Gå til innhold

Nye dimensjonar


Grip

Anbefalte innlegg

Jeg er glad for at vi kom vekk fra kveruleringen fra begges side her:)

Det er i utgangspunktet hvordan statistikken bør utformes som var temaet, ja. Det jeg er uenig i (og her kommer min egen mening:)) er at det ikke vil føre noen vei å ha et slikt skille som du ønsker. Hvis vi får vite at f.eks vietnamesiske ungdommer er overrepresentert i trussel-saker f.eks, i forhold til nordmenn og pakistanere, hva skjer da? Jo, folk vil ikke ha vietnamesere her overhodet, tilsvarende med de andre nasjonalitetetene hvis de kanskje dukker opp på toppen av statistikken. Min mening er at hele samfunnet er bedre tjent med å se på årsakene til kriminaliteten (de ulike formene for kriminalitet for seg, selvfølgelig) sett under ett. Det er ikke så stor forskjell i årsakene til at en vietnameser og en nordmann eller en pakistaner f.eks truer noen. Uansett hvem som gjør det er det uønskete handlinger. At det er økning i denne atferden mener jeg kommer av samfunnsutviklingen generelt, ikke kun av at det er en økning i antall innvandrere, selv om innvandrerne er overrepresenterte i den aktuelle statistikken. Det er endel fellestrekk opp igjennom på hva som f.eks fører til gjengdannelser osv i et samfunn, trekk man kan kjenne igjen i Norge idag. Det er disse trekkene jeg mener fremmer kriminaliteten, og det har ingenting med innvandring å gjøre. Innvandring øker imidlertid spenningen i samfunnet, det tror jeg. Fiendebildet som presenteres av innvandrerne er falskt, derimot, medieskapt med bidrag fra populistiske politikere som leter etter lettvinte "poeng".

Hvis en slik statistikk derimot kan brukes til å gå rett inn i de gruppene det gjelder for å hjelpe dem til å komme ut av situasjonen, ja da hadde det vært supert. Men det synes åpenbart for meg at en slik statistikk ikke vil bli brukt på den måten, men til å henge ut enkelte folkegrupper.

Vi bør ikke lete etter denne type informasjon -det er uetisk, av samme grunner som at man ikke leter etter f.eks intelligensforskjeller i ulike folkegrupper. Den slags informasjon har man sluttet å forske på, det samme synes jeg skal gjelde kriminalitetsfrekvens i ulike folkegrupper.

Det at innvandrere er overrepresentert i enkelte områder av statistikken, er allerede på det rene, og vi må heller konsentrere oss om hva årsakene er. Da kan vi hjelpe med tvungen norskopplæring og samfunnsfag, slik SierDuDet og jeg snakket om igår..

Jeg respekterer fullt ut at andre har meninger enn meg, det er bare gøy å få spissformulere seg litt, klargjøre tankeganger osv. Samfunnet er tjent med så mange ulike meninger som mulig:)

Jeg er helt uenig med deg, fordi jeg mener at tiltakene kan settes inn der det er nødvendig for ikke å slippe de kriminelle inn. Med andre ord kan vi bli mye mer målrettet i bekjempelsen av dette. Ved å være målrettet så kan vi gjøre mindre tiltak der det minst viktig og omvendt.

Hvis det er så at f.eks en pakistanere er overrepresentrert i trusselsaker, så mener jeg det er en folkerett å vite dette. Selvsag vil dette også ramme de som ikke er slik, men slik systemet er i dag så mistenker vi jo alle for å være slik og det er etter min mening ikke noe bedre.

Jo mer åpenhet vi har, jo mindre blir mistenksomheten og spekulasjonene.

En slik statistikk vil gjøre at vi kan sette inn tiltak før de kommer inn og ikke minst etter at de har etablert seg for å hindre nye handlinger.

Vi har nok med de kulturforskjellene vi har om vi ikke i tillegg skal få kriminalitet å hanskes med.

Hør forresten litt på pakistaneren Asham (skrev jeg navnet riktig?) Han har mye fornuftig å si.

Selvsagt øker kriminaliteten så lenge vi får flere inn i landet som er kriminelle, det kan det jo ikke være noen tvil om.

