Gå til innhold

Omgangssyke, mindre melk?


Sommerblomst

Anbefalte innlegg

Sommerblomst

I forrige uke hadde jeg en real runde med omgangssyke. Etter det virker det som om jeg har fått mindre melk. Stemmer det?

Har en gutt som er nesten 5 mnd. Har startet med litt grøt i går. Han er en stor gutt (8,6 kg) som spiser mye. Når jeg nå har vært oppe 3 ganger om natten over lenger tid fant jeg ut at grøt kanskje hjelper. Har dog litt dårlig samvittighet for dette. Kan jeg starte med grøt nå? Han liker det godt og spiser ned en smaksporsjon uten problemer. Gir han dette på kvelden.

Når de nå begynner med grøt, skal de da ha avføring hver dag? Hva kan jeg eventuelt gi for at han skal unngå forstoppelse?

Prøver å pumpe for å få opp produksjonen igjen. Hvor fort hjelper det som regel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omgangssyke gir stort væsketap, så det er ikke så rart om det tar litt tid før melken øker igjen. Pass på at du får i deg nok væske.

For bare noen få år siden var det helt vanlig å starte med grøt etter 4 mnd. Så lenge han tåler det og det hjelper på natteroen, skal du ikke ha dårlig samvittighet

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære sommerblomst.

Morsmelk er fullgodt som eneste næring frem til 6 måneder om barnet legger godt på seg og mor og barn er fornøyd. Det er du som mor som må vurdere om det å gi grøt er nødvendig. Det er ikke uvanlig med økeperioder hvor barnet vil die oftere. Nattamming er gunstig for å kunne opprettholde en god melkeproduksjon. Om barnet er villig til å suge er barnet den beste å bruke for å øke produksjonen. Vedrørende avføringen så er det ikke uvanlig at det kan gå noen dager. Det skal ikke være nødvendig å gi barnet noe for å få avføring regelmessig. Når det fortsatt får mye morsmelk vil den vanligvis holde seg ganske myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...