Gå til innhold

Hva kjennetegner en fjortis?


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest zumm-zumm

Fjortis er på en måte en "adferdstilstand", som ikke alltid betyr at dekommende er 14-15 år. Man finner fjortisoppførsel/adferd hos folk helt opp i 20-års alderen, og mer...

Det er viktig å ha det klart at det er fjortis som BEGREP du skal skrive om, og ikke om fjortenåringer.

Men det som kjennetegner er fjortis, er fnisete oppførsel, et voldsomt fokus på utseendet hos folk, uniformerte i klesveien, og en søt måte å FRAMSTÅ som voksen på, men likevel gjennomskues fordi de har barnets naivitet og mangel på livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest edna;)

Man merker det veldig godt når de er på fylla i hvertfall..

Da er det de som drikker seg sanselause og skirker/hyler, mange skal rote med flest gutter på samma kvellen og mitt inni alt får de et anfall av at de kanskje er heilt teite og rare og plutslig skal de drepe seg sjøl og skade seg og være som er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ljuvligus

Ser at de er blitt brukbart beskrevet her, bør vel tilføye at svært mange blir oppfattet som "fjortiser" hvis de ikke vet forskjellen på "skj" og "kj" lyder, selv om de er langt mer enn fjorten-femten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius Malfoy

Fjortiser er sånne småunger som drikker seg dritafulle på ei halv øl.

Er det nødvendig å si at jeg HATER fjortiser!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salamon

Fjortis er på en måte en "adferdstilstand", som ikke alltid betyr at dekommende er 14-15 år. Man finner fjortisoppførsel/adferd hos folk helt opp i 20-års alderen, og mer...

Det er viktig å ha det klart at det er fjortis som BEGREP du skal skrive om, og ikke om fjortenåringer.

Men det som kjennetegner er fjortis, er fnisete oppførsel, et voldsomt fokus på utseendet hos folk, uniformerte i klesveien, og en søt måte å FRAMSTÅ som voksen på, men likevel gjennomskues fordi de har barnets naivitet og mangel på livserfaring.

En fjortis (jente) er ekstremt fnisete, har halve tryne klint inn med rouge, pudder, brunkrem, dekkrem, lebestift, lipgloss, kajal, mascara, eye-liner og øyenskygge.

G-strengen er dratt laaaangt over buksa, som forøvrig er av merket Miss sixty, Loise eller Lucky.

Håret er bleket, og hun går absolutt hele tida og brifer med mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tenåring

En fjortis (jente) er ekstremt fnisete, har halve tryne klint inn med rouge, pudder, brunkrem, dekkrem, lebestift, lipgloss, kajal, mascara, eye-liner og øyenskygge.

G-strengen er dratt laaaangt over buksa, som forøvrig er av merket Miss sixty, Loise eller Lucky.

Håret er bleket, og hun går absolutt hele tida og brifer med mobilen

Det at man snakker mye, lenge i mobilen eller sender jævla mange txt. meld. betyr ikke at en er fjortiss!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjortiser går som regel i MissSixty bukser, sminker seg alt for mye, kan ikke forskjell på skj og kj-lyd og skriver sms-språk ikke bare på mobilen, men også når de har fullt tastatur eller skriver for hånd.

De tror de er veldig voksne og viktige.

I fylla er de "sååååå fulle, assa" også vakler de rundt og griner over at "iiiiingen er glad i meg!"

Tyggis er obligatorisk. Og sending av sms i norsk-timen.

Fjortiser sier heller ikke nei til en tur på 18års-grense-utested eller en tur med en eldre, kuuuuul rånegutt (byen kjekkas).

Fjortiser skryter når de får dårlige karakterer. "jeg fikk en to'er, assa, fy faaan, jeg strøyk ikke!!!" (betyr: jeg er driiiitkuuul og populær, har aldri tid til leksene mine).

Fjortisene har som regel veldig god selvtillit, eller de later som de har det. Alle andre er "teite" eller "helt iddddiot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jippiii

Det er sagt veeldig mye bra her, men det er et par ting som er glemt:

*De har alt for små klær, så fettet henger utenfor (det er viktigere å bruke str. 25 i Miss60 enn å se bra ut... eller kanskje de tenker at de ser bra ut så lenge de bruker str 25)

*De snakker dritt om alt og alle og er eksperter på å sende tåpelige "stygge" blikk (og forstår ikke hvorfor de blir ledd av)

*De tar livet dønn alvorlig og er ikke langt fra selvmord (liksom... haha) når kjæresten (som forresten er veldig stygg da.. og dust... og gud så dårlig i senga... men 18 år og gammel nok til å kjøpe øl og røyk) gjør det slutt.

