Gå til innhold

Bleier hos voksne?


havsula

Anbefalte innlegg

Hei, jeg håper noen kan hjelpe meg med svar på et par ting,selv om dette forum er for barn som plages med dag/nattvæting.

Saken er at jeg i min nye jobb er støttekontakt/assistent til bl.a.en trafikkskadet gutt på 24 år. Da jeg var og ble kjent med alle, måtte jeg vente litt lengre hos denne gutten. Hun som tok meg med rundt måtte bytte bleie på han. Dette inngår for så vidt i jobbeskrivelsen, men jeg hadde regnet med at dette var et problem som bare angikk eldre. Hun som var med er ca. 50 og sykepleier, så jeg regner med at hun har den rette distansen til dette. Men jeg er 31 år gammel og må innrømme at jeg ikke aner hvordan man takler å skulle skifte på folk på min egen alder så og si. Han det er snakk om er mentalt frisk, noe som ikke gjør det lettere for meg. Hvordan bytter jeg bleie på en voksen mann? Jeg regner med at man ikke ber han legge seg på rygg med bena i været! Vil så gjerne takle dette uten å være sårende overfor han. Bleiene det er snakk om er både slike med tape og de man legger i en truse. Med vennlig hilsen Havsula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spør ham

Hvis han er mentalt helt frisk, så er vel det aller beste å spørre ham? Spør først sykepleieren som gjorde det sist, slik at du vet litt, og så spør du pasienten før du setter i gang. Si bare at "dette vet du bedre enn meg hvordan gjøres, du får forklare meg hvis jeg gjør noe galt". Så begynner du å gjøre det slik sykepleieren har sagt, samtidig som du spør hvis du lurer på noe.

Jeg ble selv vasket og stelt noen uker etter en ulykke (fikk bekken, men måtte jo vaskes osv, da hendene mine ikke kunen brukes da), jeg husker at jeg fikk beholde dyne / klær på på de områdene som ikke ble vasket, man føler seg bokstavelig talt mindre avkledd hvis dynen ligger over overkroppen mens underkroppen blir vasket og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bleiene det er snakk om er både slike med tape og de man legger i en truse."

Vel, jeg antar at bleien man legger i en truse benyttes på dagtid, og da er det vel naturlig å skifte på han mens han står oppreist.

Tape bleien benyttes vel som nattbleie og da ligger han vel i sengen når den skal settes på. Man kan jo ikke skifte bleie ved at man løfter opp bena og legger bleien på plass under som hos små barn, men han kan jo legge seg litt på siden slik at du får lagt bleien under han i sengen, og så ruller han seg tilbake over den slik at du kan ta den opp mellom bena hans og feste den.

Ta en kikk på bleieposen du, jeg tror det er figurer der som anbefaler hvordan man mest hensiktmessig skifter bleie på pasientene.

Du sier han er mentalt frisk og da er det vel egentlig bare å spørre hvordan han helst foretrekker at bleieskiftene skal foregå?

Hva feiler det han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...