Æresdrap har vi ikke hatt i landet her før, (ett og annet kan vel har foregått), like ens flere tilfeller av hevn drap eller vold, som ikke er typisk norsk. Hva med gjenger som skyter vilt på hverandre midt i gatene i Oslo sentrum? Det er heller ikke typisk norsk, i alle fall har det ikke vært det.

Dette kan det i en viss grad hanskes med, hvis vi vet hvem som utfører dem.

Samme type statistikk kan også brukes for kriminelle opprinnelig nordmenn også selvsagt.

Vi skal ikke ta på silkehanskene når det gjelder dette, det har vist seg i lang tid ikke nytter. De kriminelle bare ler av politiet og håner dem. Straff finnes knapt her til lands.

Da vi ser at politikken i dag ikke fungerer, må vi ikke være redd for å forsøke noe nytt.

Selvsagt vil slike statistikker misbrukes av en eller annen, men det blir også gjort i dag, så det blir det liten forskjell på.

Slik det er i dag, blir de kriminelle vernet mer og flere får skylda for alt, og det er jeg ikke enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    22

  • mrxx

    12

  • Taj Mahal

    9

  • rufsetufsa

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg er helt uenig med deg, fordi jeg mener at tiltakene kan settes inn der det er nødvendig for ikke å slippe de kriminelle inn. Med andre ord kan vi bli mye mer målrettet i bekjempelsen av dette. Ved å være målrettet så kan vi gjøre mindre tiltak der det minst viktig og omvendt.

Hvis det er så at f.eks en pakistanere er overrepresentrert i trusselsaker, så mener jeg det er en folkerett å vite dette. Selvsag vil dette også ramme de som ikke er slik, men slik systemet er i dag så mistenker vi jo alle for å være slik og det er etter min mening ikke noe bedre.

Jo mer åpenhet vi har, jo mindre blir mistenksomheten og spekulasjonene.

En slik statistikk vil gjøre at vi kan sette inn tiltak før de kommer inn og ikke minst etter at de har etablert seg for å hindre nye handlinger.

Vi har nok med de kulturforskjellene vi har om vi ikke i tillegg skal få kriminalitet å hanskes med.

Hør forresten litt på pakistaneren Asham (skrev jeg navnet riktig?) Han har mye fornuftig å si.

Selvsagt øker kriminaliteten så lenge vi får flere inn i landet som er kriminelle, det kan det jo ikke være noen tvil om.

Æresdrap har vi ikke hatt i landet her før, (ett og annet kan vel har foregått), like ens flere tilfeller av hevn drap eller vold, som ikke er typisk norsk. Hva med gjenger som skyter vilt på hverandre midt i gatene i Oslo sentrum? Det er heller ikke typisk norsk, i alle fall har det ikke vært det.

Dette kan det i en viss grad hanskes med, hvis vi vet hvem som utfører dem.

Samme type statistikk kan også brukes for kriminelle opprinnelig nordmenn også selvsagt.

Vi skal ikke ta på silkehanskene når det gjelder dette, det har vist seg i lang tid ikke nytter. De kriminelle bare ler av politiet og håner dem. Straff finnes knapt her til lands.

Da vi ser at politikken i dag ikke fungerer, må vi ikke være redd for å forsøke noe nytt.

Selvsagt vil slike statistikker misbrukes av en eller annen, men det blir også gjort i dag, så det blir det liten forskjell på.

Slik det er i dag, blir de kriminelle vernet mer og flere får skylda for alt, og det er jeg ikke enig i.

"Jeg er helt uenig med deg, fordi jeg mener at tiltakene kan settes inn der det er nødvendig for ikke å slippe de kriminelle inn."

Vi slipper jo ikke inn kriminelle med vitende vilje nå heller, da :)

Kriminaliteten kommer jo i møtet med norsk kultur. Det er _her_ de er kriminelle. Da må vi lære dem hvordan man forholder seg til hverandre i det norske samfunnet. Å vite at pakistanere i Norge er overrepresentert her eller der i statistikken, gjør jo som du sier til at vi er mer troendes til å ikke slippe inn noen pakistanere. Da er vi farlig nær rasisme..

