Gå til innhold

Sengevæting?


Gjest Anders

Anbefalte innlegg

Gjest Anders

Jeg er en gutt på 15 år som har fått et ubehagelig problem.

Når jeg våkner om morningen er underbuksa mi våt av urin,

og det kommer flekker på sengetøyet. Dette har vart i over

3 måneder nå, og det skjer hver natt. Jeg har ikke fortalt

det til noen, for det er ganske pinelig. Kommer det til å

gå over av seg selv, hva skal jeg evt. gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gutt19

Hei

Eg er en Gutt på 19år,

Eg begynte selv og lekke litt på natten, bare litt slik du beskriver, da var eg vel rundt 17år gammel, etter en stund ble dette mye verre, eg våknet om morgene og sengen min var helg gjennombløt noen ganger

det gikk nesten 5 mnd fra eg begynte og lekke til det ble helt gale

da ringte eg til lege og spurte hva eg skulle gjøre, da fikk eg beskjed om møte opp dagen etter, dette viste foreldrene mine ikke om enda. Da eg kom til legen tok eg en del prøver og snakket litt med legen "HUSK: leger har taushetsplikt og kan ikke gå videre med informasjonen til foreldrene dine uten ditt samtykke"

Etter en-to dager fikk eg et brev fra legen der det stod at prøvene var helt fine,

Eg snakket litt til med legen samme dagen og vi ble enige om at nå måtte eg si noe til foreldrene mine, eg tok motet til meg og gikk ned til foreldrene mine, eg var livredd at dei skulle bli sinte men det ble di faktisk ikke, Dei forstod problemet mitt og støttet meg 100%.

men nok om det,

Du bør gå til legeså fort som mulig og ikke vær redd for å si noen til foreldrene dine.

Mine problemer og natten ble verre og nå er eg nødt til og bruke hjelpe middel om natten,

Ikke vær redd vi er ikke alene, les mer om inkontinens på www.tena.no der har dei tips og du kan bestille prøver på hjelpe middel,

Eg selv bruker bleie om natten, noe eg ikke likte i begynnelsen men nå er eg faktisk vandt til det og eg vet at det er til hjelp

Håper dette hjelper deg, bare spør om det er noen du lurer på, eg skal skjekke ofte.

Hilsen

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders

Hei

Eg er en Gutt på 19år,

Eg begynte selv og lekke litt på natten, bare litt slik du beskriver, da var eg vel rundt 17år gammel, etter en stund ble dette mye verre, eg våknet om morgene og sengen min var helg gjennombløt noen ganger

det gikk nesten 5 mnd fra eg begynte og lekke til det ble helt gale

da ringte eg til lege og spurte hva eg skulle gjøre, da fikk eg beskjed om møte opp dagen etter, dette viste foreldrene mine ikke om enda. Da eg kom til legen tok eg en del prøver og snakket litt med legen "HUSK: leger har taushetsplikt og kan ikke gå videre med informasjonen til foreldrene dine uten ditt samtykke"

Etter en-to dager fikk eg et brev fra legen der det stod at prøvene var helt fine,

Eg snakket litt til med legen samme dagen og vi ble enige om at nå måtte eg si noe til foreldrene mine, eg tok motet til meg og gikk ned til foreldrene mine, eg var livredd at dei skulle bli sinte men det ble di faktisk ikke, Dei forstod problemet mitt og støttet meg 100%.

men nok om det,

Du bør gå til legeså fort som mulig og ikke vær redd for å si noen til foreldrene dine.

Mine problemer og natten ble verre og nå er eg nødt til og bruke hjelpe middel om natten,

Ikke vær redd vi er ikke alene, les mer om inkontinens på www.tena.no der har dei tips og du kan bestille prøver på hjelpe middel,

Eg selv bruker bleie om natten, noe eg ikke likte i begynnelsen men nå er eg faktisk vandt til det og eg vet at det er til hjelp

Håper dette hjelper deg, bare spør om det er noen du lurer på, eg skal skjekke ofte.

Hilsen

Thor

Jeg er ikke veldig lysten på det å starte med bleie. Finnes det ikke noen andre alternativer? (har forresten ikke snakket med foreldrene mine enda, jeg syntes det er så flaut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Siri Harket, uroterapeut

Til Anders.Jeg forstår at dette oppleves som et problem.Det jeg lurer litt på er om du er sikker på at det er urin som kommer. Det kan også være at du har sædavgang i søvne,noe som ikke er uvanlig. Dersom det er urin som kommer bør du se litt på toalettvanene dine på dagen. Sørg for og ikke drikk for mye væske om kvelden før leggetid.Gå også alltid på toalettet som det siste du gjør før du legger deg. Det kan være lurt å ta dette opp med legen.Det finnes noen tabletter som er på på å redusere urinproduksjonen om natten som kanskje kan hjelpe. Dette kan du diskutere med legen om du ikke blir bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...