Gå til innhold

Bruk av ammepermisjon


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å jobbe deltid da lillesøster var 8 mnd - pappan var da hjemme med barna. Da benyttet jeg meg selvsagt av rettighetene jeg har til ammepermisjon - kom litt seinere på jobb (15-30 min), pumpet midt på dagen (ca 30 min) og gikk til vanlig tid.

Nå er lillesøster 13 mnd, og jeg skal jobbe 70%, hele dager 3+4 dage i uka. Jeg ammer henne 3-4 ganger i døgnet.

Så er da spørsmålet: Kan jeg med god samvittighet fremdeles benytte meg av ammepermisjonen? Det er jo ikke _så_ nødvendig lenger, og det tar jo ikke _så_ lang tid å amme, men det er jo deilig å kommer på jobb kl 8.30 i stedet for 8 - når en skal levere to barn på to ulike steder... Og ammingen om morgenen tar _minst_ 20 minutter.

Jeg har fleksitid på jobb, så jeg kan forsåvidt komme når jeg vil, men jeg teller jo timer. Det hadde jo vært flott å kunne jobbe 7 timer i stedet for 7,5, uten å blit trukket i lønn...!

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ammer henne tre-fire ganger i døgnet, synes jeg absolutt du har rett til å ta ut ammepermisjon.

Hos oss må man ha legeerklæring på at man fortsatt ammer når barnet er over et år, men ha man det for man ammefri for nye tre måneder.

Hvis du ikke tror det har noen "karrieremessige" konsekvenser for deg, ville jeg gjort det. Hvis du derimot tror det er viktig at du viser at du er 100% tilbake i jobb, ville jeg kanskje latt være. Kommer an på sjefen din og kollegaene dine og om det spiller en stor rolle for disse om du kommer en halv time senere.

Hos oss er det helt greit, men hos andre betyr det kanskje mye ekstraarbeid for kollegaene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ammer henne tre-fire ganger i døgnet, synes jeg absolutt du har rett til å ta ut ammepermisjon.

Hos oss må man ha legeerklæring på at man fortsatt ammer når barnet er over et år, men ha man det for man ammefri for nye tre måneder.

Hvis du ikke tror det har noen "karrieremessige" konsekvenser for deg, ville jeg gjort det. Hvis du derimot tror det er viktig at du viser at du er 100% tilbake i jobb, ville jeg kanskje latt være. Kommer an på sjefen din og kollegaene dine og om det spiller en stor rolle for disse om du kommer en halv time senere.

Hos oss er det helt greit, men hos andre betyr det kanskje mye ekstraarbeid for kollegaene?

Jeg jobber sammen med tre menn i alderen 43-52 år. Den yngste har forholdsvis små barn. Vi er egentlig ganske åpne om det meste, og jeg tror ikke det er så stort problem om jeg kommer en halvtime seinere.

Tror ikke at sjefen er klar over det med legeerklæring når barnet er så stort - skal jeg si ifra om det, eller blir det hans ansvar å evt kreve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber sammen med tre menn i alderen 43-52 år. Den yngste har forholdsvis små barn. Vi er egentlig ganske åpne om det meste, og jeg tror ikke det er så stort problem om jeg kommer en halvtime seinere.

Tror ikke at sjefen er klar over det med legeerklæring når barnet er så stort - skal jeg si ifra om det, eller blir det hans ansvar å evt kreve det?

Da vlle jeg absolutt tatt ammepermisjonen!

Tror ikke det er noen absolutt regel med legeerklæring, men det heter at arbeidsgiver _kan_ be om legeerklæring. Så hvis ikke din sjef ber om det ville jeg ikke gjort noe med det.

Slutt med permisjonen når du ikke lenger bruker den tiden om morgenen til amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...