"Vi har nok med de kulturforskjellene vi har om vi ikke i tillegg skal få kriminalitet å hanskes med." Jeg er enig med deg, men jeg tror ikke det løser noe å sortere ut ulike folkegrupper, for så å nekte dem opphold i landet basert på statistikk.. Både på etisk grunnlag, og på det grunnlaget at noe slikt ikke løser kriminaliteten her i landet.

"Hva med gjenger som skyter vilt på hverandre midt i gatene i Oslo sentrum? Det er heller ikke typisk norsk, i alle fall har det ikke vært det."

Jeg tror at gjengdannelser er resultat av endel samfunnsforhold som kan fremme denne kulturen, ikke at det har sammenheng med ulike kulturer. Gjengdannelser er faktisk like mye et norsk fenomen i gitte situasjoner, som et fremmedkulturelt.

"Samme type statistikk kan også brukes for kriminelle opprinnelig nordmenn også selvsagt."

Her vet jo mye om hvem som er den kriminelle, masse forskning på det. Og det skiller seg ikke særlig ut fra det man vet om innvandrere so mer kriminelle. Gjennomsnittslovbryteren er en ung mann uten fast arbeid. Det gjelder for både nordmenn og innvandrere.

"Vi skal ikke ta på silkehanskene når det gjelder dette, det har vist seg i lang tid ikke nytter. De kriminelle bare ler av politiet og håner dem. Straff finnes knapt her til lands."

Se diskusjonen rundt straff og fengsel fra igår. Vi diskuterte bl.a alternative straffemetoder enn fengsel.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Både i muslimske land og her i vesten, finnes det usmakelige politikkere også, så de går det heller ikke an å diskutere stort om."

Nei, men når man kommer fra land med slike politikkere så sier det selv selv at de som bor der er preget av denne ukulturer - ergo blir de et problem.

"Tvangsgifting er ikke lov i Islam. Og et slikt ekteskap er ikke gjeldende i følge Islam."

Det er sikkert sant, men kulturen i landene disse kommer fra er nå engang sånn at tvangsgifting er godtatt, de praktiserer også denne skikken når de kommer til vestlige land, noe som er forstålig nok da det er sånn der er "opplært", men dette gjør dem til et problem for seg selv, deres barn som kanskje ser på seg selv som mer norske enn foreldrene - ergo blir de ett problem.

" Men disse følger ikke Islam for å si det slik. De følger en inngrodd ukultur og har somregel veldig lite kunnskaper om det meste. Ikke gått på skoler osv."

Det er sikkert sant og lett for deg og si som er norsk muslim i Norge og har sluppet disse tradisjonene mange av de som er oppvokst i muslimske land tar med seg til vesten.

Du kan dermed se annerledes på det enn hva de gjør, da du trossalt sikkert har lest koranen og tolker den på din måte. De andre som har vokst opp i land med en annen kultur og sterke tradisjoner, de ser ikke sånn på det.

"Disse har et stort problem både her og der, så det er vi helt enige om."

Ja, det er vi enige om, men problemet er utvilsomt jævla stor.

Jeg kjenner en del innvandrere (bor på et sted med mange av dem..) og samtlige praktiserer fortsatt sine tradisjoner, MEN enkelte av dem har vært voksne nok til å la barna deres gå deres egne veier. Dette er IKKE populært, men de har nå engang innfunnet seg med det.

"Konebrenning i India eller konedrap generellt samkjøres heler ikke med noen religion."

Selvsagt ikke, og det at enkelte dreper sine døtre fordi de f.eks. har blitt voldtatt samkjøres rimelig sikkert ikke med noen relgion, men kulturen i landet, deres sterke tradisjoner, osv, "godkjenner" det.

Hvor sykt det enn måtte være, men tradisjoner er sterke, også de vi har her i Norge. Vi har bare vokst opp med litt andre og sunnere tradisjoner enn hva mange andre gjør.

" Akuratt det med konedrap er en veldig skummel sak.Og om jeg noen gang flytter til et Muslimsk land, så er slike saker noe jeg ønsker å være med å bekjempe med "koranen i hånden" for å si det slik."

Du ender sikkert dine dager som steinet, dersom du gjør noe sånt :)

"Konedrap ser ikke ut til å ha noen spesiell religion eller kultur bak seg, men jeg vil være med å kjempe for muslimske kvinner som er i faresonen, da koranen er noe ingen muslim kan si i mot."

