Gå til innhold

kyssesyken


Gjest lilla

Anbefalte innlegg

Gjest lilla

heisann

lurte på om det er noen som har noen erfaringer angående kyssesyken.

har akkurat fått vite at jeg har det nå og kommer sikkert til å slite med det resten av sommeren også.

noen tips? råd? kan jo ikke nyte alkohol hvis lever'n min er råtten (har ikke fått svar på leverprøvene enda..)

takk for seriøse svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

angel_heart

Dette kommer jo an på hvor sterkt rammet du er av sykdommen. Jeg har hatt den, men jeg var veldig svakt rammet jeg da.

Det er vel slik at man ikke skal drikke eller trene før man er friskmeldt.

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal ikke drikke, trene, stresse eller noe.. en venninne av meg fikk det, og hun fikk ikke jobbe engang..

må ta det helt med ro, og vente på å bli frisk.. og det tar desverre tid :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilla

Du dør vel ikke om du må være edru noen måneder? Gjør du vel?

har da ikke sagt at jeg ikke klarer meg uten alkohol noen mnd.

nå er det sommer, og det fører ofte til grillfest. du burde skjønne at det å nyte en iskald øl i sommervarmen med vennene dine mens du venter på at grillmaten din skal bli ferdig, gir deg skikkelig sommerfølelse!

det er i hvert fall noe av innholdet i de fleste sommerferier jeg har hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilla

Dette kommer jo an på hvor sterkt rammet du er av sykdommen. Jeg har hatt den, men jeg var veldig svakt rammet jeg da.

Det er vel slik at man ikke skal drikke eller trene før man er friskmeldt.

God bedring :)

ja. dette vet jeg jo egentlig.

det jeg lurte på var jo mere om du prøvde alkohol mens du hadde sykdommen og om det var så ille som alle leger skal ha det til å være osv.

ellers takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilla

du skal ikke drikke, trene, stresse eller noe.. en venninne av meg fikk det, og hun fikk ikke jobbe engang..

må ta det helt med ro, og vente på å bli frisk.. og det tar desverre tid :-o

ja, takk for svar.. ikke gjøre noen ting som helst. det høres jo morsomt ut..

foreldrene mine fikk helt panikk når de hørte jeg hadde fått kyssesyken.

nå trur de ikke jeg kan røre meg en meter uten å dø av utmattelse, men nå er det jo sommer og jeg vil ikke kaste bort hele sommer'n min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, takk for svar.. ikke gjøre noen ting som helst. det høres jo morsomt ut..

foreldrene mine fikk helt panikk når de hørte jeg hadde fått kyssesyken.

nå trur de ikke jeg kan røre meg en meter uten å dø av utmattelse, men nå er det jo sommer og jeg vil ikke kaste bort hele sommer'n min:)

hehe du kan jo gjøre noe, men du skal ikke stresse og trene osv.. ta det helt med ro. du skal ikke ligge i soffaen i 6 mnd lixom. men husk, IKKE STRESS!!! da blir det verre.. tenk på leveren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

micaela1365380348

Heihei!

Jeg fikk kyssesyken for 3 år siden, uken før sommerferien begynte. Ble hardt rammet, lå med feber og oppkast i 2 uker! Ikke særlig behagelig kan man si.. Etter det var jeg slapp et par uker, så følte jeg meg helt 100% igjen, og hadde ikke lyst til å ikke gjøre ting jeg hadde lyst til, f.eks trene, drikke alkohol osv.. Så jeg rådførte meg med noen leger, håpte at EN av de ivertfall ville si noe positivt! Men alle kom med det samme. Nemelig at det var liten risiko at noe skulle skje, men hvis det skulle skje noe, så var det alvorlig! Kunne komme tilbake til stadiet nummer en (som for meg var ukevis med feber og oppkast) eller milten (eller var det lever?!) kunne sprekke og noe greier.. Så eg fortsatte å ta blodprøve hver 3 uke for å sjekke hvordan jeg lå an, og ventet med alkohol og trening til eg var friskmeldt ca 2 måneder etter det begynte. Hadde en bra sommer jeg, var ikke så ille å bare slappe av egentlig.. :)

Håper du fikk LITT hjelp ivertfall..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvitsymra

Heisann!

Jeg hadde kyssesyken for noen måneder siden. Både venner og familie ble engstelige for meg. Jeg ringte til slutt legestudentene på SUSS og fikk svar på spørmål.

Her er noen av svarene:

Føler man for å gå en tur eller drive med lett aktivitet, kan man det. Men leveren er oppspilt at mye blod akkurat nå, og faller man eller slår seg mot mageregionen, kan leveren faktisk sprekke. Ungdom er som oftest mer utprøvende og aktiv, og derfor blir de på sterkeste bedt om å holde seg i ro.

Det er leveren som bryter ned alkoholen man drikker. Når dens funksjon er sterkt redusert under kyssesyken, klarer den ikke å fjerne giften fra kroppen så effektivt som før. Dessuten kan leveren få varige mèn.

Ta vare på deg selv, ungdom!

Vil råde deg å begynne med Olivenblad ekstrakt (East Park) og Imunil (Herba plus) for å ta knekken på viruset som herjer i kroppen din.Du finner de på helsekostbutukker.

God sommer!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilla

Heisann!

Jeg hadde kyssesyken for noen måneder siden. Både venner og familie ble engstelige for meg. Jeg ringte til slutt legestudentene på SUSS og fikk svar på spørmål.

Her er noen av svarene:

Føler man for å gå en tur eller drive med lett aktivitet, kan man det. Men leveren er oppspilt at mye blod akkurat nå, og faller man eller slår seg mot mageregionen, kan leveren faktisk sprekke. Ungdom er som oftest mer utprøvende og aktiv, og derfor blir de på sterkeste bedt om å holde seg i ro.

Det er leveren som bryter ned alkoholen man drikker. Når dens funksjon er sterkt redusert under kyssesyken, klarer den ikke å fjerne giften fra kroppen så effektivt som før. Dessuten kan leveren få varige mèn.

Ta vare på deg selv, ungdom!

Vil råde deg å begynne med Olivenblad ekstrakt (East Park) og Imunil (Herba plus) for å ta knekken på viruset som herjer i kroppen din.Du finner de på helsekostbutukker.

God sommer!!

mvh

Legen sier det ikke er noen medisiner osv som kan knekke viruset.. Hjelper virkelig de tingene du anbefalte? Eller er det bare "kjerringråd"?

Takk for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...