Gå til innhold

Nye adopsjonstall (2001) fra SSB


thaisol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Biter meg (så klart :-) ekstra merke i Thailand-tallene. Ut fra tabell "3 Adopsjoner, etter barnets kjønn, alder og tidligere statsborgerskap. 2001" ser jeg at det totalt ble gjort 34 adopsjoner fra Thailand i 2001. 20 av disse var gutter og 14 jenter. Ingen var under ett år, men det har nok å gjøre med at barnet først blir adoptert på papiret etter noen mnd i Norge (i tillegg er jo få under året på hentereisetidspunktet). Det som forundere meg mer er at halvparten av jentene og halvpartene av guttene er i aldersgruppen 3-11 år, når det virker som om flesteparten her henter barn i 1-2 års aldersgruppen. Men, det er kanskje en del av barna som er 2 år + noen få mnd som kommer inn under 3-11 år-gruppen?

Her var det mange interessante tabeller :-)

(mye mer interessant å holde på med enn jobben for ventende og 'demotiverte',

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter meg (så klart :-) ekstra merke i Thailand-tallene. Ut fra tabell "3 Adopsjoner, etter barnets kjønn, alder og tidligere statsborgerskap. 2001" ser jeg at det totalt ble gjort 34 adopsjoner fra Thailand i 2001. 20 av disse var gutter og 14 jenter. Ingen var under ett år, men det har nok å gjøre med at barnet først blir adoptert på papiret etter noen mnd i Norge (i tillegg er jo få under året på hentereisetidspunktet). Det som forundere meg mer er at halvparten av jentene og halvpartene av guttene er i aldersgruppen 3-11 år, når det virker som om flesteparten her henter barn i 1-2 års aldersgruppen. Men, det er kanskje en del av barna som er 2 år + noen få mnd som kommer inn under 3-11 år-gruppen?

Her var det mange interessante tabeller :-)

(mye mer interessant å holde på med enn jobben for ventende og 'demotiverte',

Jeg synes også det var overraskende at det var INGEN barn under 1 år fra Thailand. Alderskategorien 3-11 år er vel også litt vel bred-det er ganske stor forskjell på å få en 3 åring og en 10-åring; tror ikke det er mange som er stort eldre enn 3 år fra Thailand. Lurer imidlertid på om det er hentetidspunktet som regnes som adopsjonstidspunkt eller den formelle adopsjonen. Har hørt at den siste papirmølla (etter at man har kommet hjem) også tar minst 1 år - kanskje det forklarer den høye andelen barn over 3 år ???

Tidligere i dag var det to tabeller til på denne linken (tabell 5 + 6). Fant imidlertid ut at tallene der var helt "bort i natta" (der stod det bl.a. at det var bare 4 gutter som ble adoptert fra Thailand i 2001. Sendte SSB en melding om dette - som ble varmt mottatt - og ser at de nå har fjernet disse tabellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var overraskende at det var INGEN barn under 1 år fra Thailand. Alderskategorien 3-11 år er vel også litt vel bred-det er ganske stor forskjell på å få en 3 åring og en 10-åring; tror ikke det er mange som er stort eldre enn 3 år fra Thailand. Lurer imidlertid på om det er hentetidspunktet som regnes som adopsjonstidspunkt eller den formelle adopsjonen. Har hørt at den siste papirmølla (etter at man har kommet hjem) også tar minst 1 år - kanskje det forklarer den høye andelen barn over 3 år ???

Tidligere i dag var det to tabeller til på denne linken (tabell 5 + 6). Fant imidlertid ut at tallene der var helt "bort i natta" (der stod det bl.a. at det var bare 4 gutter som ble adoptert fra Thailand i 2001. Sendte SSB en melding om dette - som ble varmt mottatt - og ser at de nå har fjernet disse tabellene.

Jeg oppdaget samme feilen :-) Jentetallene var og feil! Fint du sa fra, så får vi kanskje rette tall og nye tabller!

Hvordan står det til forresten? Venter utålmodig du også? Eller har du kanskje ikke blitt utålmidig enda?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter meg (så klart :-) ekstra merke i Thailand-tallene. Ut fra tabell "3 Adopsjoner, etter barnets kjønn, alder og tidligere statsborgerskap. 2001" ser jeg at det totalt ble gjort 34 adopsjoner fra Thailand i 2001. 20 av disse var gutter og 14 jenter. Ingen var under ett år, men det har nok å gjøre med at barnet først blir adoptert på papiret etter noen mnd i Norge (i tillegg er jo få under året på hentereisetidspunktet). Det som forundere meg mer er at halvparten av jentene og halvpartene av guttene er i aldersgruppen 3-11 år, når det virker som om flesteparten her henter barn i 1-2 års aldersgruppen. Men, det er kanskje en del av barna som er 2 år + noen få mnd som kommer inn under 3-11 år-gruppen?