Men det funker jo tydligvis ikke, og om dette er noen kultur eller ikke vet jeg fint lite om, men at det tydligvis har blitt innarbeidet og legalisert en tradisjon for galskapen ser vi jo helt tydlig.

"Andre land/ stater som her og USA osv, er opp til deres politikkere og medstemmer å bekjempe på den måte de tror de kan klare å bekjempe det på beste mulige måte."

Men hvordan bekjemper man noe sånt? F.eks. har tydligvis muslimene i Norge noe som heter Imaner, og de er visst høyt på strå i miljøet, men de lyver jo hele tiden. Eneste gangene de forteller hvordan ting egentlig fungerer er når TV2 dukker opp med skjult kamera.

"Mange land mangler skolegang for mange folk og det er noe av det vktigste man kan gi mennesker. Lærdom er alfa omega for å bekjempe den værste ondskap blandt mange , tror jeg. "

Jeg er selvfølgelig enig, noe jeg er i det meste du skriver her, men det å flytte til et annet land når de har århundrer bak seg med sterke tradisjoner, det vil ikke ta bort måten de er lært opp på.

Det ville det trossalt ikke gjort for noen av oss.

Det eneste man kan gjøre for å få dem til å lytte er å kaste dem på dør ut av landet når de nekter å tilpasse seg, begår kriminelle handlinger, og generelt er et problem for landet.

Man snakker om fargerikt felleskap og alt det der, vi nordmenn har godt av å lære om andre tradisjoner, osv, men når vi ser så mye ukultur som vi gjør så blir dette feil.

Noen ødelegger selvsagt for jævlig mange, og da bør disse som ødelegger kastet på dør.

Skal si du og jeg er enige i denne saken. Jeg blir litt oppgitt av slike meninger som Taj Mahal og Seline står for. Statistikker skal ikke være tydelige og åpne. Overrrepresenstasjon av innvandrere blir på en måte neddysset. Stadig "unnskyldninger" for at det vi "alle" ser ikke stemmer osv, osv.

Snillismen rår og noe vi har trynet på i årevis. Da vi ser at den politikken vi fører i dag fører feil avsted er det viktig med nye og drastiske tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Både i muslimske land og her i vesten, finnes det usmakelige politikkere også, så de går det heller ikke an å diskutere stort om."

Nei, men når man kommer fra land med slike politikkere så sier det selv selv at de som bor der er preget av denne ukulturer - ergo blir de et problem.

"Tvangsgifting er ikke lov i Islam. Og et slikt ekteskap er ikke gjeldende i følge Islam."

Det er sikkert sant, men kulturen i landene disse kommer fra er nå engang sånn at tvangsgifting er godtatt, de praktiserer også denne skikken når de kommer til vestlige land, noe som er forstålig nok da det er sånn der er "opplært", men dette gjør dem til et problem for seg selv, deres barn som kanskje ser på seg selv som mer norske enn foreldrene - ergo blir de ett problem.

" Men disse følger ikke Islam for å si det slik. De følger en inngrodd ukultur og har somregel veldig lite kunnskaper om det meste. Ikke gått på skoler osv."

Det er sikkert sant og lett for deg og si som er norsk muslim i Norge og har sluppet disse tradisjonene mange av de som er oppvokst i muslimske land tar med seg til vesten.

Du kan dermed se annerledes på det enn hva de gjør, da du trossalt sikkert har lest koranen og tolker den på din måte. De andre som har vokst opp i land med en annen kultur og sterke tradisjoner, de ser ikke sånn på det.

"Disse har et stort problem både her og der, så det er vi helt enige om."

Ja, det er vi enige om, men problemet er utvilsomt jævla stor.

Jeg kjenner en del innvandrere (bor på et sted med mange av dem..) og samtlige praktiserer fortsatt sine tradisjoner, MEN enkelte av dem har vært voksne nok til å la barna deres gå deres egne veier. Dette er IKKE populært, men de har nå engang innfunnet seg med det.

"Konebrenning i India eller konedrap generellt samkjøres heler ikke med noen religion."

