Gå til innhold

Hun sover hele natten...


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Min tre uker gamle datter sover altså hele natten. Jeg nyter jo det, men synes jo det er vel tidlig. Ammingen går som en drøm. Kan jeg la henne sove med god sammvittighet?

Nå de siste dagene har hun spist godt ca. hver fjerde time på dagtid. Siste kveldsmåltid tar hun i 23-tiden, og sover da til ca. 6.30. Hun var 3990 gr ved fødsel, og jeg ser at hun har lagt godt på seg uten at jeg har veid henne.

De første ukene spiste hun hyppig på dagtid, men har ikke forlangt mer enn ett måltid på natten uansett.

Men bør jeg vekke henne om natten for ett måltid?

Hun er forøvrig en svært fornøyd unge, og har to ganske lange våkne perioder i døgnet.

En periode på morgenen etter frokost, og en på kvelden før siste kveldsmåltid.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Friske, fullbårne barn som legger på seg normalt, skal få regulere selv. Nyt det så lenge det varer og ikke finn på å vekke henne. Den rytmen der ved 3-ukers alder kan mange bare drømme om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke vekke

Du må ikke finne på å vekke barnet! :-)

Nyt det, og fortsett å følge opp den gode døgnrytmen! Pump deg heller litt om natten hvis du har spreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er like heldig som jeg var med mi første jente : )

Jeg tok kontakt med helsesøster den gang , og svaret var : la henne sove!!

Hun er nå 10 år med fremdeles godt sovehjerte...

Kos dere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vekker ikke et barn på over fire kilo, selv om de er fhv nyfødte! Det er totalt unødvendig. Så du lar henne bare sove, helt trygt. Sult ville vekket henne.

Man vekker bare barn som har spesielt stort behov for hyppig og regelmessig amming.

Selv fikk jeg en sønn en måned for tidlig, og han veide 2,8 kilo. Da ble jeg anbefalt på barsel av jordmødre o.l. å amme han minst hver tredje time døgnet rundt, også om natten. Så da anbefalte de å vekke barnet dersom han ikke våknet selv da. Dette skulle jeg imidlertid bare gjøre helt i starten, de første ukene. Så snart han passerte "vanlig" fødselsvekt, rundt 3½ kilo, kunne jeg la han styre nattammingen selv.

Det ble aldri noe problem å måtte vekke han forresten...han vekket meg og pep etter mat døgnet rundt annenhver time, han! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære ikke undertegnet. Barn som får mat når det ønsker, suger og slipper brystet selv og er tilfreds , har rikelig med lys urin, minst 5-6 gode våte bleier i døgnet og opptil 3 gode porsjoner med sennepsgul avføring viser tegn på god ernæring og trivsel i denne alderen. Det er vanlig å amme 8-12 ganger i døgnet, men det er store individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...