Her var det mange interessante tabeller :-)

(mye mer interessant å holde på med enn jobben for ventende og 'demotiverte',

Hei Sibadulla og thaisol. Når dere sier at det ikke er noen barn under ett år så høres jo det litt merkelig ut. Synes å huske at jeg har leste flere ganger i medlemsbladene at det har kommet hjem barn under året. Men det er vel kanskje slik at det er den formelle overtakelsen som skjer etter noen måneder i Norge som teller her. Er ikke det et halvt år etter at man har kommet hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget samme feilen :-) Jentetallene var og feil! Fint du sa fra, så får vi kanskje rette tall og nye tabller!

Hvordan står det til forresten? Venter utålmodig du også? Eller har du kanskje ikke blitt utålmidig enda?

:-)

Hei! Har hatt det så travelt på jobb i det siste at jeg verken har fått sendt særlig med mail eller skrevet mye her inne. Men akk, jo jeg har også fått erfare at ventingen i denne fasen er helt skrekkelig. Selv om tildelingen kom litt brått på, vil jeg nå helst bare reise til thailand og hente han hjem. Det er liksom helt sprøtt dette; å ha en sønn på andre siden av jorden som sitter der og venter på oss. Det første jeg tenker på når jeg våkner er; hvor mange er klokka i Thailand nå - hva gjør gutten min ? og store deler av natta ligger jeg våken og får ikke sove fordi "lille-smil" fyller alle tankene mine. Med fornuften vet jeg at det neppe skjer noe for vår del før november - men man kan jo likevel håpe...Jeg er relativt glad for at tildelingen kom i mai - for sommeren går alltid fort (vanligvis iallefall). Selv om det blir litt tøft økonomisk har vi bestemt oss for å opprettholde ferieplanene for sommeren (Hellas-tur) - skal også en svipp-tur til Italia - og dette gjør forhåpentligvis at tiden går fortere. Når ferien er over har det dermed gått 3 mnd allerede - og hvem vet - kanskje det da skjer noe. Hvordan går det forøvrig med planleggingen av deres Thailand-tur ? Har dere bestemt dere for hotell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Har hatt det så travelt på jobb i det siste at jeg verken har fått sendt særlig med mail eller skrevet mye her inne. Men akk, jo jeg har også fått erfare at ventingen i denne fasen er helt skrekkelig. Selv om tildelingen kom litt brått på, vil jeg nå helst bare reise til thailand og hente han hjem. Det er liksom helt sprøtt dette; å ha en sønn på andre siden av jorden som sitter der og venter på oss. Det første jeg tenker på når jeg våkner er; hvor mange er klokka i Thailand nå - hva gjør gutten min ? og store deler av natta ligger jeg våken og får ikke sove fordi "lille-smil" fyller alle tankene mine. Med fornuften vet jeg at det neppe skjer noe for vår del før november - men man kan jo likevel håpe...Jeg er relativt glad for at tildelingen kom i mai - for sommeren går alltid fort (vanligvis iallefall). Selv om det blir litt tøft økonomisk har vi bestemt oss for å opprettholde ferieplanene for sommeren (Hellas-tur) - skal også en svipp-tur til Italia - og dette gjør forhåpentligvis at tiden går fortere. Når ferien er over har det dermed gått 3 mnd allerede - og hvem vet - kanskje det da skjer noe. Hvordan går det forøvrig med planleggingen av deres Thailand-tur ? Har dere bestemt dere for hotell ?

Kjenner meg VELDIG igjen... Har to klokker for tiden!

Så søtt "navn" på godgutten forresten :-) Vårt "minimannen" blir fortsatt brukt, men mindre. Vårt navn til han har tatt mer og mer overhånd, men det er liksom noe spesielt med vårt første kallenavn til han (kom jo før vårt navn til han).

Vi drar til Hua Hin og Hilton - om vi får plass. Jeg elsker gamle hoteller med sjel, men hørte at det var mye mygg på Sofitel, da hotellet ligger "i trærne"/lavere. Er visst problematisk å sitte ute på balkongene på kveldene der. Vi får heller ta noen middager på Sofitel innimellom :-) Skjer hentereisen i august (noe jeg tviler sterkt på), er det få både fly- og hotellplasser igjen... men, vi skal nok komme oss ned om vi så må dra om månen!!!