Selvsagt ikke, og det at enkelte dreper sine døtre fordi de f.eks. har blitt voldtatt samkjøres rimelig sikkert ikke med noen relgion, men kulturen i landet, deres sterke tradisjoner, osv, "godkjenner" det.

Hvor sykt det enn måtte være, men tradisjoner er sterke, også de vi har her i Norge. Vi har bare vokst opp med litt andre og sunnere tradisjoner enn hva mange andre gjør.

" Akuratt det med konedrap er en veldig skummel sak.Og om jeg noen gang flytter til et Muslimsk land, så er slike saker noe jeg ønsker å være med å bekjempe med "koranen i hånden" for å si det slik."

Du ender sikkert dine dager som steinet, dersom du gjør noe sånt :)

"Konedrap ser ikke ut til å ha noen spesiell religion eller kultur bak seg, men jeg vil være med å kjempe for muslimske kvinner som er i faresonen, da koranen er noe ingen muslim kan si i mot."

Men det funker jo tydligvis ikke, og om dette er noen kultur eller ikke vet jeg fint lite om, men at det tydligvis har blitt innarbeidet og legalisert en tradisjon for galskapen ser vi jo helt tydlig.

"Andre land/ stater som her og USA osv, er opp til deres politikkere og medstemmer å bekjempe på den måte de tror de kan klare å bekjempe det på beste mulige måte."

Men hvordan bekjemper man noe sånt? F.eks. har tydligvis muslimene i Norge noe som heter Imaner, og de er visst høyt på strå i miljøet, men de lyver jo hele tiden. Eneste gangene de forteller hvordan ting egentlig fungerer er når TV2 dukker opp med skjult kamera.

"Mange land mangler skolegang for mange folk og det er noe av det vktigste man kan gi mennesker. Lærdom er alfa omega for å bekjempe den værste ondskap blandt mange , tror jeg. "

Jeg er selvfølgelig enig, noe jeg er i det meste du skriver her, men det å flytte til et annet land når de har århundrer bak seg med sterke tradisjoner, det vil ikke ta bort måten de er lært opp på.

Det ville det trossalt ikke gjort for noen av oss.

Det eneste man kan gjøre for å få dem til å lytte er å kaste dem på dør ut av landet når de nekter å tilpasse seg, begår kriminelle handlinger, og generelt er et problem for landet.

Man snakker om fargerikt felleskap og alt det der, vi nordmenn har godt av å lære om andre tradisjoner, osv, men når vi ser så mye ukultur som vi gjør så blir dette feil.

Noen ødelegger selvsagt for jævlig mange, og da bør disse som ødelegger kastet på dør.

phu....dette var et langt innlegg :-D

##"Både i muslimske land og her i vesten, finnes det usmakelige politikkere også, så de går det heller ikke an å diskutere stort om."#

Nei, men når man kommer fra land med slike politikkere så sier det selv selv at de som bor der er preget av denne ukulturer - ergo blir de et problem.##

hmm...hva slags politikkere mener du nå? land med slike politikkere??? selv om du har lettere for å akkseptere oppførselen til politikkere av din egen rase og som har noe alla samme kultur, så kan man ikke si at brune politikkere er værre en hvite. Det blir vel litt for dumt. Noe alla vi vet best for vi liker mest vår kultur og vi er ikke så ille som dere som ikke er lik oss.??!!

##"Tvangsgifting er ikke lov i Islam. Og et slikt ekteskap er ikke gjeldende i følge Islam."#

Det er sikkert sant, men kulturen i landene disse kommer fra er nå engang sånn at tvangsgifting er godtatt, de praktiserer også denne skikken når de kommer til vestlige land, noe som er forstålig nok da det er sånn der er "opplært", men dette gjør dem til et problem for seg selv, deres barn som kanskje ser på seg selv som mer norske enn foreldrene - ergo blir de ett problem.##

Ja, det er et problem blandt enkelte folkegrupper fra enkelte steder i verden.

