Gå til innhold

Mer om 13 åring og hans opphav :-)


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Har lest med stor interesse svarene jeg har fått ang. vår 13 åring og legging nå i sommerferien.

Han mener at vi er så strenge... og skjønner ingen ting.... og nå lurer jeg på om han har delvis rett. For å være helt ærlig så hadde jeg ikke trodd at så mange av dere ville mene at dette med leggingen var noe han burde kunne styre selv. Jeg lurer og på alderen til dere som har svart, men det er kanskje for å rettferdiggjøre vårt syn :-)

Det er først i år at han har fått lov til å dra "alene" på badestranden sammen med kamerater. Han får ikke spille data spill med 15 års aldersgrense, heller ikke se filmer med 15 års grense (med mindre vi har sett den og vet hva det er)

Jeg kunne ha ramset opp masse her, men skal spare dere for det. Nå skal jeg diskutere litt ang. legging med sønnen og høre hva han sier til dette;

På rommet senest 23.00, lyset av ca 24.00 - og så opp igjen til ca 10.00. Men mor er klar til forhandlinger :-)

Takk for innspill alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Heisann...

Jeg syntes du er en streng mor! På sett og vis bra, men det må da ikke ta helt av!

mange filmer med 15 års grense er ikke skumle.... Og du kan regne med at når du er ute av hans syn, ser han disse filmene..... det kan jeg love deg at han gjør!!! Jeg husker tilbake på meg selv! Og det er da 8 år siden.

Prøv heller å være en venn med din sønn.. Ikke flyg rundt han og vær hauk. Jeg vet at du kommer mye lengre på være en venn, men som også kan sette "normale" grenser. Dette styrker både hans tillit til deg, og ikke minst at han er mer åpen om ting, og ikke evnt. lyver eller lurer deg!!

Jeg snakker av erfaring! Så jeg tror ikke det er anderledes med din sønn.

Lykke til!!

med hilsen Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fortsatt ikke enig med deg i det hele tatt. hvorfor skal han stå opp klokka10 i FERIEN??? legge seg så tidlig.. opp så tidlig.. han har det virkelig strengt etter min mening. la nå guttungen få lov til å vokse opp, la han få bestemme litt sengetider selv (i ferien). liksom, plager det deg at han er våken lengre enn til 24:00 ? hvorfor må han gå på rommet sitt klokken 23 ??

jaja.. håper du er villig til å forhandle møøøøøe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26, så det er bare 13 år siden jeg selv var 13.

Jeg syns det er helt greit at du sier at klokken 23 skal du være på rommet ditt, men så syns jeg også han skal få lov å sove til 12 om han vil det.

Kanskje dere skulle brukt tiden til å kose dere sammen? Spille spill, kort e.l det hjelper ofte på å få samtalene i gang, da vil kanskje 13 åringen sette mer pris på dere og snakke med dere mer enn han har gjort.

Det gjorde iallefall underverker med forholdet foreldre-barn i familien til en venn av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ilse: Jeg syns du er streng. Jeg trodde _jeg_ var streng, men...

Jeg lar min 13-åring være oppe til jeg ser at han er trøtt, og noen ganger er det 11 noen ganger 12 og noen ganger etter det til og med.

Når det er skoledag så legger han seg senest halv ti. Men i ferien så er det ikke noe han må tidlig opp for, så da sover han til han våkner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er aaaalt for streng. Med å ha så strenge grenser kan det i veldig mange tilfeller bare gjøre det verre for deg selv. Å bli kastet i seng om sommeren når alle andre er oppe kan bli oppfattest som ganske brutalt. Da kommer du veldig dårlig ut. Når det gjelder filmer og ting på tv er det bare tull å nekte ham å se for mye. Da ser han de tingene andre plasser og du vil ha ingen kontroll. Jeg vet selv hva jeg snakker om da jeg også hadde meget strenge grenser. Jeg fikk et dårlig forhold til min mor, og det er kjipt å være uttenfor i gjengen når noen ser en film eller en serie som alle snakker om som du ikke får lov til å se.

Det er viktig å finne en mellomting med å være slik som du er å ikke bry seg i det hele tatt. Disse ungdommene er eksperter i å lyge og holde ting sjult for foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er nok ganske påpasselige, strenge, ordentlige - velg selv :)

Min 11-åring har sett utallige 15-årsfilmer med eller uten voksne til stede i et par år nå. Det betyr ikke at han får se hva som helst - jeg ser mye film, har endel kunnskap om film og kan stort sett vurdere ganske kjapt hva som 'er passende'.

