Gå til innhold

Sengetider for 13 åring med sommerferie


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Han forventer at det er greit at han legger seg rundt midnatt, og at han står opp til 12 dagen etter. det synes ikke jeg er akseptabelt.

Normalt er han i seng til 22.00 - og jeg skjønner jo at han ønsker forskjell nå som han har sommerferie.

Noen gode råd om hva og hvordan vi kan løse dette?

Ønsker dere alle en god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår 12 åring trekker gjerne ut sengetiden nå i ferien,og hun sover gjerne til 2-3 tiden neste dag...

Vi voksne foretrekker litt voksentid,og jeg har dermed bestemt at klokken halv elleve er det sengetid,og da skal hun være i seng.

Hun kan kikke på tven på rommet,lese,eller hva hun måtte ønske.

Dette fungerer høvelig bra hjemme hos oss.

Ved å ha fast sengetid slipper man unna endel mas og diskusjoner på kveldstid.

Vår tiåring legger seg også til samme tid,seksåringen har sengetid rundt åtte-halv ni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amalie

Senge tid???

Da jeg var på den alderen la jeg meg når jeg selv ønsket og sov dermed til ut på dagen når jeg hadde sommerferie.

Satt somregel på rommet mitt om kveldene og så på TV eller hørte på musikk eller gjorde noe annet. Kan aldri huske at jeg hadde noe senge tid da jeg var så gammel. Selv i skoleåret la jeg meg når jeg følte meg trøtt. Det ble som regel rundt midnatt. Men den søvnen man ikke fikk i løpet av uka tok man bestandig igjen i helgene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Vi har hatt samme mønsteret tidlgere.Han var oppe til både ett og to tror jeg. Vi la oss jo. Er også dritt lei dette.

Det jeg kommer til å gjennomføre nå er at han kan være opp til senest 12 om kvelden, og han blir vekket kl 10 neste morgen. Det blir bare litt mindre søvn enn ved skolegang, så det burde gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet av at han er oppe til midnatt og sover til klokken 12 så lenge det ikke er noe spesielt som skjer dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor skal du kaste han i seng når det er sommerferie ? hvorfor kan ikke barna være sammen med de voksne ? eller evnt, være for seg selv ? asså, de blir fort nok gamle nok til at de ikke vil være sammen med foreldrene. jeg ser ingen grunn for at han skal måtte legge seg når du sier, og stå opp tidlig neste dag. det er SOMMERFERIE., da skal man "skeie" ut..

og som jeg sa, de blir fort nok så gamle at de ikek gidder være sammen med foreldre.. hvorfor plager det deg at han f.esk sitter på rommet sitt og ser på tv, leser, spiller data eller noe..

"voksen tid" har dere jo hele året ellers.. la nå unga få kose seg de 7 ukene det er ferie.. hvorfor skal de voksne kose seg uten barna ? de må legges seg for at de voksne skal kose seg og ha "voksen tid".. haha.. sludder og vas, det er sommer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen fast tid

Jeg ville ikke forlangt noen "sengetid" for et så stort barn. Det du kan forlange er at de er opplagte til å være med på det som skjer den påfølgende dagen, hvis det er noe som de skal være med på. Og at de gjør noe nytte for seg i løpet av uken (setter på en vaskemaskin, rydder litt, lager en middag etc). Elles må de få bestemme selv hvor mye søvn de vil ha og når de vil ha denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Når det er ferie, så kommer jeg til å ikke ha noen fast leggetid på barna mine. Nå er ikke de i tenårene, men jeg kommer ikke til å sende de i seng kl 1900 når de har ferie.

Og hadde jeg hatt en 13 åring så hadde jeg latt h*n være oppe til enten 2300 eller midnatt.

Men kanskje dere kan møtes på midten, som en annen foreslår.

Jeg synes man kan være litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Når det er ferie, så kommer jeg til å ikke ha noen fast leggetid på barna mine. Nå er ikke de i tenårene, men jeg kommer ikke til å sende de i seng kl 1900 når de har ferie.

Og hadde jeg hatt en 13 åring så hadde jeg latt h*n være oppe til enten 2300 eller midnatt.

Men kanskje dere kan møtes på midten, som en annen foreslår.

Jeg synes man kan være litt mer

Når det er ferie, så kommer jeg til å ikke ha noen fast leggetid på barna mine. Nå er ikke de i tenårene, men jeg kommer ikke til å sende de i seng kl 1900 når de har ferie.

Og hadde jeg hatt en 13 åring så hadde jeg latt h*n være oppe til enten 2300 eller midnatt.

Men kanskje dere kan møtes på midten, som en annen foreslår. Jeg synes man kan være litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Novembermom

Når det er ferie, så kommer jeg til å ikke ha noen fast leggetid på barna mine. Nå er ikke de i tenårene, men jeg kommer ikke til å sende de i seng kl 1900 når de har ferie.

Og hadde jeg hatt en 13 åring så hadde jeg latt h*n være oppe til enten 2300 eller midnatt.

Men kanskje dere kan møtes på midten, som en annen foreslår. Jeg synes man kan være litt mer

Jeg synes man kan være litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg synes man kan være litt mer

Alt i alt, jeg ser ikke problemet med dette når det er ferie. Sikkert fordi det er akseptabelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor er det ikke akseptabelt? Det høres akseptabelt ut for meg.

Mine sønner på 14 og 15 1/2 år har sittet sammen med oss voksne i stua til vi legger oss.

Men de har vært våkne lengre,de har tv og tv-spill på rommet sitt,så det har de styrt selv.

De har våknet av seg selv også (alt fra 10-13.00)

Det synest jeg har gått greit,men vil ikke ha dem på stua,for da får jeg ikke sove,og jeg har 2 småbarn som vekker meg tidlig,og litt hensyn må de jo ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å ha min 12-åring oppe til jeg selv skal legge meg. Så jeg ønsker meg sånn ca 23. men får det ikke alltid til.

Kompromisset er at han trekker inn på rommet sitt i 23-tiden.

Men det er meg. Jeg VET at jeg må ha litt tid for meg selv. Ellers får jeg ikke puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...