Gå til innhold

Vi vil at 'den nye pappaen' skal adoptere


Gjest 2barnsmor

Anbefalte innlegg

Gjest 2barnsmor

Jeg er gift med verdens flotteste mann, og vi har et barn sammen på 4 mnd. Jeg hadde et barn fra før på 6 år.

Den eldste's far har aldri vært i bildet. Han har nektet på farskapet og dermed måtte vi ta DNA test for å bevise at han faktisk var faren. Det er en lang historie, men for å gjøre den kort, ble det rettsak, så fusket han på blodprøvene, for å prøve å lure seg unna. Men den 3dje gangen måtte han møte meg for at vi skulle se at han var den han var, og da ble det fastsatt farskap. Men han har aldri erkjent det, og aldri betalt barnebidrag. Ikke har vi hatt noen som helst kontakt.

Jeg har alltid hatt eneansvaret for mitt eldste barn, helt til min nåværende mann ble 'den nye pappaen'. Den eneste pappaen barnet har kjent til i sitt liv.

På dette grunnlaget, ønsker jeg å vite hvordan han kan få adoptere barnet, og hvordan vi må gå fram? HVor skal vi henvende oss? Er det mulig å få adoptert uten den biologiske fars samtykke? Det kan nemlig bli veldig vanskelig å få bio.faren til å underskrive, ettersom han er ikke å få tak i som jeg vet om.

Noen som vet?

Håper på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut i fra det du sier angående biol. far tror jeg uten at jeg vet sikkert, at saken er grei, da han ikke har betalt eller vist interesse for barnet.

Men det vil nok gå lettest om dere kontakter fylkesmannen .Jeg vet at de kunne ordne opp i slike saker før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er BUFA som nå har med denne type adopsjon å gjøre. Tidligere var det fylkesmann.

På hjemmesiden deres kan du klikke deg fram til mer info. Her vil du også finne reglene. De bør også være behjelpelig med info. per tlf. / post / epost. Adr./tlf på hjemmesiden.

http://www.suak.no

Hvis jeg har forstått reglene riktig, må det rettslig dom til for å gjennomføre en adopsjon uten forelderens samtykke.

Et eller annet sted finnes biol. far, så det burde være mulighet for offentlig myndighet og finne han. Slik du beskriver situsjonen vil han nok bare være glad for å kunne fraskrive seg alt juridisk ansvar for barnet.

Hvis det mot formodning ikke går å oppspore ham, vet jeg ikke hvilke regler som gjelder. Her kommer BUFA inn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...