Sommerstid er det ikke faste leggerutiner. Noen ganger passer det med rolig voksenstund ganske tidlig (21.30 - 22.00), andre ganger tyner han den til over midnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstreif

Dere er nok ganske påpasselige, strenge, ordentlige - velg selv :)

Min 11-åring har sett utallige 15-årsfilmer med eller uten voksne til stede i et par år nå. Det betyr ikke at han får se hva som helst - jeg ser mye film, har endel kunnskap om film og kan stort sett vurdere ganske kjapt hva som 'er passende'.

Sommerstid er det ikke faste leggerutiner. Noen ganger passer det med rolig voksenstund ganske tidlig (21.30 - 22.00), andre ganger tyner han den til over midnatt.

Hei Ilse

Ja, til og med jeg syns du er for streng.

Jeg har to tenåringer - gutter. En 13 år og en 15 år.

For tiden ferierer de i nord og de ringer hjem og er så fornøyd - tenk vi har vært opp til 01.30 osv. vi har FERIE. Tenk for en frihet å få lov til å bestemme selv og ikke minst få lov til å tøye grensene litt når de nå er blitt tenåringer og eldre.

Ang. voksentid - tenk deg nøye om - det er ikke mer enn 4 - 5 år til du sitter der og har et hav av voksentid og ta av - hva er det en 13 åring stresser deg med etter kl. 22.00?

Ang. filmer med 15 års grense - tror som andre her sier - barn i den alderen klarer å skille mellom virkelighet og fantasi. De lurer deg bare om du ikke spiller litt på lag med dem.

Håper ikke dette ble bare sure meninger fra meg.

Det er ikke og skal vel heller ikke være lett å oppdra barn.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg er 24 år. Og når det gjelder filmer og spill så er det ikke så forferdelig mange som er skumle og ekle. Jeg fikk se skrekkfilmer og sånt med høyere aldersgrense når jeg var 13 år og det har ikke skremt meg.

Så akkurat på det punktet er du kanskje litt streng.

Men jeg skal ikke blande meg inn på det området der :o)

Håper dere kommer fram til en løsning, men jeg synes han burde få bestemme selv :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Jeg er selv 29 år gammel. Jeg synes ikke du er så skrekkelig streng med leggetider, jeg. Nå som det er ferie kan du kanskje lempe på en time eller to, men det er slett ikke galt at du vil ha rammer på legging og stå-opp-tid. Jeg ville nok imidlertid satt grensen for å stå opp litt senere enn 10. Tenåringer trenger mye søvn, det viser all forskning.

Hva angår bading, synes jeg du er for streng. Jeg reiste og badet alene med venninner fra jeg var i 8-årsalderen. Vi var selvsagt veldig vant til sjøen og svært svømmedyktige, og det er nok noe man bør vurdere.

Filmer med aldersgrense er også noe man må vurdere utfra hver enkelt film og modenheten til barnet. Jeg jobber som filmanmelder og vet at en rekke filmer med 15-årsgrense er relativt uproblematiske for en trettenåring å se, mens andre kan være verre. Det beste du kan gjøre der, er å sette deg inn i filmene og prøve å gjøre en vurdering etter hvert. Men uansett vil han kunne se filmer hos kamerater. Dermed bør du først og fremst prate med ham om film og gjøre ham oppmerksom på hvilke elementer som brukes for å skape effekter, og lære ham å se kritisk på det han møter på skjermen.

Uansett hvor du velger å sette grensene: Det viktigste er at du kan prate med sønnen din og fortelle ham _hvorfor_ du sette grensa der du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oriel

Hjelp? Det der høres jo ut som et fengsel! MÅ opp innen kl. 10? Jeg skjønner at det er fordi han ikke skal snu døgnet, men han gjør vel ikke det selv om han legger seg klokken 11-12.

11-tiden på hverdagene i en ferie er ok, men i helgene kan han godt være oppe lenger. Er han fysisk nok aktiv på dagtid, vil han ikke orke å være oppe særlig lenge. Husk hvor hardt et skoleår er for ungdommer! Han har FERIE, og har fortjent det. Leggetider er en ting, men "oppetider" er ikke ferie. La han NYTE det før han blir eldre og må jobbe hele sommeren.

15-årsgrenser er ofte greit så lenge ikke gutten er spesielt lettpåvirkelig for vold etc.

Badestranda alene er vel høyst på tide! Med mindre det er Santa Monica Beach det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...