Gå til innhold

Eg er sååå frustrert over dette puppe-styret!


Gjest bergensis

Anbefalte innlegg

Gjest bergensis

Har no amma vesla (framleis navnlaus, ja...) ei og ei halv veke. Før det har eg pumpa meg og gitt med flaske. Dette fordi eg har vore så usannsynlig sår. Dette enda med brystbetennelse som vart så heftig at eg måtte innleggast for å få antibiotika intravanøst. Eg har også gått på ein tøff pencilin-kur ei vekes tid i etterkant. Denne vart avslutta i går. Amminga går mykje greiare enn det gjorde i byrjinga, men eg sliter enno.

Vesla river og sliter i puppen, og det kan virke som om ho ikkje likar melka. Ho kan bli liggande med puppen i munnen og skrike. utrulig frustrerande! Dessutan får eg ho ikkje til å drikke meir enn i max 10 minuttar. Mulig dette er nok, men puppen blir ikkje tømt, og eg er fryktelig redd for ein ny brystbetennelse. Pumpa meg i dag for å tømme litt bedre, og det kjem masse melk nesten utan å pumpe i det heile...

Eg lurer på når produksjonen skal regulere seg etter veslas inntak. Føler eg produserer mykje meir enn ho trenger. Luksusproblem, ja, men like fullt eit problem. Meiner at det ikkje er noko god løysing å pumpe ut til stadighet heller, da vil vel produksjonen stadig auke?

Eg har til no brukt albueskjell om dagen, og sånne silikon/plastkoppar med ventilasjonshol (avent) om natta. Dette fordi eg har vore sår. No ønsker eg i allefall å slutte med skjella. Men alt synes å feste seg til brystvorta! Eg har forsøkt fleire typar ammeinnlegg (også ull-silke fra nøstebarn), og har også lagt inn steril kompress med litt rein aloe vera gel (98%) på under. Denne gelen trekkes inn, og så blir kompressen festa til brystvorta likevel.

Finnes det noko som IKKJE festar seg til brystvorta? Blir jo sår når eg må rive av innlegga. Dessutan sitter det igjen små trådar og lo fra nokon ammeinnlegg.

Eg har sååå lyst til å få til denne amminga, men blir fryktelig lei av alt styret.

Lurer også på kvifor avføringa til vesla av og til er kornete?

Håpar nokon kan hjelpe meg!

Mvh.

bergensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære bergensis.

Det høres ut som om du har fått en utrolig tøff start. Heldigvis ordner det seg for de fleste om man får skikkelig hjelp. Da du har hatt en kraftig brystbetennelse håper jeg at det nå blir sjekket opp at infeksjonen er over ved å ta en melkeprøve til dyrkning. Når det gjelder det at datteren din slipper brystet så kan det være flere grunner til dette. En årsak kan være kraftig treg utdrivningsrefleks pga smerter ved amming eller kraftig utdrivningsrefleks, og barnet kan da få en panikkfølelse pga for mye melk. Det kan være nyttig om man har mye melk å pumpe ut litt før amming for å lette på trykket. Om barnet går godt opp i vekt og roer seg etter ammingen kan 10 minutters diing være nok. Mange er engstelige for å øke melkeproduksjonen om man har mer melk enn det barnet tar, men må likevell tømme brystet for å forebygge tilstoppede melkeganger. Om det er tendenser til tilstopping så må man pumpe seg for å lette på trykket selv om dette fører til økt produksjon. Når problemet med tilstopping er løst så lar man det gradvis gå lengre tid mellom tømningene og også gradvis minke melkemengden som pumpes ut. Gradvis kan bety at det er en prosess som kan ta noen uker før man er nede på en melkemengde som er tilpasset barnets etterspørsel. Mange lurer på hvor mye melk som må tømmes ut. Det skal melkes ut så mye melk at kulene blir borte eller at trykket i brystet letter. Dette er helt individuelt.Brystknoppene bør få luft og må ikke bades i melk hele døgnet. Albueskjell bør derfor ikke brukes om natten, kun i korte perioder. Det er lurt å bruke sterile kompresser inderst i bhen mot brystknoppen når den er sår eller rene tøystykker. Ammeinnlegg som har direkte kontakt mot brystknoppen må kun brukes om de kan kokes så lenge det er en infeksjon. Det kan være lurt å bruke en feit nøytral salve på kompressen for å unngå at brystknoppen setter seg fast. Kanskje du må smøre på størremengder eller oftere enn det du hittil har gjort. Det kan også kjøpes sterile vaselin kompresser. Om brystknoppen kleber seg fast så løsnes kompressen med lunkent vann.Prøv eventuelt plastkoppene med hull også på dagtid. Avføring til spedbarn som er morsmelksernærte er ofte tynn/løs og kornete. Det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått svar, men jeg bidrar likevel med min "oppskrift for såre brystvorter. Jeg brukte som du albueskjell på dagtid med en melkedert inni og polstret med ullkluter over. Husk og koke skjellene mellom bruk. Jeg luftet alltid brystet etter amming en timinutters tid. Om natten smurte jeg litt fet salve (du får den på apoteket beregnet til å smøre på såre brystvorter), brukte rene gasskluter på brystet og ullkluter utenpå. Etter to døgn var mine blødende brystvorter god som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...