Gå til innhold

!8 år (adhd) og sommerjobb. Hjelp!


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Min kjære nevæ har adhd, og har sommerjobb i vår by og bor hos oss nå. Dette startet svært bra, men har tilspisset seg raskt.

Han liker ikke sjefen, og har en ganske stressende arbeidsdag. Han får ikke pauser (bortsett fra en kjapp røykepause) og kommer hjem uten å ha hatt matpause. Altså går han i 7 timer uten mat.... og humøret er definitivt der etter.

Han bruker ikke medisin nå lenger, og jeg ser vel egentlig ikke helt poenget heller.

Men, hva kan jeg/vi gjøre for å hjelpe han i denne situasjonen? Nå støtter vi han i at en arbeidsdag uten pauser og mat ikke er bra, men at han må ta dette opp med arbeidsgiver på en saklig måte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Martine

Du har fått linker til det juridiske på Åpent Forum.

Han bør be om kontrakt, slik at dere vet hva dere har å forholde dere til.

En fridag i uken har han krav på, samt overtidsbetaling hvis han jobberover 40 timer i uken. Og han har krav på spisepause hvis han jobber over 5,5, timer om dagen.

Han bør passe på slik at han er tilstede og obs når det foreslås spisepause, og at han ikke bruker denne til annet (røyking, somling, ærend osv)

Dette er jo en test på hvordan han vil klare en vanlig arbeidsrutine, og om han må ha ting spesielt tilrettelagt.

Hvis han føler at han sliter mer enn sine kollegaer, bør han vurdere å snakke med sjefen og si han har adhd, og at for ham er det viktig med noen rutiner, å spise mat ved lunsjtid osv. Det er mye ryddigere enn å la det gå så langt at han kommer opp i krangel. Han kan jo bare si at han ikke takler lavt blodsukker (som vi alle får når det går for lang tid mellom måltider) og at han trenger en lunsjpause midt på dagen. Hver dag.

Jeg ville diskutert det med hans freldre før jeg ivoverte meg i saken (snakket med sjefen hans). men tipset om å dukke opp og invitere ham med deg på en tyve minutters lunsj er jo ikke så dum, hvis dere ikke kommer frem med kravet om pause, og du ønsker å si til sjefen at han må få spise i løpet av dagen.

Det er veldi vanlig å jobbe 21 dager i strekk når man har tre ukers sommerjobb, de færreste ønsker fri i løpet av en såpass kort periode, de fleste unge ønsker å tjene mest i løpet av den tiden (når det bare er tre uker). Men han har krav på en dag fri i uken hvis han vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...