Gå til innhold

Delt permisjon ?


thaisol

Anbefalte innlegg

Vi vurderer sterkt å dele permisjonstiden likt - jeg ville selvfølgelig helst ha vært hjemme med gutten vår hele tiden selv - men det vil mannen min også - og når man adopterer er det litt lettere å dele tiden likt mellom seg enn ved egenproduserte barn. Har imidlertid inntrykk av at de fleste velger å la den ene (mammaen) være hjemme likevel -er det andre her som tenker som oss eller er det noen som har negative erfaringer med tilknytningsproblem o.l. ved delt permisjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melis

Vi skal dele permisjonen helt likt. Vi skal jobbe annenhver uke og være hjemme annenhver uke. Det passer fint for oss og for jobben. Og vi håper at barnet blir like godt kjent med oss begge på den måten.

Vi reiser til Kina rundt 20. juli. Oppholdet blir ferie, så har vi 5 uker hjemme sammen som er permisjon. Deretter begynner tidskonto og det at vi jobber annenhver uke. Resten av ferien kommer innimellom. Det varer til neste sommer.

For oss er dette en grei løsning. Den nybakte pappa vil gjerne være hjemme så mye som mulig og det er greit for meg også. Selvfølgelig hadde det vært fint å ha det meste av permisjonen for meg selv, men jeg kan jo ikke akkurat nekte. :o) Det er jo heller ingen grunn til at jeg må være hjemme. Vi stiller helt likt og det kan være godt for oss alle tre at vi er like mye hjemme med henne.

Vi har ikke erfaringen ennå, men vi håper at det skal gå bra mht. tilknytningen. Vi er jo hjemme begge to kvelder og helger, det er bare noen timer om dagen den ene er hjemmefra. Så vi håper og tror at det går fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomaro1

Jeg har en gutt på 7 år fra Korea. Da vi fikk han bestemte vi at min mann skulle være hjemmeværende med førstemann, så skulle jeg være hjemme med neste.

Jeg var kun 100% hjemme de første 6 ukene, som mor MÅ ta.

Min mann jobbet på den tiden fra 6 - 14, slik at han benyttet seg av tidskonto. Dvs at han jobbet fra 06.00 - 10.30 (4,5 t). Han kom hjem og jeg dro på jobb. Jeg jobbet 80% slik at jeg var hjemme om morgenen og var med på helsestasjonen.

Min mann var hjemmeværende i ca 2 år. I etterkant har jeg fått 2 egenfødte så da har jeg vært hjemme 2 år med mellomsten, og er hjemmeværende nå.

I begynnelsen var nok vår eldste sønn mer knyttet til far, men det er han ikke leger, nå som jeg også har vært hjemme.

Det som er flott med adopsjon er jo at begge foreldre er likestilte, begge er ¨på en måte pappaer. Det er en god investering for familielivet å la far være hjemme masse, da får man en mann som vet hvordan det er å ha ansvaret for barn over lengre tid.

Vi har i allefall vært veldig fornøyde med at far har vært hjemme så lenge som han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom hjem i sept. 2001. De første 8-10 ukene klarte vi ved hjelp av ferie, permisjon og reale arbeidsgivere å ha sammen.

Etter dette begynte vi begge i 50% jobb, for så å begge øke til 75% 1.februar. Na har vi altså tidskonto.

Dette har passet oss utmerket.

I forhold til tilknytting har dette vært en fordel, da jeg var foretrukket "sammarbeidspart". Far og sønn har med dette styrket kontakten på et tidligere tidspunkt enn hvis jeg skulle ha gått hjemme.

En annen sak er at denne løsningen passet utmerket i forhold til jobb.

Jeg vil m.a.o. anbefale en slik løsning, men som alt annet det som er best for oss trenger ikke være set beste for andre.

Lykke til !

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal dele permisjonen helt likt. Vi skal jobbe annenhver uke og være hjemme annenhver uke. Det passer fint for oss og for jobben. Og vi håper at barnet blir like godt kjent med oss begge på den måten.

Vi reiser til Kina rundt 20. juli. Oppholdet blir ferie, så har vi 5 uker hjemme sammen som er permisjon. Deretter begynner tidskonto og det at vi jobber annenhver uke. Resten av ferien kommer innimellom. Det varer til neste sommer.

For oss er dette en grei løsning. Den nybakte pappa vil gjerne være hjemme så mye som mulig og det er greit for meg også. Selvfølgelig hadde det vært fint å ha det meste av permisjonen for meg selv, men jeg kan jo ikke akkurat nekte. :o) Det er jo heller ingen grunn til at jeg må være hjemme. Vi stiller helt likt og det kan være godt for oss alle tre at vi er like mye hjemme med henne.

Vi har ikke erfaringen ennå, men vi håper at det skal gå bra mht. tilknytningen. Vi er jo hjemme begge to kvelder og helger, det er bare noen timer om dagen den ene er hjemmefra. Så vi håper og tror at det går fint. :)

Vi deler 40/60. Far er på jobb tre dager i uken, og jeg er på jobb to. Det fungerte kjempefint sist, og vi satser på gjentakelse av suksessen denne gang:-)

Ps. Håper du snart får hente!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delte ikke 50-50, men....

Pappa var hjemme hver fredag gjennom hele permisjonstiden (+ de fire ukene med fedrepermisjon), og jeg var hjemme de andre dagene.

Vi er veldig fornøyde med at også pappa fikk en del av permisjonen, helt fra starten. En dag da bare de to var sammen uten mammas innblanding.....

Neste gang får vel kanskje pappa en dag eller to til i uka......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei thaisol!

Jeg gjorde det mye likt som nsa. Ville bare korrigere et utsagn. Når det er adopsjon, så er ikke de første 6 ukene forbeholdt mor! Derfor gjorde vi det sånn at far begynte på permisjonen under hentereisen, og jeg som jobber i det offentlige, fikk velferdspermisjon, sparte opp ferie ol.

Når vi kom hjem var begge hjemme fullt i et par veker (fortsatt oppspart ferie ol. for mor). Jeg sier meg helt enig i at det var flott. I tillegg kom sommerferien (for far) bare 3 uker etter det igjen! Så vi hadde mye tid sammen alle 3 i begynnelsen.

Etter de første ukene var jeg hjemme 80 % og far hjemme 20 % i et halvt år. En flott ordning dersom det lar seg gjøre for arbeidsplassen. Far og barn fikk tid for seg selv uten meg! Tilknytningen har gått bra, han var nesten like sterkt knyttet til oss begge. Frem til nå, med en liten overvekt til mor, men det var naturlig. Nå er han blitt pappagutt på sin hals....:-))

Etter det begynte vi på tidskonto, og jeg hadde 60 % i litt over et år.

Nå er vi i gang med diskusjonen for nestemann. Det ser ikke ut til at min mann lar seg "avspise" med 20 % denne gangen...*s*

Jeg kan som du skjønner bare anbefale dette. Det fungerte godt for oss ihvertfall.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler 40/60. Far er på jobb tre dager i uken, og jeg er på jobb to. Det fungerte kjempefint sist, og vi satser på gjentakelse av suksessen denne gang:-)

Ps. Håper du snart får hente!!!

Vi kom hjem med vår flotte datter 10.04.02 og hadde da en måned hjemme sammen med henne begge to.

Etter det har pappa vært hjemme to dager i uken og mamma tre dager i uken, og det ser ut til å fungere bra for oss.

Jenta vår var, spesielt i starten, en utpreget pappajente, og jeg er derfor glad for at vi valgte at pappa også skulle være hjemme.

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...