Gå til innhold

Det føles litt urettferdig...


ruffe

Anbefalte innlegg

Som sikkert noen har fått med seg, så venter vi barn nummer to, men denne gang kommer det helt overraskende fra magen! Fra før har vi hentet ei jente på Filippinene.

Og nå, et stykke ut i graviditeten begynner man å fundere over hvor forskjellig ting kan være. Vi får gratis legetimer hver måned, gjerne oftere ved behov, lenger permisjon (riktignok bare 3 uker som må tas før fødsel, men det behovet var sannelig tilstede ved henting også), lovfestet rett til fødselspermisjon for faren, gratis sykehusopphold rundt fødsel osv osv.

Mens da vi adopterte var det digre administrative utgifter vi måtte dekke, reise og opphold, legebesøk på egen lommebok, ikke like store permisjonsrettigheter og redusert kontantstøttetilbud pga. barnets alder. En viss støtte får man riktignok ved hjemkomst, men den ligger betydelig under nabolandene våre, og hva samfunnet deler ut ved et svangerskap.

Ikke at det er galt å støtte fødende - selv jeg som er mann skjønner at den fysiske påkjenningen er stor i et svangerskap. Og ikke skulle jeg vel syte heller, siden jeg denne gangen går gjennom den "billigere" måten å få barn på. Men jeg syns nå det er urettferdig, med tanke på alt vi betalte da vi adopterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

wilma1365380317

Visst er det urettferdig! Og så kan vi føye til lista di at vi er stort sett friske arbeidstakere frem til vi reiser, dvs. ingen sykemeldinger p.g.a. graviditet, vi kommer ofte med barn som er over spedbarnsstadiet og som har det meste de trenger av vaksiner. Selv bestemte vi oss raskt for adopsjon da det viste seg at naturmetoden ikke fungerte, m.a.o. vi har belastet samfunnet minimalt med vår "barnefødsel". På meg virker det derfor mer enn urimelig at vi skal bære alle omkostninger selv med å få et barn, særlig på bakgrunn av tilskuddet som gis f.eks. til hjelp med kunstig befruktning og når man regner på faktiske kostnader ved en helt vanlig fødsel.

Dessuten synes jeg det er svært betenkelig at adopsjon i så stor grad blir et spørsmål om økonomi for den enkelte familie.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkelte vet, har også jeg vært igjennom nesten hele adopsjonsprosessen, selv om den aldri ble fullført, men jeg husker èn spesiell ting; da vi hadde det obligatoriske legebesøket, kom vi til en lege som i utgangspunktet ikke virket så veldig interessert i det vi holdt på med, men da vi skulle betale... Nei, vi skulle ikke betale et øre, vi ventet jo barn om ikke lenge.

Så, spør legen når dere er der om ikke dette besøket er gratis. Det kan jo hende andre leger også tenker som vår lege gjorde.

Jeg skjønner godt det føles urettferdig, for det burde vært en selvfølge at en gikk gratis til lege for å få legeerklæring, en burde betalt mye mindre for vaksiner, og ikke minst, adopsjonsstøtten en får fra staten burde vært mye større.

Men, jeg syns ikke andre grupper (gravide med eller uten IVF) skal måtte forsvare seg fordi de får så "mye" fra staten. Rike Norge burde kunne gi såpass støtte at adopsjon, "egenproduksjon" og kunstig befruktning kom på ett ut i kostnad for den enkelte slik at ikke økonomi ble utslagsgivende for dette viktige valget i livet.

Lykke til med svangerskapet til din frue.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkelte vet, har også jeg vært igjennom nesten hele adopsjonsprosessen, selv om den aldri ble fullført, men jeg husker èn spesiell ting; da vi hadde det obligatoriske legebesøket, kom vi til en lege som i utgangspunktet ikke virket så veldig interessert i det vi holdt på med, men da vi skulle betale... Nei, vi skulle ikke betale et øre, vi ventet jo barn om ikke lenge.

Så, spør legen når dere er der om ikke dette besøket er gratis. Det kan jo hende andre leger også tenker som vår lege gjorde.

Jeg skjønner godt det føles urettferdig, for det burde vært en selvfølge at en gikk gratis til lege for å få legeerklæring, en burde betalt mye mindre for vaksiner, og ikke minst, adopsjonsstøtten en får fra staten burde vært mye større.

Men, jeg syns ikke andre grupper (gravide med eller uten IVF) skal måtte forsvare seg fordi de får så "mye" fra staten. Rike Norge burde kunne gi såpass støtte at adopsjon, "egenproduksjon" og kunstig befruktning kom på ett ut i kostnad for den enkelte slik at ikke økonomi ble utslagsgivende for dette viktige valget i livet.

Lykke til med svangerskapet til din frue.

Hilsen

Hvilken obligatorisk undersøkelse er det du mener?

Vi hadde nettopp legetimer for å fylle ut attester i forkant av hjemmebesøk, og siden dette ikke var en "vanlig" konsultasjon kostet det oss den nette sum av 290 kr pr stk!

Akkurat det å fylle ut et skjema synes jeg da var unødvendig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkelte vet, har også jeg vært igjennom nesten hele adopsjonsprosessen, selv om den aldri ble fullført, men jeg husker èn spesiell ting; da vi hadde det obligatoriske legebesøket, kom vi til en lege som i utgangspunktet ikke virket så veldig interessert i det vi holdt på med, men da vi skulle betale... Nei, vi skulle ikke betale et øre, vi ventet jo barn om ikke lenge.

