Gå til innhold

barn med Hepatitt B


Gjest hojenta

Anbefalte innlegg

Gjest hojenta

Hei!

Vet ikke om jeg har havnet på rett sted i denne verden. Men kan hvertfall prøve stille spørsmålet mitt her.

Vanskelig finne informasjon om slikt!

Er det noen her inne som har adoptert, eller har erfaringer med barn med hepatitt B ?

Har en jente på 4 år her som har Hepatitt B.

Har søkt henne i barnehage , og fått plass. Men er vanskelig hvordan vurdere, om hun skal få begynne i barnehagen, og hvordan det skal legges opp.

Er det noen som har erfaringer med å informere alle i nærmiljø om sykdommen?

Er redd det vil gjøre ting så vanskelig for henne, om alle vet. Men på en annen måte, kan det kanskje være best om dette kommer ut nå, at folk får vite. Enn om det kommer ut når hun er så stor at hun forstår oppstyret og vil få problemer på grunn av dette.

Beklager om dette var et spørsmål på helt feil sted. Men er verdt et forsøk håper jeg.

Blir veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er så langt ifra på _feil_ sted!

Jeg vet det er flere med hepatittbarn her, og bl.a. ei med nicket "hep" som har mye å bidra med.

Midt i sommertida kan det vel være så som så med responsen, men prøv igjen om du ikke lykkes nå - svar får du garantert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om to her inne på DOL som har barn med hepatitt B, jeg er den ene og "hep" (som sikkert kommer til å la høre fra seg i løpet av en dag eller to) er den andre. Så dere er hverken feilplassert eller alene!

Når det gjelder barnehagestart, så har dere ingen opplysningsplikt som helst! Det er det nemlig smittevernlegen i kommunen deres som har. Dermed kan dere overlate hele ansvaret for info til ham/henne, hvis dere ikke ønsker å gjøre det selv. Hvis barnet er under tre år, skal alle barn på avdelingen tilbys vaksine, ergo må da foreldrene informeres om at barnet ditt er bærer.

Vårt barn var fylt tre da h*n begynte i barnehagen. Styrer i barnehagen ble informert om at h*n hadde hepB, slik at de nødvendige forholdsregler kunne taes. Hovedregelen er at alle barnehager og skoler i utgangspunktet skal ha så gode rutiner at ekstra tiltak for barn med hepB ikke skal være nødvendig.

Når det gjelder å informere "alle" om at barnet ditt er bærer, så bør du tenke deg godt om først. Dessverre er det slik at hepatittB er en smule tabubelagt, folk flest vet lite om dette. Jeg har f.eks hørt om tilfeller der folk begynte å ta ungene sine ut av barnehagen da de fikk vite at ett av barna var bærer av viruset. Så tenk litt fram og tilbake først!

Vi har valgt å informere veldig få om dette, og da dem som vi har vurdert dithen at de _kan_ ha en liten risiko for å bli smittet. For vårt vedkommende har det vært besteforeldre og dagmamma. Vi har forklart hva dette er for noe, hvordan det smitter og hvordan man kan beskytte seg. De som vet det, har tatt dette helt rolig.

Så med andre ord: Fortell det kun til de som behøver å vite det, det er som regel mennesker som har såpass mye med barnet ditt å gjøre at de er i stand til å se mennesket bakom viruset. For de litt mer "perifere" er smitterisikoen lik null, samtidig som engstelsen fort kan bli omvendt proporsjonal...

Det finnes for øvrig et nettverk av foreldre til "hepatitt-barn", den andre "hep" kan hjelpe deg med mailadressen dit. Jeg husker den selvfølgelig ikke i farta, der ser du hvor opptatt vi er av dette sånn i det daglige... ;-)

Men viktigst av alt: Kos deg med go'jenta di, og spør villig vekk hvis du lurer på noe mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som HepB har skrevet er det jeg også vet - det eneste jeg kan bidra med i tillegg er adressen til mail for "gruppa" vår:

[email protected]

(vanskelig å huske da hepB!! :o))

Har selv et barn som begynte i barnehage FØR h*n var tre år og kan bidra med erfaringer både om foreldres reaksjoner og jobbing med "øvrigheta"

Det jeg vil si til slutt er at livet vårt er uproblematisk, ikke minst takket være andre i dette forumet med folk i samme situasjon.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som HepB har skrevet er det jeg også vet - det eneste jeg kan bidra med i tillegg er adressen til mail for "gruppa" vår:

[email protected]

(vanskelig å huske da hepB!! :o))

Har selv et barn som begynte i barnehage FØR h*n var tre år og kan bidra med erfaringer både om foreldres reaksjoner og jobbing med "øvrigheta"

Det jeg vil si til slutt er at livet vårt er uproblematisk, ikke minst takket være andre i dette forumet med folk i samme situasjon.

hilsen

Vanskelig å huske, du liksom! *geiper*

Den skal du få igjen!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å huske, du liksom! *geiper*

Den skal du få igjen!! ;-)

uffda - du kan tro jeg ble redd nå - bare kom å ta meg :o)

Det går bra med dere?

mailer deg snart!

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...