*Det er krise å bli busta. ("FAEN mamma ble såååå sur... jeg har husarrest i x uker ass fy faen... hater mamma.... jævla bitch... (men jeg er egentlig litt redd for henne når hun blir sinna, men det sier jeg ikke høyt))

Lykke til med oppgaven da... Midt i sommerferien??? stakkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenåring

Det er sagt veeldig mye bra her, men det er et par ting som er glemt:

*De har alt for små klær, så fettet henger utenfor (det er viktigere å bruke str. 25 i Miss60 enn å se bra ut... eller kanskje de tenker at de ser bra ut så lenge de bruker str 25)

*De snakker dritt om alt og alle og er eksperter på å sende tåpelige "stygge" blikk (og forstår ikke hvorfor de blir ledd av)

*De tar livet dønn alvorlig og er ikke langt fra selvmord (liksom... haha) når kjæresten (som forresten er veldig stygg da.. og dust... og gud så dårlig i senga... men 18 år og gammel nok til å kjøpe øl og røyk) gjør det slutt.

*Det er krise å bli busta. ("FAEN mamma ble såååå sur... jeg har husarrest i x uker ass fy faen... hater mamma.... jævla bitch... (men jeg er egentlig litt redd for henne når hun blir sinna, men det sier jeg ikke høyt))

Lykke til med oppgaven da... Midt i sommerferien??? stakkar

Husk nå på at ikke alle 13, 14, 15 -åringer er sånn som beskrevet her, ikke alle er fjortiser bare fordi de eri en av disse aldersgruppene. Jeg er 13, og kjæresten min går (gikk) i klassen min, vi starter begge i samme 8.klasse til neste år. Det jeg mener er viktig når man skal ha en kjæreste er først og fremst at man ikke skal være sammen med personen bare på grunn av at man vil ha en kjæreste. Man skal være glad i personen, og det forgår ikke sånn at man har sett hverandre (ikke snakket) en gang, og så sender en kamerat av denne personen en melding hvor det står "vil du bli sammen med han/hun", han jeg er sammen med nå hadde jeg kjent ganske godt i mange år først. Han er kanskje et uvanelig eksemplar av en 13-årig gutt, han er såpass voksen at jentene på hans alder (inkl. meg) kan tenke på han som en potensiell kjæreste - Han er ikke redd for å fortelle meg hva han føler for meg, og han viser at han er glad i meg på mange måter ;) .

Han er heller ikke redd for å presentere meg som kjæresten hans selvom han vet at jeg er ganske upopulær, så bryr han seg ikke om hva andre synes om meg.

Bare sånn at dere skjønner at ikke alle 13, 14 og 15-åringer er fjortiser. Merker at mange tror det , Når noen prøver å sjekke meg opp reagerer jeg med å fortelle at jeg har type og at jeg er 13 år. Da blir alle (av en eller annen merkelig grunn) sure, og kaller meg fjortis. skjønner ikke helt den greia der... men, men,... man skal da ikke forstå alt heller?

mvh. en ikke-fjortis tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jippiii

Husk nå på at ikke alle 13, 14, 15 -åringer er sånn som beskrevet her, ikke alle er fjortiser bare fordi de eri en av disse aldersgruppene. Jeg er 13, og kjæresten min går (gikk) i klassen min, vi starter begge i samme 8.klasse til neste år. Det jeg mener er viktig når man skal ha en kjæreste er først og fremst at man ikke skal være sammen med personen bare på grunn av at man vil ha en kjæreste. Man skal være glad i personen, og det forgår ikke sånn at man har sett hverandre (ikke snakket) en gang, og så sender en kamerat av denne personen en melding hvor det står "vil du bli sammen med han/hun", han jeg er sammen med nå hadde jeg kjent ganske godt i mange år først. Han er kanskje et uvanelig eksemplar av en 13-årig gutt, han er såpass voksen at jentene på hans alder (inkl. meg) kan tenke på han som en potensiell kjæreste - Han er ikke redd for å fortelle meg hva han føler for meg, og han viser at han er glad i meg på mange måter ;) .

Han er heller ikke redd for å presentere meg som kjæresten hans selvom han vet at jeg er ganske upopulær, så bryr han seg ikke om hva andre synes om meg.

Bare sånn at dere skjønner at ikke alle 13, 14 og 15-åringer er fjortiser. Merker at mange tror det , Når noen prøver å sjekke meg opp reagerer jeg med å fortelle at jeg har type og at jeg er 13 år. Da blir alle (av en eller annen merkelig grunn) sure, og kaller meg fjortis. skjønner ikke helt den greia der... men, men,... man skal da ikke forstå alt heller?

mvh. en ikke-fjortis tenåring.

