Gå til innhold

Måltider til gutter 13 og 16


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Er dritt lei disse ungene mine som ikke gidder (sier de ikke klarer ! he-he) lage seg mat selv.

Nå om sommeren synes jeg jeg kan forlange at de tar seg frokost selv, samt tar frukt eller annet påfyll de trenger i løpet av dagen. Maten sørger jeg for at er i hus.

Om sommeren har vi alltid sen fellesmiddag - så det får de servert hver dag.

Problemet er at eldstemann kan finne på å gå hele dagen uten mat hvis han ikke får den servert. Men jeg har lyst til å sette hardt mot hardt og la han gå sulten så sant han vil. Mener han er stor nok til å ta det ansvaret for lenge siden. Minstemann ordner seg mat når han er sulten (selv om han ikke velger det sunneste).

Jeg har litt vanskelig for å bare 'drite i' det ernæringsmessige ved dette, men jeg kommer jo ingen vei ellers.

Hva med deres unger og mat i sommerferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er mye yngre så de får selvfølgelig mat, men hadde jeg hatt så store barn som dine, så hadde jeg forventet at de klarte å lage seg mat selv.

Synes kanskje du bør sette foten ned før de begynner med å ta deg som en selvfølge - sitter hjemme og venter med brødboksen på at du skal komme å lage mat. Du skal se - de eter vel når de blir sultne. Det får være måte på hvor lenge moren skal gjete om ungene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom min mor smurte/lagde mat til meg i den aldreren der var det fordi jeg var syk eller lignende.¨

Nå må du slutte med dillinga, banke litt vett i dem å gjøre dem til skikkelige menn som lager mat til seg selv og resten av familien inniblandt. Jeg håper for gudsskyld at de gjør husarbeid som resten av familien, ellers må du starte nå!

Den høsten jeg fyllte 17 flyttet jeg på hybel, og hadde ikke jeg lært å lage mat og vaske hus før den tid hadde jeg vel sultet i hjel..

Jeg flyttet sammen med en jente på 18 år den høsten, hun visste ikke en gang om man brukte Zalo eller Ajax til å vaske gulvet...

Nei, stram opp gutta dine, Pronto!

:o) God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten på 13 styrer i en viss grad dette selv.

Det vil si, vi spiser middag sammen - og han får bare ett måltid pr. dag bestående av sjokopopps eller lignende. Ellers så spiser han brødmat når han står opp, og finner seg mat når han er sulten, og kvelds i en passende tid før han skal legge seg. Som oftest spiser han kvelds samtidig som oss.

Jeg smører ikke noe mat til han, men kan selvfølgelig lage til han av og til - på samme måte som jeg kan smøre til mannen min (eller han til meg, som oftest)

Når det gjelder det ernæringsmessige, så sørger vi for at det alltid er mye frukt her - og minner han på at det kan han spise så mye han vil. Resten av vitaminer/mineraler satser jeg på at han får via brødmaten og middagen.

God sommer til deg og guttene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 11 1/2 har ordnet seg frokost selv siden hun var 8 1/2 år. Hun kan også lage en enkel middag til seg selv hvis hun må spise før oss andre fordi hun skal avgårde på et eller annet.

Sønner (og døtre for den saks skyld) som blir vartet opp til de blir voksne, blir sjelden populære som samboere. På tide at guttene dine lærer om livets realiteter

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest guttemamma

Barn sulter sjelden ihjel foran brødboksen. Problemet er vel ikke nødvendigvis at han ikke spiser hele dagen, men kanskje heller at han kjøper seg diverse snop og junkfood underveis....? Jeg har som absolutt krav til min 16 åring at han lager seg frokost (brød, yogurt eller frokostblanding) før han går hjemmefra - sommerferie eller ikke. Har ikke de verste sukkerbombe-rettene i huset, de får i seg nok sukker utomhus.

Men: I den alderen er det helt rimelig å forvente at de lager seg mat og rydder opp etter matlagingen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...