bortimot overflødig. En venneanbefaling vil vel være positiv uansett - venner ønsker jo det beste for hverandre! Og den vil jo dermed være langt fra nøytral, så hva slags grunnlag den skulle danne, føler jeg meg usikker på.

Men, men - takk for svaret uansett, for så ble jeg litt klokere i dag også.

Hvis dere skal adoptere fra korea så trenger dere ikke venneanbefalinger.

Dere trenger faktisk ikke samle inn et eneste dokument til Korea, bortsett fra de Bufa skal ha for å godkjenne dere, og som alle må samle.

Korea er veldig enkelt land sånn sett. Kan bare bruke ventetiden på helt andre morsommere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så koselig at dere ser eastenders. Det gjør jeg også fast...og har sikkert gjort det de tre-fire siste årene. Hørte rykter i fjor om at siste episode var innspilt, men det virker da slett ikke sånn. Jeg blir alltid glad når andre ser den serien...har alltid noe å snakke om da:)))

Oh yes, vi ser på Eastenders. Er helt hekta faktisk.

Bare ikke kom her og kom her med noe Hotell Cæsar eller Big brother eller noenting som helst annet, bare gi meg Eastenders, så er det greitt! :o)

PS. Tror du de får Little Mo ut fra fengselet??

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har endelig gått opp for deg at jeg kun leker med deg fordi du er rik? ;-)))

Trening i dag, forresten? Har vært hjemme med sykt barn i dag (typsik det nå rett før ferien....). Jeg er i alle fall klar for en dose BP :-)

Beste hilsen fdra

Heia!:-)

Du leker bare med meg fordi jeg er rik ja. Ja oss rike har det egentlig ganske bra, hvordan har egentlig middelklassen det?

:o)

Og bare for å være vemmelig med deg: Det er bare *deres* eksklusive sofa mannen sovner på. Bare gi ham hvilken som helst sofa og noe rødvin, så zzzzzz....zzzzz...zzzzz...

God ferie!! :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!:-)

Du leker bare med meg fordi jeg er rik ja. Ja oss rike har det egentlig ganske bra, hvordan har egentlig middelklassen det?

:o)

Og bare for å være vemmelig med deg: Det er bare *deres* eksklusive sofa mannen sovner på. Bare gi ham hvilken som helst sofa og noe rødvin, så zzzzzz....zzzzz...zzzzz...

God ferie!! :o))

Du var her du også, ja :-) Har en stille stund før jeg skal forlate Katastrofeområdet og krype til seng. Vi er ferdig pakket, men ikke ferdig ryddet....

Ellers må jeg si at middelklassen har det sånn tålelig, men hvis de Rike og Berømte har noe cash til overs, så skal jeg gi kontonummeret, så kan vi få byttet ut sofaen med noe som ikke er like behagelig å sove på ;-)

Nå må jeg vel krype til sengs, nok å gjøre før vi kan sette snuten mot der det er deilig å være norsk....

Natta :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk ikke valgt land ennå, engang! (Vi tilhører kategorien "ikke helt ferdig med å (prøve å) få flere egenfødte barn, men vi kommer hit med tid og stunder, enten det går slik eller sånn....

Men jeg regner med at det blir Korea - saksbehandleren hos Verdens Barn virket ihvertfall helt sikker på at det var det beste for oss.

Dette med at det er landene som krever venneanbefalinger virker jo forsåvidt mer forståelig enn at norske myndigheter skulle kreve det. Men jeg vil tro det må være bortimot overflødig. En venneanbefaling vil vel være positiv uansett - venner ønsker jo det beste for hverandre! Og den vil jo dermed være langt fra nøytral, så hva slags grunnlag den skulle danne, føler jeg meg usikker på.

Men, men - takk for svaret uansett, for så ble jeg litt klokere i dag også.

Hei på deg!

Jeg er langt på vei enig med deg, men ikke helt :-) Det skal nok litt til før noen skriver direkte negative ting i en venneanbefaling *ha-ha!*. Hvis man ikke har ekstremt dårlige venner, da :-) Uansett: både mannen min og jeg kjente oss veldig godt igjen i venneanbefalingene. Jeg tror faktisk at myndighetene i Thailand lærer å kjenne søkerne sine på en fin måte gjennom venneanbefalingene. Det er jo opplagt for alle at de vil være positivt vinklet, men de forteller likevel noe om søkerparet. De "mindre positive" sidene vil jo uansett komme frem i sosialrapporten.

Likevel kan man til tider bli litt frustrert over mengden informasjon giverlandet krever. Men, så synes vi også det var godt å holde på med noe i ventetiden - og har lært mye om oss selv av det vi har vært gjennom og det vi har levert. Jeg synes det er betryggende også at Thailand er grundige.

Men, ting gjøres på forskjellige måter for forskjellige land. Det ene er nødvendigvis ikke bedre enn det andre, men kulturforskjeller, historie og andre ting er nok med å påvirke hva giverlandene krever.

Ønsker deg masse lykke til med det dere skal gjennom! Det er lurt av deg å være her litt allerede nå - kan være en fin del av modningsprosessen for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes, vi ser på Eastenders. Er helt hekta faktisk.

Bare ikke kom her og kom her med noe Hotell Cæsar eller Big brother eller noenting som helst annet, bare gi meg Eastenders, så er det greitt! :o)

PS. Tror du de får Little Mo ut fra fengselet??

Hilsen fra

Siden jeg trodde de skulle slutte serien, trodde jeg at fengselsoppholdet hennes var endel av at flere og flere skulle forsvinne fra serien, slik som Steve og Mel, men det ser jo ikke ut som om det stemmer. Så jada, de får henne nok ut av fengsel nå som Kat ordna det med han dusten av en mann, Trevor...

skal vi be om et eastender forum på dol? hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg trodde de skulle slutte serien, trodde jeg at fengselsoppholdet hennes var endel av at flere og flere skulle forsvinne fra serien, slik som Steve og Mel, men det ser jo ikke ut som om det stemmer. Så jada, de får henne nok ut av fengsel nå som Kat ordna det med han dusten av en mann, Trevor...

skal vi be om et eastender forum på dol? hihi...

Du kan jo prøve Eastenders hjemmesiden på BBC:

http://www.bbc.co.uk/eastenders

Der kan du skrive støttebrev til Little Mo - snakk om å leve seg inn i ting !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...