Gå til innhold

Nattamming 7 måneder


Gjest cultura

Anbefalte innlegg

Gjest cultura

Jenta mi er straks 7 måneder gammel, og hun ble fullammet fram til 6 måneder. Den siste måneden har hun fått et grøtmåltid hver kveld. Fremdeles får hun melk 2-4 ganger hver natt. Reaksjonene fra venner og slekt tilsier at jeg er "gal" og "svak". Innerst inne veit jeg vel at jeg burde tvinge jenta mi til å klare seg uten de nattlige kosestunder, men samtidig: Det blir så mye styr. Min toåring i rommet ved siden av våkner hvis jeg lar søstra ligge og skrike, - og faren skal jo på jobb neste dag. Så ofrer jeg i stedet meg selv og gir bryst i noen minutter for å roe ned.

Det jeg lurer på fra dere andre, er om det er så hakke tullete og uvanlig å nattamme så store babyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare si at mi "lille" jente er nå 13 mnd, og vi har ikke klart å slutte med nattammingen.... Så tilfeldigvis i kalenderen at jeg hadde skrevet Slutt med nattamming 1. mars,(!) men det varte ikke så lenge...

Vi har prøvd noen ganger, men så har vi begynt igjen. Jeg synes også det noe styr med skriking om natta og evt storebror som våkner og gretten pappa, men det jo ikke så greit med trøtt mamma heller da!

Det er vel slik at en må være 100% enig med seg selv at en vil slutte, - ellers går det ikke! Ikke bry deg om hva andre sier, hvis du selv synes det er OK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke det er så uvanlig med nattamming ved 7 mnd.

Men mange har jo gitt mye fast føde allerede ved denne alderen, og da er det kanskje lettere å kutte nattamminga.

Finn ut hva som passer for deg, og praktiser det. Det er så mange som mener så mye !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest som man vil

Du må vente til du selv ønsker det, i og med at der er du som må være "tøff" om natten. Hva andre mener er irrelevant, det er hva du (og mannen din) mener som er viktig.

Er man fast bestemt, behøver det ikke ta så mange netter, og noen netter uten fullgod søvn tåler både toåringen og faren. Er man ikke fast bestemt, kan det ta lang tid..

Faren må være en aktiv deltaker, du bør ikke sees eller luktes av brnet de nettene dere avvenner.

Jeg tenker en del på tennene, har to nieser som nattammet i mange måneder etter de fikk tenner, og fikk hull i flere av melketennen. Eldstesøsteren deres ble ikke nattammet så lenge, og har fine tenner. Man vet jo aldri hva som er grunnen, men..

Vent til du selv er overbevist og mannen din kan ta noen netter. Såpass store barn bør fint kunne få i seg nok mat i løpet av dagen og kvelden til å ikke trenge melk om natten, men det tar noen dager med tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine begynte å sove natten gjennom ved rundt 9 måneder. For meg var det ikke noe poeng med å avvenne tidligere, og hvis du ikke synes det er slitsomt, så bare fortsett en stund til og evaluer underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...