Så, spør legen når dere er der om ikke dette besøket er gratis. Det kan jo hende andre leger også tenker som vår lege gjorde.

Jeg skjønner godt det føles urettferdig, for det burde vært en selvfølge at en gikk gratis til lege for å få legeerklæring, en burde betalt mye mindre for vaksiner, og ikke minst, adopsjonsstøtten en får fra staten burde vært mye større.

Men, jeg syns ikke andre grupper (gravide med eller uten IVF) skal måtte forsvare seg fordi de får så "mye" fra staten. Rike Norge burde kunne gi såpass støtte at adopsjon, "egenproduksjon" og kunstig befruktning kom på ett ut i kostnad for den enkelte slik at ikke økonomi ble utslagsgivende for dette viktige valget i livet.

Lykke til med svangerskapet til din frue.

Hilsen

Det hadde neppe nyttet å spørre seg fritatt for betaling hos legen vår.

Vi har samme erfaring som Hugmee, ca. kr. 250 pr. konsultasjon i fbm. adopsjonene. For vår del som har adoptert fra India og har hatt behov for to slike legeerklæringer, har det altså blitt ca. 1000,- kr. pr. adopsjon bare i legeutgifter. Bare for å få konstatert at man er frisk & rask nok til å adoptere!

:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkelte vet, har også jeg vært igjennom nesten hele adopsjonsprosessen, selv om den aldri ble fullført, men jeg husker èn spesiell ting; da vi hadde det obligatoriske legebesøket, kom vi til en lege som i utgangspunktet ikke virket så veldig interessert i det vi holdt på med, men da vi skulle betale... Nei, vi skulle ikke betale et øre, vi ventet jo barn om ikke lenge.

Så, spør legen når dere er der om ikke dette besøket er gratis. Det kan jo hende andre leger også tenker som vår lege gjorde.

Jeg skjønner godt det føles urettferdig, for det burde vært en selvfølge at en gikk gratis til lege for å få legeerklæring, en burde betalt mye mindre for vaksiner, og ikke minst, adopsjonsstøtten en får fra staten burde vært mye større.

Men, jeg syns ikke andre grupper (gravide med eller uten IVF) skal måtte forsvare seg fordi de får så "mye" fra staten. Rike Norge burde kunne gi såpass støtte at adopsjon, "egenproduksjon" og kunstig befruktning kom på ett ut i kostnad for den enkelte slik at ikke økonomi ble utslagsgivende for dette viktige valget i livet.

Lykke til med svangerskapet til din frue.

Hilsen

Den legen må jo ha vært grei, for de får ikke noe fra trygdekassen når det er til adopsjon, førerkort osv...hvis han ikke greide å "lure det til"...Grei var han jo til dere uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken obligatorisk undersøkelse er det du mener?

Vi hadde nettopp legetimer for å fylle ut attester i forkant av hjemmebesøk, og siden dette ikke var en "vanlig" konsultasjon kostet det oss den nette sum av 290 kr pr stk!

Akkurat det å fylle ut et skjema synes jeg da var unødvendig dyrt.

Den obligatoriske timen er jo den der legeerklæring fylles ut, det må alle ha. Vi gikk ikke samtidig, hadde selvfølgelig to separate timer, og han var like grei begge ganger.

Tipset mitt gikk ut på at en må spørre om det, DA får en kanskje et ja fra legen, om ikke alle får det, det er verd å prøve.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er det urettferdig! Og så kan vi føye til lista di at vi er stort sett friske arbeidstakere frem til vi reiser, dvs. ingen sykemeldinger p.g.a. graviditet, vi kommer ofte med barn som er over spedbarnsstadiet og som har det meste de trenger av vaksiner. Selv bestemte vi oss raskt for adopsjon da det viste seg at naturmetoden ikke fungerte, m.a.o. vi har belastet samfunnet minimalt med vår "barnefødsel". På meg virker det derfor mer enn urimelig at vi skal bære alle omkostninger selv med å få et barn, særlig på bakgrunn av tilskuddet som gis f.eks. til hjelp med kunstig befruktning og når man regner på faktiske kostnader ved en helt vanlig fødsel.

Dessuten synes jeg det er svært betenkelig at adopsjon i så stor grad blir et spørsmål om økonomi for den enkelte familie.

Hilsen

Jeg er helt enig i at det er skammelig at man må betale så masse for å få lov til å adoptere !

Men - hvis du tror det er noen "picnic" å gå gjennom svangerskap som krever sykemelding, så tar du jammen feil. Jeg led av hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) + svangerskapsforgiftning i mitt svangerskap, og skulle gjerne betalt noen tusen for å ha unngått det ! For ikke å snakke om hva jeg mistet av karrieremuligheter osv.

Det endte godt, og resultatet ble PERFEKT !!! Men jeg skal ha meg frabedt misunnelse pga sykepenger i svangerskapet, altså.

Nå skal vi adoptere nr. 2, og jeg trekker bare på skuldrene av alle som skal ha penger for det. Urettferdig, men gleder meg bare til den dagen vi har to unger i huset :) !!

Synes forresten det er urettferdig med egenandel til ivf - behandling også, jeg. Det å få barn burde da kunne prioriteres i budsjettene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...