Gå til innhold

Spm. ang. ferieavikling i forbindelse med permisjon


Anka

Anbefalte innlegg

Jeg regner med å få tildeling nå i løpet av få uker.For å strekke ut min permisjonstid har jeg valgt å spare opp ferien min slik at jeg tar ut mine oppsparte 6 uker med ferie når jeg får tildeling, for så å begynne på min permisjon når vi kommer hjem med barnet. Dette gjorde jeg uten problemer ved min første permisjon, men nå har vi fått en ny personalsjef i bedriften som ikke er helt enig i min løsning.

Jeg har avklart denne løsningen i samråd med min sjef, som også mener dette er en løsning som er til fordel for min arbeidsplass.

Tanken vår er at min vikar skal begynne i min stilling når jeg går ut i ferie.På denne måten sikrer vi at min arbeidsplass ikke går uten en person i min stilling i en overgangsperiode.

Så til poenget i min lange utreding - personalansvarlig mener at min vikar ikke kan begynne i min jobb før jeg har avviklet min ferie!!! (med begrunnelse i økonomi) dette skaper mange uforutsette problemer for meg og min arbeidsplass, og har gjort meg ganske forvirret.Hvis hun ikke endrer standpunkt må jeg sannsynligvis går ut i ferie snart, slik at jeg får tatt ut ferien min innen midten av august.

Er det noen som har noen erfaringer å dele i forbindelse med denne problemstillingen?

Hvordan har dere løst forholdet mellom ferie, permisjon og vikar?

Håper dere kan hjelpe meg med noen gode argumenter jeg kan bruke overfor min personalsjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, denne problemstillingen skapte hodebry hos meg også, til det viste seg at det gikk helt greit. Jeg tar ut ferie først, og går ut i permisjon rett etterpå.

Argumentet for å gjøre det sånn, er at man har noen i min stilling hele tiden mens jeg er borte, og at det er greiere for bedriften å ha meg borte i en lang periode, enn flere korte. Det gir kontinuitet.

Dersom argumentet hos personalsjefen er at de skal spare penger og ikke ha noen der i din ferie, må det vel være det samme om de sparer de pengene nå, eller senere?

Jeg ville sjekket hvilke rettigheter jeg hadde hatt, og hvilke motrettigheter arbeidsgiver har. Det vet noen sentralt i fagforeningen din sikkert alt om, ev. LO.

Dersom dette er gråsone, kan du argumentere med at man kan vise velvilje. Som adoptivforeldre belaster du dem hverken med å bli sykemeldt under svangerskapet, bruke arbeidstid til å oppsøke lege i svangerskapet, eller kreve ammetid når du er tilbake i jobb igjen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brudd i permisjonen etter noen måneder, for så å ta ut ferie i 4 uker. For oss var det mest praktisk i og med at vi ville være sammen mens far tok ut pappapermisjonen. Etter mine 4 uker ferie fortsatte jeg med permisjonen.

Hva om du argumenterer for denne løsningen i stedet? Og på grunn av din spesielle situasjon, søker du om å få overføre mere enn 14 dager til neste år, hvis du ikke får tatt ut all ferien i dette året. Evnt. 'garanterer' du at du vil ta ut ferien innen utgangen av dette året, slik at et brudd i permisjonen vil være rundt årsskiftet.

På denne måten kan arbeidgiver trygt sette inn vikaren med det samme, og du tar permisjon. Ferie har du jo oppspart og skal avvikle 'åkke som' :-)

Har du søkt velferdspermisjon i forbindelse med hentereise? Eller var meningen å ta ferie for reisen?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..det skulle ikke bety så mye for økonomien om du tar ferien rett før, eller midt i permisjonen. Den eneste gode forklaringen jeg kan se på personalsjefen din sin argumentasjon er at dersom du tar ferien din nå, og så jobber igjen, for så å gå i permisjon, så får du ingen ferievikar? Stemmer det? Vips, så må du jobbe overtid før og etter ferien din for å få arbeidet unna, og vips, så har sjefen spart 6 uker med vikarlønn....

Iflg ferieloven har du vel krav på 3 uker mellom mai og september, så de resterende 3 trenger du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...