Gå til innhold

18 år og bo hjemme


Gjest Jamma

Anbefalte innlegg

Gjest Jamma

Heisann...

Jeg er en jente på 18 år som lurer på hvilke rettigheter jeg har.

Foreldrene mine sier at så lenge jeg bor under deres tak så har jeg å rette meg etter visse regler. Som oftest betyr at jeg ikke får lov til å dra på fester å sånn. Men jeg fikk heller ikke lov til å flytte vekk, det hadde jo blitt ganske vansklig uten deres hjelp.

Så kan de egentlig si noe hvisst jeg betaler fest og framkomst kostnader for egentjente penger? Har de lov å nekte meg?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SnilleGutten

Jeg ville synes det er veldig urimelig å nekte deg å dra på fest når du er myndig. Hvis du har vist deg verdig foreldrenes tillit, burde de la deg gjøre mye som du vil.

Men noen grenser må det selvsagt være, så lenge du bor hos dem, hvordan de vil ha det i huset sitt etc.

Når du ikke får gjøre som du vil, og ikke får lov å flytte, så gir ikke akkurat foreldrene dine deg no valg... og det synes ikke jeg er noe realt iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det er veldig urimelig å nekte deg å dra på fest når du er myndig. Hvis du har vist deg verdig foreldrenes tillit, burde de la deg gjøre mye som du vil.

Men noen grenser må det selvsagt være, så lenge du bor hos dem, hvordan de vil ha det i huset sitt etc.

Når du ikke får gjøre som du vil, og ikke får lov å flytte, så gir ikke akkurat foreldrene dine deg no valg... og det synes ikke jeg er noe realt iallfall.

De kan ikke nekte deg å flytte!

Sånn er det bare, du er myndig og kan bestemme selv.

Skjønner foreldrene dine visst at de forex får en extra husleie å betale eller noe i den dur.

Men jobber su og er i stand til å betale selv.... Ja da skjønner jeg ikke problemet, har du ikke fire staute kompiser og venninner som kan hjelpe deg, og mange leier ut møbelerte hybler, eller delvis møbelerte.

Hva det med å gå på fest anngår såmener jeg foreldrene dine burde gi deg litt "slack" for å si det sånn, visst det da ikke har hendt at du blir gæern i fylla, havner i arresten og at de har fått barneværnet på nakken...

Har du alltid vært snill og grei. da er foreldrene dine overmoralister.... Eller er de Kristne?

Håper det ordner seg for deg Jamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan flytte hvis du vil det, men som du sier selv blir det vanskelig. Dermed er du avhengig av foreldrene dine enda og bør respektere deres regler.

Sånn fungerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel egnelig INGEN formelle juridiske rettigheter overfor foreldrene dine ut over de rettighetene man har i forhold til alle menneser: retten til å få gå i fred, ikke bli ranet/mishandlet osv., samt at du en dag vil arve en andel av det de etterlater seg (med mindre du fradømmes arven, hvis du f.eks. tar livet av dem).

Dere er alle sammen voksne individer som i prinsippet skal ta ansvar for deres egne liv.

Hvis de er snille og lar deg bo hjemme, er det rimelig at de også legger en del premisser for oppførselen din.

Du kan selvsagt flytte ut hvis du vil, men foreldrene dine har ingen plikt til å forsyne deg med penger.

Foreldrene dine kan også kaste deg ut hvis de ikke liker hvordan du oppfører deg.

Hvis du flytter (eller de kaster deg ut) kan du søke deg jobb. Frem til du får deg jobb kan du få penger til livets opphold (ikke nok til å feste for) ved å henvende deg til sosialkontoret i hjemkommunen din. Du kan også få støtte (lån og stipend) fra Lånekassa, men dette er heller ikke mye å bli feit av.

Enkelt sagt: Du er ikke avhengig av foreldrene dine for å OVERLEVE - litt hjelp får du tross alt av samfunnet (mat og tak over hodet). Skal du leve litt mer "luseriøst" (slik de fleste av oss gjør i dag) og ha råd til festing, kino, cafe/resturantbesøk, ferieturer osv. er det imidlertid bare to muligheter: Skaff deg en godt betalt jobb eller hold deg på rimelig god fot med foreldrene dine.

Kan ikke si jeg synes så veldig synd på deg heller. Ett år til nå, og du er i gang med studier, har flyttet på hybel og klarer deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bøllert

"Men jeg fikk heller ikke lov til å flytte vekk, det hadde jo blitt ganske vansklig uten deres hjelp."

Vanskelig å flytte uten deres hjelp? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...