Gå til innhold

Amming - Alkohol


Gjest Litt usikkert

Anbefalte innlegg

Gjest Litt usikkert

Jeg fødte en stor gutt i januar, så han er nå litt over 5 mndr.

I løpet av svangerskapet rørte jeg ikke alkohol.Etter at han ble født har jeg så og si tatt et glass (eller to) hver kveld.

Jeg har blitt beruset kanskje tre ganger i løpet av disse månedene.

Er dette skadelig? I sydligere land er det helt vanlig.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Vet ikke om det er direkte skadelig, men det er vel en grunn for at det anbefales avhold også i ammeperioden. Ett til to glass hver eneste kveld synes jeg høres mye ut.Alt du drikker går over i morsmelka. Hvis du drikker hver kveld, får også barnet i seg alkohol hver dag.

Mulig jeg er prippen, men jeg ser ikke noen grunn til å drikke hver kveld når man ammer. En fagperson kan selvfølgelig gi deg mer konkrete svar enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at (selv litt) alkohol hver eneste dag kan være skadelig. Hvilke skader det er snakk om varierer, men lese/skrive vansker og ad/hd blant annet.

Det anbefales ikke, men klart det er forskjell på barn og folk. Noen tåler det, andre ikke. Hvis du absolutt må drikke hver kveld, også i denne perioden, kan du ikke klare deg med f.eks 1/2 glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest promille

Det kommer jo an på hvor fort du ammer etter at du har drukket. Melken din har alltid samme promille som blodet ditt, det vil si at om du drikker en kopp te eller et glass vin om kvelden, så inneholder uansett melken din ingen promille om morgenen.

Har du null i promille, har melken null i promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er direkte skadelig, men det er vel en grunn for at det anbefales avhold også i ammeperioden. Ett til to glass hver eneste kveld synes jeg høres mye ut.Alt du drikker går over i morsmelka. Hvis du drikker hver kveld, får også barnet i seg alkohol hver dag.

Mulig jeg er prippen, men jeg ser ikke noen grunn til å drikke hver kveld når man ammer. En fagperson kan selvfølgelig gi deg mer konkrete svar enn meg.

Jeg tar gjerne også et glass vin i ny og ne, men venter 3 timer med å amme for hvert glass jeg tar. SÅ hvis jeg akkurat har lagt datteren min, kan jeg ta ett glass og så amme henne senere på natten. Har jeg tatt flere glass, gir jeg henne flaske på første amming etter at jeg har lagt henne. Jeg vet ikke så mye om skadevirkninger ved amming når en har drukket, men jeg tror litt alkohol ofte er verre enn mye få ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...