Gå til innhold

Kostnader/ når gjelder permisjonen fra?


Gjest En ivrig sparer!!

Anbefalte innlegg

Gjest En ivrig sparer!!

Hei alle sammen Lurte på om noen visste om når permisjonen gjelder fra. Hvis du for eksempel skal være i giverlandet i 6 uker, hva med min egen og min manns arbedsplass? Hørte litt med trygdekontoret der vi bor, og fikk beskjed om at permisjonen gjelder fra den dag papirene er underskrevet. Noen som vet mer om dette. Holder på med adopsjon selv, så det hadde vært greit å vite. Så når de sier at det koster ca 150000 å adoptere, da tenker en ikke på at to personer må gå uten lønn i 2 x 6 uker???

Hilsen en ivrig sparer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal adoptere fra Colombia, og oppholdet der er ganske langt.

Har undersøkt endel ang. permisjon og lønn for denne perioden. Vi har ikke krav på permisjon med lønn før alle papirer er i orden. Dette vil i de fleste tilfeller si ved hjemreise. Det går ann å søke om velferdspermisjon med lønn, men det er opp til arbeidsgiver om denne blir innvilget. Har hørt om flere som har fått dette innvilget, men tror det vanligste er at en må ta ut ferie eller ta fri uten lønn.

For oss kom dette som en uventet ekstrautgift. Regnet liksom med at det var gode ordninger på dette....noe som viste seg å ikke stemme.

Håper dette svarte på noen av dine spørsmål.

Hilsen ei som også sparer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet permisjonen da vi reiste til Colombia. Min mann fikk to uker velferdspermisjon med lønn, de resterende tre ukene vi var borte brukte han ferie.

Mannen kan også ta de 4 ukene med pappaperm under oppholdet, men da må mor bruke av sin ferie... så det blir vel hipp som happ !!

For oss fungerte det fint å gjøre det på den måten. Da sparte faren sin permisjon til senere, og kunne kose seg med gullet for "seg selv " mens jeg jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet permisjonen da vi reiste til Colombia. Min mann fikk to uker velferdspermisjon med lønn, de resterende tre ukene vi var borte brukte han ferie.

Mannen kan også ta de 4 ukene med pappaperm under oppholdet, men da må mor bruke av sin ferie... så det blir vel hipp som happ !!

For oss fungerte det fint å gjøre det på den måten. Da sparte faren sin permisjon til senere, og kunne kose seg med gullet for "seg selv " mens jeg jobbet.

Lurer litt på hvordan du ordnet det? Jeg har fått beskjed om at min permisjon ikke kan begynne før alle papirer er klare....dvs. når vi reiser hjem. Har jeg fått feil informasjon? Finnes det andre muligheter? Måtte du søke om å få starte permisjonen tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan du ordnet det? Jeg har fått beskjed om at min permisjon ikke kan begynne før alle papirer er klare....dvs. når vi reiser hjem. Har jeg fått feil informasjon? Finnes det andre muligheter? Måtte du søke om å få starte permisjonen tidligere?

Hei :o)

I vår personalhåndbok står det klart og tydelig at adopsjonspermisjonen starter den dagen man reiser til giverlandet.Jeg jobber i en statlig bedrift. Kanskje er reglene anderledes fra sted til sted.Det eneste bedriften trengte, var en bekreftelse fra AF ( tildelingsbrevet).

Undersøk godt med din arbeidsgiver og henvend deg på trygdekontoret, noen ganger kan regler tolkes som man ønsker...dvs. prøv å få det til din fordel !! Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maconaquah

Min permisjon startet fra den dagen vi overtok den daglige omsorgen for barnet. Vi visste ikke når dette kom til å bli før vi reiste og regnet med at vi da måtte ta ulønnet permisjon en stund, men så fikk jeg 2 uker lønnet velferdspermisjon fra jobben. Jeg jobber i kommunen. Mannen min fikk permisjon fra jobben. Han har både hatt ferie og pappapermisjon i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var nødt til å sette meg litt grundig inn i dette for et halvt års tid siden pga. kontantstøtten for vår datter, så da leste jeg både lovverket og Rikstrygdeverkets forklaring til hvordan trygdekontorene skal forstå disse lovene.

Du har rett til permisjon med adopsjonspenger fra den dagen du overtar den daglige omsorgen for barnet. Det betyr når du, i Colombia, får ungen i fanget. Hvis det er slik at adopsjonspapirene ikke er helt i orden før dere drar, kan dere sikkert ordne det med etterbetaling fra trygdekontoret etter at dere har kommet hjem.

Om dere velger å starte permisjonen fra omsorgsdagen er en helt annen sak. Hvis arb.giver gir dere permisjon med lønn mens dere er borte skal dere selvsagt si ja takk og vente med permisjonen til dere får beina på norsk jord. Bare husk at hvis dere senere skal motta kontantstøtte, er dette 39 uker etter omsorgsovertagelse, og da er det uvesentlig når dere faktisk begynte på permisjonen.

En annen ting er når dere får barnetrygd. Den skal regnes fra tildelingsdagen, og blir etterbetalt etter at dere har sendt søknad om det med barnets norske personnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...