Har dere tenkt på hva dere gjør? Ferie i etterkant/forkant? Høres forresten deilig ut med Italia/Hellas i ventetiden - DET hadde jeg behøvd og! :-) Blir nok bare lang-weekender for oss utover. Neste helg på bondegården til venninnen min på vestlandet osv. Men, det er jo nesten det samme som Italia?! :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sibadulla og thaisol. Når dere sier at det ikke er noen barn under ett år så høres jo det litt merkelig ut. Synes å huske at jeg har leste flere ganger i medlemsbladene at det har kommet hjem barn under året. Men det er vel kanskje slik at det er den formelle overtakelsen som skjer etter noen måneder i Norge som teller her. Er ikke det et halvt år etter at man har kommet hjem?

På papiret står det jo 1/2 år, men har hørt at det for mange trekker ut.... Regner med at det er dette som gjør at så mange er i aldersgruppen 3-11.

Fikk mailen din, men rakk ikke svare i går (håper dere andre tilgir denne private meldingen her på DOL). Svar kommer forhåpentligvis i kveld (skal ut med jobben).

klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg VELDIG igjen... Har to klokker for tiden!

Så søtt "navn" på godgutten forresten :-) Vårt "minimannen" blir fortsatt brukt, men mindre. Vårt navn til han har tatt mer og mer overhånd, men det er liksom noe spesielt med vårt første kallenavn til han (kom jo før vårt navn til han).

Vi drar til Hua Hin og Hilton - om vi får plass. Jeg elsker gamle hoteller med sjel, men hørte at det var mye mygg på Sofitel, da hotellet ligger "i trærne"/lavere. Er visst problematisk å sitte ute på balkongene på kveldene der. Vi får heller ta noen middager på Sofitel innimellom :-) Skjer hentereisen i august (noe jeg tviler sterkt på), er det få både fly- og hotellplasser igjen... men, vi skal nok komme oss ned om vi så må dra om månen!!!

Har dere tenkt på hva dere gjør? Ferie i etterkant/forkant? Høres forresten deilig ut med Italia/Hellas i ventetiden - DET hadde jeg behøvd og! :-) Blir nok bare lang-weekender for oss utover. Neste helg på bondegården til venninnen min på vestlandet osv. Men, det er jo nesten det samme som Italia?! :-)))

Sender deg en mail privat !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg VELDIG igjen... Har to klokker for tiden!

Så søtt "navn" på godgutten forresten :-) Vårt "minimannen" blir fortsatt brukt, men mindre. Vårt navn til han har tatt mer og mer overhånd, men det er liksom noe spesielt med vårt første kallenavn til han (kom jo før vårt navn til han).

Vi drar til Hua Hin og Hilton - om vi får plass. Jeg elsker gamle hoteller med sjel, men hørte at det var mye mygg på Sofitel, da hotellet ligger "i trærne"/lavere. Er visst problematisk å sitte ute på balkongene på kveldene der. Vi får heller ta noen middager på Sofitel innimellom :-) Skjer hentereisen i august (noe jeg tviler sterkt på), er det få både fly- og hotellplasser igjen... men, vi skal nok komme oss ned om vi så må dra om månen!!!

Har dere tenkt på hva dere gjør? Ferie i etterkant/forkant? Høres forresten deilig ut med Italia/Hellas i ventetiden - DET hadde jeg behøvd og! :-) Blir nok bare lang-weekender for oss utover. Neste helg på bondegården til venninnen min på vestlandet osv. Men, det er jo nesten det samme som Italia?! :-)))

Selvfølgelig skal vi reise i august. Jeg har begynt å avslutte alle saker på jobb og regner med å benytte de resterende 3 ukene til å avslutte de siste sakene.

Hold motet oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal vi reise i august. Jeg har begynt å avslutte alle saker på jobb og regner med å benytte de resterende 3 ukene til å avslutte de siste sakene.

Hold motet oppe!

Hei!

Motet er oppe, men jeg bare beskytter meg litt :-) Ble så skuffet over at vi ikke kom med juli - orker ikke en sånn nedtur til! Mye har med innstilling å gjøre, og begynner man å tenke høsten, så blir jo alt annet en positiv overraskelse :-) Likevel; jeg vil svært gjerne tro på deg! Nå er rommet klart (blir såååå fint, sukk...), bilsetet er kjøpt og vognen er bestilt og hentes til helgen. Nå kan han komme!!!! Hører dere det, dere der nede i Thailand? *roper høyt*

Synes du er en tøffing, som avslutter jobben og alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Hei!

Ang. det med alderen så må det vel være etter at adopsjonen er gjennomført?? For jeg leste i VB bladet i dag om barna fra Thailand i 2001: 4 var mellom 0 og 1 år, 13 var mellom 1 og 2 år, 4 var mellom 2 og 3 år og 1 var mellom 3 og 4 år. regner med at dette var ved ankomst..?