##" Men disse følger ikke Islam for å si det slik. De følger en inngrodd ukultur og har somregel veldig lite kunnskaper om det meste. Ikke gått på skoler osv."#

Det er sikkert sant og lett for deg og si som er norsk muslim i Norge og har sluppet disse tradisjonene mange av de som er oppvokst i muslimske land tar med seg til vesten.##

Det er lett for alle muslimer å si SDD. Fordi det er slik. Hva angår hårreisende ukultur på enkelte steder, så er det helt klart et ansvar for det landet og stedet de kommer i fra å bekjempe. Saken er den at utpå bygdene så er det korrupte politifolk, politikkere osv. Som i resten av for eksempel Pakistan. Så derfor vanskelig å bekjempe.Disse folkene som har en slik ukultur ternger skolegang og opplering....spesiellt Islam etter min mening, da det er mange av dem som er muslimer.

#Du kan dermed se annerledes på det enn hva de gjør, da du trossalt sikkert har lest koranen og tolker den på din måte.#

Nei SDD, koranen skal ikke tolkes...vi følger profetens fortspor. I Hadis og Sunnaht står det klart hva som ikke er akseptabelt, bra, lov osv. Koranen er en hellig bok som vanlige mennesker ikke kan klare å tolke, da det er ord direkte fra vår skaper.

#De andre som har vokst opp i land med en annen kultur og sterke tradisjoner, de ser ikke sånn på det.#

De som har fått kunnskap så. Og kunnskap er viktig å formiddle til disse folkene for å bekjmpe slikt tull.

#Jeg kjenner en del innvandrere (bor på et sted med mange av dem..) og samtlige praktiserer fortsatt sine tradisjoner,#

Må kutte litt inn her. Klart de skal få holde på sine tradisjoner!! Klart de er stolte av seg og sitt opphav. Men de som driver med tvangsgifting er ikke store gruppen egentlig. Vi har bare fått en del av dem hit. Folk fra Godjrat, Lahore osv for eksempel. Landsbygder hvor folk gikk ut i åkeren når de måtte på do, for så å tørke seg bak med en sten. Slike steder kommer disse foreldrene fra SDD.

#MEN enkelte av dem har vært voksne nok til å la barna deres gå deres egne veier. Dette er IKKE populært, men de har nå engang innfunnet seg med det.#

Det har ikke noe med voksene å gjøre, men de har fått informasjon og kunnskaper.

##"Konebrenning i India eller konedrap generellt samkjøres heler ikke med noen religion."#

Selvsagt ikke, og det at enkelte dreper sine døtre fordi de f.eks. har blitt voldtatt samkjøres rimelig sikkert ikke med noen relgion, men kulturen i landet, deres sterke tradisjoner, osv, "godkjenner" det.##

Ikke landet SDD men koruppte landsbygder.

#Hvor sykt det enn måtte være, men tradisjoner er sterke, også de vi har her i Norge. Vi har bare vokst opp med litt andre og sunnere tradisjoner enn hva mange andre gjør.#

Her kommmer du frem med din fremmedfrykt synes jeg. Fremmedfrykt kommer av uvitenhet og av tankegangen vi har det best for vi liker best vår kultur. Nesten alle gjør det SDD. I Arabia synes de de har den sunneste og beste kultur osv, fordi DE er vokst opp med den. Derfor viktig å prestere enkelte saker i kulturer som ikke er sundt for mennesket, som tvangsgifting. Ikke hele kulturen til andre.

##" Akuratt det med konedrap er en veldig skummel sak.Og om jeg noen gang flytter til et Muslimsk land, så er slike saker noe jeg ønsker å være med å bekjempe med "koranen i hånden" for å si det slik."#

Du ender sikkert dine dager som steinet, dersom du gjør noe sånt :)##

En god sak da i alle fall :-p

##"Andre land/ stater som her og USA osv, er opp til deres politikkere og medstemmer å bekjempe på den måte de tror de kan klare å bekjempe det på beste mulige måte."#

Men hvordan bekjemper man noe sånt? F.eks. har tydligvis muslimene i Norge noe som heter Imaner, og de er visst høyt på strå i miljøet, men de lyver jo hele tiden. Eneste gangene de forteller hvordan ting egentlig fungerer er når TV2 dukker opp med skjult kamera.#

Ja, nå har du sett et par dokumentarer innen spesielle grupper og fra spesielle steder. Men at Imamer i Norge blir så veldig sett opp til av andre en de som går til den spesielle moskeen som tilhører disse folkenes sted fra hjemlandet er det nok ikke. Få skikkelige Imamer her til lands, og de fleste er nok klar over det. Det finnes nesten ingen skikkelige Imamer i Norge. Men drar du til England for eksempel, så finner du skikkelige utlærte Imamer. O gikke bare en hvem som helst utnevnt for å få tildelt en moske og statstøtte.