Hei

Det er selvfølgelig ikke slike som deg jeg sikter til. "Fjortis" er først og fremst en "tilstand" og ikke en alder. Jeg har venner som er like gamle som meg (16) som er ultimate fjortiser. Samtidig kjenner jeg mange 14 åringer som ikke er det minste fjortis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Ser at de er blitt brukbart beskrevet her, bør vel tilføye at svært mange blir oppfattet som "fjortiser" hvis de ikke vet forskjellen på "skj" og "kj" lyder, selv om de er langt mer enn fjorten-femten...

jeg kan ikke forskjellen på skj lyden og kj lyden,men jeg er da IKKE fjortiss for det.Ellers har jeg ikke noen andre kjennetegn på fjortiss som står beskrevet over her.Det finnes jo en del som ikke er fjortisser som ikke kan forskjell på skj og kj lyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man snakker mye, lenge i mobilen eller sender jævla mange txt. meld. betyr ikke at en er fjortiss!!!!!!

Ikke glem de utrolig stygge, fæle buffalo platåskoene og hårete leggvarmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest werwe

jeg kan ikke forskjellen på skj lyden og kj lyden,men jeg er da IKKE fjortiss for det.Ellers har jeg ikke noen andre kjennetegn på fjortiss som står beskrevet over her.Det finnes jo en del som ikke er fjortisser som ikke kan forskjell på skj og kj lyden

En person som ikke klarer forskjellen på disse lydene, vil automatisk havne i "fjortis-sekken", UANSETT oppførsel ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygda hvor jeg bor, må være verdens største fjortisparadis..

Her kjører små-jentene rundt i bygdeheltenes superoppstila biler med anlegg til det firedobbelte bilens egenverdi og er drita fulle. Lørdagen skryter de av hvor fyllesjuke de er, og sier til alle sammen at nå MÅÅÅÅ jeg slutte, jeg drikker aaaalt for mye!!! Enda hun kanskje ikke drikker mer enn en gang hvert halvår.

De er TYNNE!!! Da mener jeg TYNNE!!!! (En jente på 180 skal ikke ha en lårvidde på diameteren til en fyrstikk). Så klager de over hvor tykke de er, og det er ikke måte på...

De prøver å bli venner med de eldre(både gutter og jenter) både for at de skal ha nytte av bilene, og også for kanskje å få has på en av bygdas flotteste typer. Pluss at de vil så inderlig gjerne bli oppfattet som voksen(de henger jo med de litt eldre..).

De gjør ingenting på skolen, lekser og denslags er fremmedord. Men jeg har fått inntrykk av at mange gjør skolearb, men sier til venner at de gjør det ikke...

Fjortisberter snakker dritt om ALLE!!! De slarver om hverandre(og andre) og sprer så masse dritt at det er helt utrolig.

Ca 80 % av fjortisene i bygda "mi" lyser SLARVKJERRING!!! Og de fleste av bertene som går rundt i bygda gir meg frysninger.

Et typisk fjortis-tegn er at de uskyldiggjør seg sjøl alt. Hvis hun feks blir gravid, er det HANS feil, hun er jo helt uskyldig.. HAN ville det, hun hadde egentlig ikke lyst...

Jeg hadde en sånn venninne engang, jeg greide henne rett og slett ikke. Hun pulte rundt på hele bygda og klagde til meg hver eneste fredag at "herregud!! jeg må dra til gynekolog på mandag!!! Jeg har sikkert fått all slags sykdommer..." eller "Marita, kan du kjøpe gravidtest til meg?! vær så snill..." og alt er plutselig så dramatisk..

Ellers da... Så er de jo beskrevet ganske bra her... Er glad jeg aldri fikk sjangsen til å være en sånn fjortis... *grøss og gru*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALTFOR MYE sminke og stive hårprodukter.

Går aldri med annet enn Miss Sixty-bukser.

G-strengen langt over buksa.

Tror de ser eldre ut enn de er.

Henger sammen med andre fjortiser, og andre snakker de ikke med.

Synes det er kult med dårlige karakterer, men skal få toppjobb når de er ferdig med skolen.

Later som om de synes det er ekkelt å røyke og drikke og at de prøver å slutte, men gjør det likevel.

Viser gladlig frem stygge sugemerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person som ikke klarer forskjellen på disse lydene, vil automatisk havne i "fjortis-sekken", UANSETT oppførsel ellers.

ER du dum eller!Det finnes da mange andre folk som ikke kan forskjellen på disse lydene.Mora mi kan heller ikke forskjellen,men hun er da ikke fjortis for det.Det er ikke grunnlag nok for å være fjortiss det.Herregud!Tenk deg om litt da.Du hørtes i allefall ut som en fjortiss hvis du påstår at det er en grunn til at man er fjortiss for det.Det finnes en haug andre grunner som kjennetegner en fjortiss enn dette uvesentlige saken her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

En person som ikke klarer forskjellen på disse lydene, vil automatisk havne i "fjortis-sekken", UANSETT oppførsel ellers.

Å!Du er da så dum i hodet.Å IKKE kunne si forskjell på skj- og kj lyder er grunnlag nok til å være en fjortiss en gang.Det er det dummeste jeg har hørt.Det finnes mange andre viktigere fjortissgrunnen som for eks.fnise hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...