Forresten så tror jeg vi blir søkere på Thailand, skal ta den endelige bestemmelsen nå i helga. Vet dere hvordan ventetidene er for tiden?

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hei!

Ang. det med alderen så må det vel være etter at adopsjonen er gjennomført?? For jeg leste i VB bladet i dag om barna fra Thailand i 2001: 4 var mellom 0 og 1 år, 13 var mellom 1 og 2 år, 4 var mellom 2 og 3 år og 1 var mellom 3 og 4 år. regner med at dette var ved ankomst..?

Forresten så tror jeg vi blir søkere på Thailand, skal ta den endelige bestemmelsen nå i helga. Vet dere hvordan ventetidene er for tiden?

vennlig hilsen

I medlemsbladet fra VB som kom i posten i dag står det "Tiden fra dokumentene er sendt til utlandet samt tiden fra tildeling til henting varierer veldig, men ventetiden totalt ligger på 12 til 16 måneder."

Vår prosess, fra vi bestemte oss for Thailand til vi hentet gutten vår tok rundt 9 måneder. Vi fikk tildeling to måneder _før_ papirene gikk til Thailand, og måtte etter tildeling vente i overkant av åtte måneder før vi fikk hente hjem gullungen. Total tid fra vi bestemte oss for å adoptere til vi hentet gutten var ett år og ti måneder.

Vår adopsjon kommer nok med på statistikken for 2002 siden vi fikk adopsjonsbevillingen fra SUAK i februar i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ang. det med alderen så må det vel være etter at adopsjonen er gjennomført?? For jeg leste i VB bladet i dag om barna fra Thailand i 2001: 4 var mellom 0 og 1 år, 13 var mellom 1 og 2 år, 4 var mellom 2 og 3 år og 1 var mellom 3 og 4 år. regner med at dette var ved ankomst..?

Forresten så tror jeg vi blir søkere på Thailand, skal ta den endelige bestemmelsen nå i helga. Vet dere hvordan ventetidene er for tiden?

vennlig hilsen

Tror det stemmer det du antar om barnas alder over.

VENTETIDER:

Fra Verdens Barn hjemmesider:

"Tiden fra dokumentene er sendt til utlandet samt tiden fra tildeling til henting varierer veldig, men ventetiden totalt ligger på 12 til 16 måneder."

Jeg har inntrykk av at tiden fra papirene er sendt til Thailand og tildeling varierer enormt; noen får tildeling etter kun få dager/uker, mens andre venter i måneder. Tiden fra tildeling til henting varierer også mye. Rundt juletider var det en del som reiste etter kun 4 mnd, men nå kan det synes som om ventetiden er lenger (ca 6-7 mnd for mange). Etter det jeg forstår, er det max snakk om 10 mnd for øyeblikket. Vi har ventet i 4 mnd 5. juli og håper vi kan få hente i aug/sept. Men, man vet jo aldri...

Ønsker dere lykke til med avgjørelsen! Litt 'farget' så må jeg jo si at barna fra smilets land er vanvittig søte, da :-)))

Hilsen fra en utålmodig ventende,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ang. det med alderen så må det vel være etter at adopsjonen er gjennomført?? For jeg leste i VB bladet i dag om barna fra Thailand i 2001: 4 var mellom 0 og 1 år, 13 var mellom 1 og 2 år, 4 var mellom 2 og 3 år og 1 var mellom 3 og 4 år. regner med at dette var ved ankomst..?

Forresten så tror jeg vi blir søkere på Thailand, skal ta den endelige bestemmelsen nå i helga. Vet dere hvordan ventetidene er for tiden?

vennlig hilsen

Vi vet ikke hvor lenge det tar totalt for vi har ikke hentet hjem gutten vår enda - men vi fikk tildeling 2 mnd etter godkjenningen fra BUFA - og før alle papirene var sendt til Thailand. I VB-bladet står det at man må regne med totalt ventetid på 12-16 mnd -men vi har også blitt fortalt av VB at de ønsker flere søkere på Thailand fordi det er behov for flere foreldre - så ang ventetid tror jeg Thailand er et lurt land. Men de er svært nøye med papirarbeidet i Thailand - så "byråkratiet" tar en del tid der - og det bør vi vel i bunn og grunn være glad for.

jeg har forøvrig også kommet til den konklusjonen at det MÅ være selve adopsjonstidspunktet (vanligvis 6-12 mnd etter man har kommet hjem) som opplyses i SSB's statistikk - i VB-bladet som vi fikk i går stod det at 22 barn ble hentet hjem fra Thailand i 2001 - ikke 34 som i SSB's statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...