##"Mange land mangler skolegang for mange folk og det er noe av det vktigste man kan gi mennesker. Lærdom er alfa omega for å bekjempe den værste ondskap blandt mange , tror jeg. "#

Jeg er selvfølgelig enig, noe jeg er i det meste du skriver her, men det å flytte til et annet land når de har århundrer bak seg med sterke tradisjoner, det vil ikke ta bort måten de er lært opp på.#

Joda, lenger oppe sier du noe om at enkelte har blitt såpass voksene osv. Det har med tilgangen på kunnskaper å gjøre som de har fått her til lands. :-)

#Det eneste man kan gjøre for å få dem til å lytte er å kaste dem på dør ut av landet når de nekter å tilpasse seg, begår kriminelle handlinger, og generelt er et problem for landet.

Man snakker om fargerikt felleskap og alt det der, vi nordmenn har godt av å lære om andre tradisjoner, osv, men når vi ser så mye ukultur som vi gjør så blir dette feil.

Noen ødelegger selvsagt for jævlig mange, og da bør disse som ødelegger kastet på dør.#

Fremgangsmåten å bekjempe dette problemet på er ikke enkel eller svart hvit. Ikke lett å vite hva som er best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du og jeg er enige i denne saken. Jeg blir litt oppgitt av slike meninger som Taj Mahal og Seline står for. Statistikker skal ikke være tydelige og åpne. Overrrepresenstasjon av innvandrere blir på en måte neddysset. Stadig "unnskyldninger" for at det vi "alle" ser ikke stemmer osv, osv.

Snillismen rår og noe vi har trynet på i årevis. Da vi ser at den politikken vi fører i dag fører feil avsted er det viktig med nye og drastiske tiltak.

Så ikke innlegget ditt her før nå idag.

Jeg blir så lei av at folk skal tillegge andre meninger de ikke har, slik som du gjør her.

Jeg stiller spørsmålstegn ved om det å skille mellom innvandrere som har norsk statsborgerskap har noe for seg. Jeg er ikke interessert i å "neddysse" noe som helst, ei heller å "unnskylde" noe som helst. Dessuten er jeg helt for å gjøre statistikker så tydelige som mulige, men visse begrensninger vil det alltid være ved bruk av statistikk. Hvis man får disse skillelinjene som du vil ha, vil man i enda større grad glemme at statistikken ikke kan brukes som en sannhetskilde. Det vil utydeliggjøre bildet, ikke klargjøre. Statistikken er uansett ubrukelig uten redegjørelse for feilkilder, noe aviser og politikere beviselig er uinteresserte i.

Det handler om å finne måter å få ned kriminaliteten på, ikke sant?! Å sette inn disse skillelinjene som du ønsker er ikke noe virkningsfullt middel på den veien, det kan bidra til ytterligere marginalisering og stigmatisering. Det vil i så fall øke kriminaliteten, ikke senke den.

Hvilke nye og drastiske tiltak vil du forresten ha for å dempe kriminalitetsnivået? _Det_ er en interessant debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er vi norske som har skylden for invandrernes kriminalitet?

En del av dem så. Da tenker jeg spesiellt på de som kommer fra Land i krig, og som har opplevd mye traumatisk.

Litt oppfølging og terapi er det mange som trenger etter å ha opplevd mye traumatisk.

En annen oppfølging som burde blitt bedre, er oppfølging av unge mennesker som kommer alene. Alle trenger tilhørighet og venner rundt seg. Fiendskap og mobbing...etterlatte til seg selv osv er ikke noe forebyggende for at de kommer til å søke gjenger. Gjenger er det lett å komme inn i og få tilhørihet hos.

Men nei, det gjelder ikke flesteparten heldigvis, men en god del.

Det er mye å ta tak i, men det er Norge og normenn som skal ta taket.

Det er trossalt vi som er ansvarlige for å ha gode og klare regler om hvem som skal kunne komme hit og av hvilke grunner osv. Om systemet blir utnyttet, så er det systemet det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...